Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Erfaring med Gamborg fjord 15 sep 2019 10:58 #2813

  • Medova
  • Medova's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 3
Hej med jer,

Som nyjæger bosiddende på vestfyn søger jeg nogen der har erfaring, og gerne vil dele ud af den, med strandjagt og gerne på vestfyn - jeg tænker at Gamborg fjord er et oplagt sted at starte.
Har været tidligt oppe nogle gange og ude og lure på ande- og gåsetræk.

Jeg går ud fra at Jagtforeningen i Gamborg er aktive på fjorden, så der vil jeg også forhøre mig.

Efter at have læst div. bøger, set film osv. er jeg teoretisk klædt på, men der skal jo mere til :)
Har ikke pram og lokker endnu, men det kan jo skaffes - dog noget uoverskueligt at stå efter den investering og tænke “Hva’ så nu?”
Andre der er starter for nylig, som vil dele lidt erfaringer?

På forhånd tak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Erfaring med Gamborg fjord 15 sep 2019 16:08 #2815

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hej Medova.

Jeg startede selv op sidste år og stod i samme situation som dig - man har lysten og gåpåmod, men hvordan kommer man igang?

Jeg kan kun sige.. . KAST DIG UD I DET! t)

Find dig en god pram i fornuftig stand. Du kan komme langt for 3000kr. på brugtmarkedet, ofte inkl. udstyr. Køb en 10-15 lokkere og så skal du ellers bare ud og prøve dig frem.

Min prioritet som nybegynder var først og fremmest sikkerhed. Derfor gik jeg efter lavvandede områder (ofte sad jeg helt ind ved kystlinjen, altså jagt efter svømmeænder). Herefter områder tæt på hvor jeg kunne få prammen i vandet - så var jeg hurtigt på plads og skulle ikke bekymre mig om, eller bruge tid på, en længere sejltur.

Jeg anser stadig mig selv som nybegynder, men har da trods alt alligevel haft fugle med hjem på hver af de 4 ture jeg har haft i denne sæson indtil nu :)

Som sagt så kast dig ud i det. Prioriter sikkerhed først og fremmest. Tag ud i et område du mener kan være godt og observer hvad der sker der ude, så skal du nok finde ænderne.
Følgende bruger(e) sagde tak: Medova

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Erfaring med Gamborg fjord 16 sep 2019 12:45 #2816

  • Medova
  • Medova's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 3
Tak for dit svar - jeg har også med begejstring læst din beretning og ja, der er kun én vej, for den frie jagt efter svømmeænder trækker godt nok :)
Det er et par gode pointer med fokus på sikkerhed og små skridt (lavt vand).
Da jeg var ved fjorden i weekenden og observere andetræk så jeg faktisk et par i kajakker, der lå ikke mere end 150 meter fra hvor de var gået i vandet og på maks. 40 cm vand - det er jo alt sammen overkommeligt.
Genboen har en pram som han ikke bruger, så jeg kan nok i første omgang låne mig frem.
Jeg må lave en liste med personligt udstyr der ikke kan undværes og så komme igang.

Hvis nogen har specifikke erfaringe med Gamborg fjord / Føns vig hører jeg gerne om det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1