Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

forfatter Muus-Pedersen 15 okt 2019 12:16 #2895

  • Lund
  • Lund's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
Jeg kører en del km til og fra job hver dag og hører en del lydbøger undervejs..
Jeg faldt over nogle gamle jagt/naturbøger skrevet af Just Christian Muus-Pedersen - titlerne "nordenfjords" og "vildt forude" med en masse levende beskrivelser af strandjagtens herligheder...
Da jeg selv kommer norden for lov og ret som han så malenden beskriver det, så synes jeg det kunne være sjovt at høre mere præcist hvor han stammer fra heroppe.
Google har ikke været mig nådig men jeg tænkte at der må være en eller anden herinde som besidder denne viden ??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 17 okt 2019 14:04 #2898

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Vi er helt enige, Muus-P. var en jæger og skribent af guds nåde, som kunne skrive så man man selv følte man var med. Han havde prøvet det hele før på egen krop, og de 2 bøger du nævner, klart de bedste. Efter hans død, lavede Henning Kørvel en omsamlings bog, Søndenfjords, med artikler der ikke havde været udgivet før, og det var der sikkert en grund til, at Muus-P ikke havde gjort. Har selv de bøger, og du er velkommen til at kontakte mig i en PM.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lund

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 21 okt 2019 08:21 #2919

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Nedenviste er skrevet af journalisr og forfatter, Henning Kørvel, til brug i SOH.

Muus P., der rettelig hed Just Muus Pedersen (30.4.1908-30.1.1978), havde før sin bortgang samlet en række historier til en bog, han gav titlen ”Søndenfjords” som pendant til ”Nordenfjords”, men med respekt for Muus P. ikke helt skrevet med den gejst og det engagement, der kendetegner Nordenfjords. Efter aftale med hans enke, Edith, kontaktede jeg et forlag, der blev Wøldikes Forlag, som syntes, at det kunne være interessant at udgive Søndenfjords. Den udkom i 1980, og Wøldikes Forlag gav også Nordenfjords et genoptryk. I 1989 udgav Forlaget Pinus (Sigurd Rosendahl) den første bog af Muus P ”Vildt forude” med forord af ego.
Muus, der først var uddannet herregårdsjæger og herefter uddannet tegner på Kunsthåndværkerskolen i København, blev under Anden Verdenskrig ansat på Aarhuus Stiftstidende til at tegne kort til avisen over udviklingen på krigens fronter. En dag spurgte han en af avisens journalister, Nold, hvordan man bærer sig ad med at skrive, og kort efter kom han med manuskriptet til Vildt Forude. Han blev snart journalist på avisen og jobbede der frem til, at han mod sin vilje blev pensioneret, da han blev 67 år. I Michael Sands Jagtårbog har jeg skrevet et portræt af ham med personlige anekdoter, mikset med pluk fra hans bøger.
Ved hans død skrev Jacob, journalist på Aarhuus Stiftstidende, en mindeartikel i avisen om Muus P., og jeg skrev en nekrolog i Næstved Tidende.


Billedet her har jeg scannet fra bagsiden af Søndenfjords, fordi jeg ikke har flere originalkopier af fotoet. Så det er ikke helt så godt som originalen.
Jeg tog fotoet af Muus, da vi i september 1976 jagede svømmeænder og vadefugle på Hevring Flak, Østjylland, hvor Muus fik renæssance i jagten på islandske ryler.
v.h.
Henning
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, Lund

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 21 okt 2019 15:50 #2922

  • Lund
  • Lund's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
Tak for svarene
Det var også cirka dertil jeg selv nåede i min søgen, men jeg kan simpelthen ikke finde nogle oplysninger om hvor handlingen forgår i hans bøger - der forekommer kun meget få stednavne og de fleste er lokaliteter som ikke figurerer andre steder end hos de lokale :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 23 okt 2019 21:29 #2933

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Hej Lund
Har først set din PM idag - så samtidig også en meget gammel en fra Henrik :-( - men jeg vender tilbage, skal lige have læst et par meget slidte bøger igennem, men hvis Henning Kørvel er med i gruppen, så er han nok den der ved mest om Muus-P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 24 okt 2019 22:18 #2935

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Hej Lund
På billedet ser du nogle af de bøger der skal læses igennem, og der er flere endnu, som selv om der lidt forskel på de år de er skrevet, så omhandler de samme jagtform, også geografisk. Mener at der er nogle af de samme stednavne hos Rieck og Muus-P. Jeg skal nok finde nogle flere gl bøger, men ellers kan du få god hjælp hos Hans Kristensen i Bog Jagt.

Selv om jeg ikke kommer fra Limfjorden, kender jeg meget godt det, at småøer kan ændre navne. Muus-P skriver jo bla om Kræn Hansens Holm, men når den skifter ejer, hedder den måske i næste generation noget helt andet. Brånk Holm er et andet stednavn som ikke kan findes via Google, men jeg har før haft held med at finde nogle gamle søkort, med de gl navne. Vårholm, Kyholm og Jegindø er jeg også stødt på i de gamle bøger, og de har ikke skiftet navn.

Som du kan se, er Vildt Forude blevet læst en del gange – dog ikke af mig, jeg har min egen - men jeg arvede den af min desværre alt for tidligt afdøde ven – Per Clausen, tidl. HB medlem i DJ , og passioneret strandjæger– som kunne sin Muus-P på fingrene, og vi talte ofte i samme termer, som når der feks var kommet en del forskellige arter i prammen, så var det en Mixed Bag, og hvis der også var hvinandrikker, nogle fløjtende glasskår, som Muus-P kaldte dem.

I mit område – Isefjorden – har flere småøer skiftet navn. Kalveholme, kaldes i dag Karlholme, og Nobels Kro, som bare består af en samling sten isen for mange år siden har skruet sammen. For flere generationer siden var det ofte der, knortegåsejægerne om foråret lagde prammene ind til, og holdt samlet frokost. For en del år siden fandt jeg en meget gammel notits, om en jæger der i retten blev frifundet for at jage fra den u-matrikulerede ø, som så viste sig tidligere at hedde Nobbes Krog,

Vil prøve at læse dem igennem, men nu ser det jo ud til endelig at blive vejr for en trækjæger.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Chr G.

forfatter Muus-Pedersen 25 okt 2019 14:26 #2936

  • Lund
  • Lund's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1

Chr G skrev: Hej Lund
På billedet ser du nogle af de bøger der skal læses igennem, og der er flere endnu, som selv om der lidt forskel på de år de er skrevet, så omhandler de samme jagtform, også geografisk. Mener at der er nogle af de samme stednavne hos Rieck og Muus-P. Jeg skal nok finde nogle flere gl bøger, men ellers kan du få god hjælp hos Hans Kristensen i Bog Jagt.

Selv om jeg ikke kommer fra Limfjorden, kender jeg meget godt det, at småøer kan ændre navne. Muus-P skriver jo bla om Kræn Hansens Holm, men når den skifter ejer, hedder den måske i næste generation noget helt andet. Brånk Holm er et andet stednavn som ikke kan findes via Google, men jeg har før haft held med at finde nogle gamle søkort, med de gl navne. Vårholm, Kyholm og Jegindø er jeg også stødt på i de gamle bøger, og de har ikke skiftet navn.

Som du kan se, er Vildt Forude blevet læst en del gange – dog ikke af mig, jeg har min egen - men jeg arvede den af min desværre alt for tidligt afdøde ven – Per Clausen, tidl. HB medlem i DJ , og passioneret strandjæger– som kunne sin Muus-P på fingrene, og vi talte ofte i samme termer, som når der feks var kommet en del forskellige arter i prammen, så var det en Mixed Bag, og hvis der også var hvinandrikker, nogle fløjtende glasskår, som Muus-P kaldte dem.

I mit område – Isefjorden – har flere småøer skiftet navn. Kalveholme, kaldes i dag Karlholme, og Nobels Kro, som bare består af en samling sten isen for mange år siden har skruet sammen. For flere generationer siden var det ofte der, knortegåsejægerne om foråret lagde prammene ind til, og holdt samlet frokost. For en del år siden fandt jeg en meget gammel notits, om en jæger der i retten blev frifundet for at jage fra den u-matrikulerede ø, som så viste sig tidligere at hedde Nobbes Krog,

Vil prøve at læse dem igennem, men nu ser det jo ud til endelig at blive vejr for en trækjæger.


Tak for et uddybende svar
Ja stednavne ændrer sig og mest fordi vi som lokale altid har egne navne for de forskellige lokaliteter. Og ikke mange af de strandenge og holme vi jager fra kendes på de officielle navne
Jeg vil kigge efter de viste titler så jeg har lidt læsning til mine arbejdsrejser

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 25 okt 2019 15:06 #2937

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Det er super hyggeligt at læse de gamle jagtbøger, mange af de fif som vi opfinder i dag, er afprøvet i tidens løb.
En vigtig ting som vi ikke må glemme, det er, at de bøger jo helst ikke må gå tabt.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 26 okt 2019 08:48 #2938

  • Knalden
  • Knalden's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 4
Hej Lund.
Du må gerne kontakte mig på 23237489. Jeg kender en lille smule til historierne om Muus. Jeg kan vise dig flere af stederne han skriver om, hvis jeg kan huske dem.
Jeg er selv født, opvokset og bor hvor han færdedes. Jeg vil med glæde give en kop kaffe og videregive historien om vore tids Robin Hood, for det var han også.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lund

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

forfatter Muus-Pedersen 28 okt 2019 07:14 #2940

  • P_V
  • P_V's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 0
Hej Knalden

Du må da gerne informere lidt her i tråden :-)
Jeg bor selv nordenfjords, og jeg har lige hørt vildt forude. Der bliver på et tidspunkt nævnt hajdybet, og det er en reference jeg har hørt om, om en fordybning der er lige ud for Øland-Attrup dæmningen.

På forhånd tak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2