Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 31 jan 2019 09:11 #2215

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Jeg har fået lov af Niels Kanstrup til at dele hans rapport om undersøgelse af mængden og type af plastikaffald fra haglgevær ammunition langs udvalgte kyststrækninger.

Det er denne rapport som jeg henviser til under mit indlæg i tråden om pengepræmien der er udsat af DJ.
- da den tråd allerede har bevæget sig en del rund i emner har jeg valgt at oprette en tråd speciel til rapporten der behandler affaldsproblematikken.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



Syntes det er fair at Niels Kanstrup påpeger nogle hylsterne og forladningerne kan stamme fra andre lande da materialerne via havstrømme kan vandre. Således har jeg andetsteds læst at fund af hylstre på Shetland 2017 sandsynligvis stammer fra jagt omkring Newfoundland

God læselyst.

Mvh
Asbjørn Kyhl Paulsen
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 31 jan 2019 10:26 #2216

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Der er ingen tvivl om at, vi strandjægere står med en udfordring med vores plastaffald i form af, Hylstre og forladninger af plast. At nogle af disse hylstre, kan komme langvejs fra, ja sikkert men tror ikke det er ret mange. Nogle kommer givet også fra landjægeres jagt langs vore åløb.

Hovedparten må dog komme fra os strandjægere, så ja vi har en opgave foran os. Vi skal være meget bedre til at rydde op efter os selv.

Et par refleksioner til Niels Kanstrups undersøgelse.

Hvad har kriteriet været for netop at undersøge disse steder i Niels Kanstrups undersøgelse ?

Her ser det for mig ud til at, stederne er valgt ud fra hvad man gerne ville finde.

Det er for de fleste steder, områder der er hårdt belastet med netop strandjagt eller på steder hvor havstrømme aflægger materialer.
Så jeg ser med en hvis grad af kritiske øjne på denne undersøgelse, syntes jeg ikke, det er et reelt udtryk for hvad man kan finde på en gennemsnits kyststrækning i Danmark.

Under sommerens Naturmøde i Hirtshals, talte jeg med Niels Kanstrup og spurgte ind til dette, om man havde ledt efter det man gerne vil finde og valgt områder som man viste havde en del strandjagt.
Jeg kunne bare se på Niels Kanstrups ansigtudtryk og reaktion, at jeg ramte rigtigt med den påstand. Det syntes jeg er lidt ærgerligt og syntes det gør undersøgelsen overdrevet.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 31 jan 2019 11:00 #2217

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Carsten.

Jeg har kun kommunikeret med Niels Kanstrup via mail og har desværre ikke mødt ham personligt.

Om områderne er repræsentative kan jeg ikke afgøre; er de valgt ud fra hvor man kunne finde frivillige? Eller er områder er valg ud fra hvor der er havstrømme eller bestemte jagt-former der er tilladt?.

Uanset er der jo en del fund som vi bør tage til efterretning og arbejde på tekniske og holdningsmæssige løsninger.

Vi kunne jo også overveje at organisere og indkalde til strandrensning med familien og på den måde bidrage fællesskabet. Det ville måske nok være en lavpraktisk tilgang men jeg tror almindelige mennesker ville syntes godt om et sådant imitativ på landsplan.

Tænker læserne på dette site ved interesse kan overveje disse spørgsmål og gerne drøfte.

Mvh
Asbjørn


.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 31 jan 2019 14:09 #2218

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg syntes det er godt du har arbejdet på at få tilladelsen til at dele rapporten og er glad for at, så mange som muligt ser den.

Den belyser den udfordring vi som jægere har og er med til at, skubbe til os i den rigtige retning. Jeg ved rapporten bliver taget alvorligt og måske også for alvorligt.
Det er i alle tilfælde min vurdering og derfor min refleksion. Så vi ikke roder os selv ud i nogle forbud, før vi har alternativer på plads i samme kvalitet og ydelser.

Jeg syntes det er vigtigt at, strandjægeren ikke bliver gjort til den store synder her, bare fordi det er i vandet det er mest synligt.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 01 feb 2019 15:08 #2221

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Med patroner vuggende i vandkanten, hvem er så den store synder.
Dette er ikke for at rejse vores debat endnu en gang
Men som jeg allerede skrev sidst, så er det helt klart en sag, der kun kommer tættere og tættere på og har vi ikke snart et modtræk til dette, så tror jeg godt vi kender vejen.

Jeg kan sagtens se anken til undersøgelsen, men vi bruger tiden på at bortforklare og finde andre syndere, der er værre.


Det er og bliver ikke vejen frem.
Hvis nogen skal løse dette her, så er det os selv. ellers spiller vi bolden over i andres hænder og det er på ingen måde klogt og slet ikke
strategisk smart. De vælger den nemmeste vej og den har vi drøftet.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 01 feb 2019 18:58 #2222

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Ikke helt enig med dig Lars, men det havde du nok heller ikke forventet.

Vi prøver faktisk at gøre noget ved det og finde løsninger. Vi maler ikke døren sort som du har gjort fra dag et.

Halvautomateren bliver ikke kun brugt på strandjagt, den bruges også i stor stil på gåsejagt og til trækjagt ved søer og enge og åløb.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 01 feb 2019 21:44 #2224

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Hej Carsten
Måske maler jeg døren sort, men det er mere for at skjule den kraftige orange hattebåndsfarve den har nu.
Ingen tvivl om at der også bruges 1/2 automater og pumpgun på land. Men det er ubetinget stadig lettere at samle patroner op på land og dem der bliver brugt på land, ligger ikke og vugger i vandkanten på kysten.
Om vi vil det eller ej, så er det, der ude at bevågningen er størst, retfærdigt eller ej.
Hvis vi bliver ved med at finde andre der synder og tale dem op, så tror jeg vi bliver taget med bukserne nede, samtidig med at vi bringer bagdelen i klaskehøjde.
Kunne jeg være ligeglad, nej strandjagten ligger mit hjerte meget nær. Derfor vil jeg hellere være med til styre dansen, frem for at blive en marionetdukke styret af populister i det politiske landskab

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lars Hansen.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 02 feb 2019 14:47 #2226

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Selvfølgelig løser det ikke vores problem at jeg i frustration peger på større og langt alvorligere syndere, det er vi enige i Lars.

Hvor Kanstup har ledt kan der godt være noget "muggent" ved men jeg kan da se at der er steder der ikke er undersøgt hvor det nok heller ikke havde været til vores fordel.

Plastikken er noget møg i vores natur og det er vi alle enige om.
Lad os sige at fabrikanterne kommer (bliver tvunget) ind i kampen og fremstiller en patron der er nedbrydelig.

(De havde samme udfordring da vi gik fra bly til stål og for at de Amerikanske fabrikanter ikke skulle have hele det Europæiske marked måtte de Europæiske stramme sig an og tage det seriøst hvilket de gjorde med tiden)

Hvor lang skal sådan en patron så være om at blive 100% nedbrudt?
Hvad vil befolkningen (og deraf politikerne) syntes er rimeligt?
Vores hylstre vil stadig være der og de vil stadig ikke pynte i vores natur.

Uanset hvad hylstrene er lavet af skal de med hjem i skraldespanden og vores haglskål skal være nedbrydelige.
Så må vi leve med patroner der ikke har en udgangshastighed på mere end
425-450 m/s hvis det er prisen.

Hånden på hjertet, kan vi ikke det?
Vi var respektable jægere inden Hypersteel (og lign) kom på markedet, jeg og de jægere jeg kender var i hvert fald.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 04 feb 2019 11:02 #2243

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg har tænkt over hvor udbredt strandrensning i strandjagts forenings regi er udbredt?
I de snart 10 år jeg har været strandjæger mindes jeg kun i en forening at være inviteret til strandrensning, og det var i Dragør strandjagtsforening. Skal siges jeg jo kun har været medlem i 4 strandjagts foreninger i den periode.
Jeg kan sagtens huske helt forkert, men er bare nysgerrig på hvor udbredt det mon er?
Er udmærket klar over at os 5-6 mand der chatter her på sitet på ingen måde repræsenterer bredt, men måske nogle her vidste mere der kunne bidrage med viden til min nysgerrighed.

På forhånd tak for svar.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Plastic litter from shotgun ammunition on Danish coastlines 05 feb 2019 18:27 #2247

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
Emne: PlasthylsterOpgørelse
1. sept. 2018-31. jan. 2019
PlasthylsterOpgørelse, mistede og opsamlede.
Pga debatten om plasthylstre i naturen, besluttede jeg mig for at lave en nøjagtig opgørelse over mine afskudte patroner og opsamledé hylstre, sæson 2018/19.
Opgørelsen viste 520 afgivne skud. Tallet 520 "renser" jeg for 1 haglskud på land og 10 stk cal .22LR skud, osse' på land.
Min Beretta A400 med K/O har, ud fra ovennævnte, sendt 509 skud afsted på stranden.
Af disse, 509 hylstre er mistet 53 stk. Jeg har opsamlet 18 "fremmede" hylstre.
At jeg skyder med semi auto på stranden, skyldes ALENE at jeg, ultimo 2010, pådrog mig en alvorlig skulderskade (overrevet biseps sene). For mig var det noget af en "kold tyrk", efter 52 år med S/S, at skifte til halvautomat. Nu er jeg glad for skiftet, blot irriteret over "opsamlings bøvlet".
Skal der sættes procenter på, så har jeg mistet: 53:509x100=10.4%
(jeg kan osse' være positiv at sige, jeg har opsamlet 89.6%)
Tar' jeg de "fremmede" hylstre med i regnestykket, så: (53-18):509x100=6.9%
(så blir' mit "miljø regnskab" 93.1%)
Denne "opgørelse" er en EengangsForeteelse, men selvfølgelig fortsættes opsamlingen af afskudte hylstre.
Med venlig hilsen cpfj

Til sidst et par vejninger af plast.
12/70 hylster uden metalkappe: 4.73 gram (RødMirage)
Selve røret: 2.31 gram
Base wad: 2.42 gram
VP65 haglskål (32g stål): 2.8 gram
Fiskekasse 1: 4.000 gram
Fiskekasse 2: 4.500 gram
10 ltr madspand: 300 gram
Bærepose: 29 gram



...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Stavefejl