Måske du kan udvide min horisont.

• Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Senior bruger
  • Senior bruger
Mere
13 jan 2020 16:21 - 13 jan 2020 16:24 #3278 af Tybjerg
Tybjerg Oprettet emne: Måske du kan udvide min horisont.
https://www.tv2east.dk/vordingborg/finder-bunke-med-opskaarne-doede-fugle-det-er-fuldkommen-uetisk

Denne artikel er jeg faldet over i dag. Og ser man bort fra at der kun er 8 fugle, de 6 er canadiere og 2 grågæs. Samt at man her kun har taget brystkødet, hvilket efter min smag er lidt tyndt, lår skal med på mine nedlagte gæs, så forstår jeg det ikke helt. Men tænker også at det er en individuel vurdering hvad man bruger fra fuglen.
Kan huske nogle diskutioner fra det gamle Forum hvor nogle mente at fuglen skulle nærmest bruges ned til mindste fjer, og kunne man ikke selv slagte sine fugle skulle man ikke nedlægge dem, ja der var mange gode forslag.
Men det er lidt et sidespring, for det der undre mig, og har gjort al den tid jeg har gået på jagt er følgende.
Hvorfor er der så pokkers stor forskel på hvad en lystfisker kan tillade sig, og en jæger kan?

Jeg mener, prøv at tage en tur til Stigsnæs når fiskesæsonen buldre afsted. Ved slæbestedet dernede ligger jo et bjerg af fiskehoveder, indmad og lign. Det er helt i orden, og ingen kunne finde på at tage et billede af dette og lægge det på Facebook eller opsøge div. medier for at få dem til at hjælpe med at kaste benzin på ens bål.

Men, hvis en jæger nedlægger fugle og lader skroget ligge, så virker det som om det er absolut uacceptabelt. Og kan man bringe historien i max kog er det bare tip top.

Og dette i en tid hvor vi burde være oplyst som ALDRIG før, vi er 110% enige i at det ikke er kønt at finde en drivende fugl med lår og bryster fjernet, eller kadavere langs strandkanten, eller i en skov. Men rovdyr og kryb har jo glæde af kadaveret, så burde det ikke være mere vel set at man lader faunaen får glæde af den rest der er tilbage?
Og hvorfor er der den forskel? Altså selv min hustru syns der er en forskel, men hun kan ikke forklare mig hvorfor?
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at den kære ornitolog har et horn i siden på jagt og jægere, da historien både skulle på fjæsbog og TV2, det viser trods alt et vist arrangement fra hans side.
Jeg undre mig bare stadig over hvad pokker problemet i det er, altså ud over en diskussion om hvor vidt det at tage brysterne er nok?
Måske du kan udvide min horisont, og gøre mig lidt klogere på hvorfor det er som det er. Jeg har alle antenner ude :).
Last Edit: 13 jan 2020 16:24 af Tybjerg.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
14 jan 2020 08:11 #3282 af 1407
1407 svaret på emne: Måske du kan udvide min horisont.
Jeg synes ikke det er i orden at efterlade fuglene hvor andre finder dem, og i en bunke. Jeg har selv lagt en fugl ud til Mikkel ræv, på privat grund, hvor ingen har noget at gøre.
Og det synes jeg ikke der er et problem i. Men at smide en hel bunke på et sted, er nok ikke det smarteste i verden. Og selt ikke hvor folk færdes.

Mere
14 jan 2020 09:51 #3283 af DanielS
DanielS svaret på emne: Måske du kan udvide min horisont.
Åh jeg bliver så træt, når man læser ordet "makabert" i den sammenhæng.

Men selvom man kan synes, at der intet galt er i den slags, så må vi bare erkende, at det ikke er sådan resten af samfundet ser det. Og man får ikke ændret denne holdning ved at blive ved. Så for alle jægeres skyld bør vi altså sørge for at ikke-jægere forskånes for den slags. Det er kun ris til egen røv.

Jeg smider mine rester ud som madaffald, så går det da ikke til spilde.

Jeg plukker iøvrigt altid fuglen helt, og gemmer hjerte og lever til postej.