Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Fauna forurening? 03 dec 2019 14:02 #3086

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Gad vide hvem man skal råbe ind i hovedet for at gøre opmærksom på at man har et problem.

Det ser ud til at canadagæs kan parre sig med flere andre arter.
Den er ikke kræsen med valget af partnere og hvor de fleste andre fugle ikke får noget ud af en parring på kryds og tværs ser det ud som om det er anderledes med canadagæs.
På den lange bane er jeg bange for at det bliver noget rod.
Hybrider der blander sig på kryds og tværs med vores "rene" racer er ikke et ønske senarie, er det?
Jeg kunne godt tænke mig at vide om det er noget man er opmærksom på i Danmarks jægerforbund og i særdeleshed trækjagt udvalget.

Jeg vedhæfter 3 billeder.

1 af canadagås/Grågås
1 af canadagås/ Bramgæs
1 af canadagås/ knortegås
Jeg er sikker på i godt kan se hvad der er hvad.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Fauna forurening? 03 dec 2019 14:43 #3087

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Hvorfor skal vi altid råbe, det har jeg aldrig forstået :woohoo: ;)

Canadagåsen er faktisk kategoriseret som en invasive art og er generelt uønsket i Danmark. En af begrundelserne, ja er netop fordi den kan hybridisere med de andre gåsearter.

Læs mere om hvorfor den står på listen med invasive arter

Jeg kan godt se, den ikke lige frem figurere i Danmarks Jægerforbund som en uønsket art, der skal bekæmpes. Og jeg forsøger gerne at tage emnet op i Trækvildtudvalget.

Skal jeg være ærlig, så er det slag vist tabt for længe, længe siden. Canadagåsen tror jeg ikke på vi kan udryde her i Europa.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 03 dec 2019 15:00 #3088

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Okay, vi har opgivet det regnede jeg også med ;-)
Hvordan forholder det sig med jagttid på disse hybrider?
Knortegås og Bramgæs er fredet og da halvdelen af fuglen består af en af disse, hvad så med jagttiden?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 03 dec 2019 15:26 #3089

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Nu var det jo mine tanker og ikke DJs eller samfundets, når jeg skrev det de er opgivet. Jeg ved faktisk ikke om der er nogen, der er naive nok til at tro på man kan udryde den i Europa.

Men der ligger reguleringsmuligheder i februarmåned, hvor den gør skade.

Jeg bliver dig svar skyldig på reguleringsmuligheder på hybriderne. Jeg tager spørgsmålet videre.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 03 dec 2019 16:48 #3090

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg vil ikke råbe :), og er i tvivl om hvor stort problemet egentlig er. Jeg har i de ca 10 år jeg har jagtet gæs på stranden nedlagt 5 stk som jeg er helt sikre på er hybrider. Af de 5 har Canadagåsen blandet sig med forskellige arter, knortegås, grågås og har haft en der havde kraftige orange / gule fødder så er ret sikker på der var sædgås i den. Men altså lige frem og begynde at spekulerer i en speciel jagttid på hybrider er vel spild af tid, de skal vel bare nedlægges hvis man får dem på skudhold. Og når jeg tænker på hvor mange gæs jeg selv har nedlagt + dem jeg har været sammen med på mine ture har nedlagt syns jeg 5-6 stk på 10 år vel ikke er alverden. Om de så over de 10 år har parret sig i en grad at de oftere forekommer idag ved jeg ikke. Jeg syns hybriderne er spændende, den der ligger på stue bordet der er en jeg har nedlagt. Og den er absurd smuk, jeg var helt oppe og kører da jeg samlede den op og fik den lagt så fint op i prammen. Og den ligger i fryseren og skal absolut udstoppes.
Ønsker jeg alle en god aften.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 03 dec 2019 21:03 #3093

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Umiddelbart tror jeg, at langt de fleste hybrider er sterile, naturens egen måde at styre det på, men de canadiere har nok et større forplantnings-gen.

Skød denne for et par år siden, som adskilder sig fra andre fejlfarvede med delvist hvidt hoved, og som havde en medfødt defekt, men hvad tror du har har været med i denne. Næb og fødder ser ret anderledes farvede ud, her sammen med en grågås.

Den manglede også den en fod, men var nu ved godt huld, og på land måske ikke den store betydning, den har nok kunnet hoppe rundt, men det må have været besværligt at svømme med en fod.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Chr G.

Fauna forurening? 04 dec 2019 00:47 #3094

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hybrider ER sterile, så en decideret fauna forurening er der ikke krise for... andet end et par enkelte hybrider her og der.

Mit bud på om de må skydes er; ja det må de.

Ulvemandens forsvare har bygget hele deres sag på, at der var tale om en hybrid ulv, som i så fald ikke er fredet og gerne må skydes/reguleres. Det samme må gøre sig gældende med hybrid gæs og ænder.

... med den lille detalje at man bare lige skal være sikker på at det er en hybrid :pinch:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 04 dec 2019 17:31 #3095

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Ras.
Din påstand om at hybrider ER sterile, hvor ved du / man det fra? Det jeg har kunnet læse mig til er at de IKKE er sterile. Man har mig bekendt lavet nogle krydsninger mellem dværggæs og Blisgæs. Og de var på ingen måde sterile, af hvad jeg har kunnet læse mig til.
Jeg kan selvfølgelig sagtens tage fejl, men det kunne da være fedt om du havde noget der kunne gøre mig lidt klogere på din påstand.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 04 dec 2019 22:27 #3096

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg kunne nu også sagtens tage fejl :) men alle andre steder fungere det sådan at hybrider er sterile... men måske vi også lige skal definere hvad en hybrid er?

Som udgangspunkt kan to forskellige arter ikke få afkom sammen (der er sikkert undtagelse, men som udgangspunkt). Altså en abe kan ikke få afkom med en hund.

Snakker vi så underarter (det kunne f.eks. være ænder) så vil de godt kunne producere afkom. Det kunne f.eks. være en hvid landand og en moskusand for nu at tage en klassiker. Man vil her opnå krydsningsfrodighed (afkommet bliver større end normalt, og er derfor oftes benyttet i forbindelse med slagtedyr) og afkommet er sterilt. Det er hvad jeg vil mene man kalder en en hybrid. Et mere kendt eksempel kunne f.eks. også være muldyret, som er en blanding af hest og æsel - og som bekendt er sterilt. Et sidste eksempel kan være en liger, blanding af tiger og løve, og som bliver et enormt kattedyr.

Når vi så snakker samme art, så vil de forskellige racer kunne blande sig på kryds og tværs med hinanden, generation efter generation. Det ser vi jo f.eks. med hunde, katte, heste osv. osv.

Her snakker vi så ikke hybrider men bare racer og krydsninger. Det er lidt spøjst at tænke på, at f.eks en Chihuahua på 2kg og en Grand danois på 70kg. tilhøre samme art.

Jeg har så ikke godt nok styr på de forskellige gæs, til at kunne konkludere om vi snakker forskellige arter eller racer. Ligger de genetisk tæt nok på hinanden, så vil de muligvis godt kunne producere fertilt afkom.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Fauna forurening? 05 dec 2019 19:27 #3105

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Ras.
Takker for dit svar, jeg må tilstå jeg er blevet lidt fanget i at blive klogere på hvad der i virkeligheden er op og ned i hvilke arter af gæssene der kan parre sig, og fortsætte efter de er blevet “hybrider”. Jeg graver videre i emnet og prøver at konsultere nogle kloge mennesker der kan kaste mere lys over emnet, for jeg er lidt grebet af det :).
Ha den bedste dag.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen