Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Jagtfrie Zoner i Google Maps 09 nov 2019 15:42 #2984

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Jeg har brugt lidt for mange timer med Google Maps i én tab og kortet på nst.dk i en anden tab på det seneste. Dertil kommer at kortet på nst.dk ikke just er mobilvenligt, og ikke drager nytte af muligheden for at bruge GPS'en i mobilen til at angive positionen i forhold til de forskellige zoner.

Lige fra starten har jeg tænkt, at der måtte være en måde at eksportere eller importere data fra nst.dk til Google Maps. Efter at have kigget efter om andre mon skulle være kommet mig i forkøbet (det ser ikke ud til det), har jeg brugt et par timer på selv at gøre det.

På kortet kan du:
- Se reservater, samt jagtfrie byzoner, jagtfrie sommerhuszoner i Google Maps på desktop og på mobilen i appen.
- Hvis du bruger kortet i mobilappen kan du også se din egen position i forhold til de forskellige zoner.
- Trykke/klikke på reservaterne og se deres navne, samt se link til den individuelle bekendtgørelse (links virker ikke så godt på mobilen, dog).
- Slå de fire forskellige zonetyper til og fra.

Her er linket: Jagtfrie Zoner i Google Maps

Herfra skulle det kunne tilføjes til "Mine Kort" og tilgås i Google Maps app'en på smartphones (Menu -> Dine steder -> Kort-tabben)

Der er lige et par ting, du skal være obs på:
-> Der er stadig hjemmearbejde mht. reservatbekendtgørelserne. Kortet viser reservatgrænserne i deres helhed, og altså ingen nuancer, specielle områder eller dato-/tidsbegrænsninger for reservatet.
-> Eksport og import er en håndbåret proces, så hvis NST ændrer noget i morgen vises det ikke i kortet før jeg opdager det og opdaterer. Jeg vurderede, at det var en acceptabel risiko, da den slags ændres temmeligt sjældent (relativt set). Det kan være, at jeg kigger på automatisering senere.
-> Kortet bliver løbende forfinet og opdateret, så det kan være at farverne ændrer sig osv.

Kortet er lavet til eget brug, er vejledende og ikke Den Skinbarlige Sandhed, og jeg står ikke til ansvar for dit (mis)brug af det osv :)

Kom gerne med feedback, ønsker eller andet.
Følgende bruger(e) sagde tak: Rulab, Oskar, Raste, Torben, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Jagtfrie Zoner i Google Maps 09 nov 2019 17:14 #2986

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Det er godt arbejde søulv, det vil jeg blive glad for at bruge fremover.

(Har sendt dig en besked)
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtfrie Zoner i Google Maps 11 nov 2019 11:57 #2993

  • Lund
  • Lund's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
Ser ikke ud som om reservater i Nordjylland er kommet med
Limfjorden syd for ulvedybet viser ingen ting samt hele østkysten, udmundingen af Limfjorden ved Hals etc.. ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtfrie Zoner i Google Maps 11 nov 2019 21:25 #2994

  • Slagmark
  • Slagmark's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 1
Hej Søulv

Som Lund skriver, så vil det være rigtig fint, om det nordjyske også kom med, for det er virkelig vældig brugbart, det du har lavet.

Thumbs up!!

Der er dog desværre mange reservater, der ikke er på kortet. Pas derfor på med at bruge det, som Søulv også selv skriver, medmindre I selv har tjekket området, som I vil jage i. Vi håber og ønsker os, at Søulv vil prøve at få det færdiggjort, så alle reservater figurerer på kortet.

Tak for dit arbejde!
Bh Klaus

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Slagmark.

Jagtfrie Zoner i Google Maps 12 nov 2019 11:46 #2995

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Kære alle

Mange tak for jeres feedback! Jeg er glad for at det er brugbart for andre end mig selv :)

Der var et par finurligheder i eksport af data fra de offentlige kilder - jeg kunne se, at Lolland, Falster og Bornholm også manglede f.eks. sommerhus- og byzoner, samt reservater. Det er fixet nu, så kortet skulle nu være landsdækkende og en 1:1 afspejling af data fra kortet på NST.

Hvis du allerede har indlæst kortet på mobil-appen, skal du måske lige opdatere det for at få den nyeste version, se bilag.

Den skarpe bruger vil bemærke, at reservater inde i landet på f.eks. søer og enge også er kommet med. Det er der en god og lang forklaring på, men summa summarum er, at sådan er det altså bare lige :)

Ulf
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Slagmark, sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Jagtfrie Zoner i Google Maps 07 aug 2020 10:04 #4088

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Et lille bump: Alle kortlagene er opdaterede pr. 7. august 2020. De er stadig vejledende, uden ansvar osv. :)

Husk nu at læse bekendtgørelsen for reservaterne, der er link til dem i beskrivelsen hvis du klikker på reservatet i kortet.(Gælder især de mere indviklede reservater som f.eks. Vorsø i Horsens Fjord).

Redigeret: Kortlagene er baseret på samme datakiilder som MST's eget kort, så de to burde stemme overens.
Følgende bruger(e) sagde tak: Doole, Olddude, anderslyngby

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Jagtfrie Zoner i Google Maps 30 aug 2020 23:27 #4153

  • Doole
  • Doole's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Hvor er det fedt t) t) t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtfrie Zoner i Google Maps 21 sep 2020 00:12 #4293

  • Oskar
  • Oskar's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Mange tak for det store arbejde! Det er rigtig flot!

Jeg jager primært på Ringkøbing fjord, der er motorbådsfrit i hele fjorden, så den er naturligvis helt farvet. Ville ønske at de områder om fx Klægbanken var farvet også, så man kan se alt jagt er forbudt i de områder. De kort der ligger for områderne er seriøst for dårlige, det er i så dårlig opløsning at man ikke kan bruge dem til meget.
MED VENLIG HILSEN

ANDERS

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtfrie Zoner i Google Maps 22 sep 2020 12:15 #4307

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Tak for de pæne ord! Og ja, det er bøvlet når der er flere fredede områder, der overlapper hinanden fordi det er et "alt eller intet" kortlag, med de data jeg trækker ud.

Har dog fundet et sted, hvor jeg måske kan lave et mere detaljeret udtræk af forskellige fredningsområder, men det kommer nok til at tage et par dage før jeg får det lagt ind - såfremt det er brugbart :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtfrie Zoner i Google Maps 24 sep 2020 16:33 #4331

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Så fik jeg kigget på de "detaljerede" udtræk fra kortstyrelsen. Man kan trække Fredede områder, Natura 2000, Ramsar og Natur- og Vildtreservater ud og importere til kort. Men det hjælper ikke rigtigt noget, fordi f.eks. hele Ringkøbing Fjord stadig bliver vist som ét stort område, uden differentiering mellem de forskellige fredede områder i selve fjorden.

Du bliver nødt til at bøvle med dårlige PDF'er indtil de fikser det :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2