Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Manglende Hvinænder 18 jan 2019 13:23 #2151

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Læste i en anden tråd, Torben Raunstrup berette om manglende Hvinænder i Roskildefjord de sidste 2 år.

For ca. 15 år siden drev jeg Hvinandejagt i Skivefjord.
Her oplevede jeg en rimelig aktivitet af Muslingeskrab. De kommende år var der stort set ikke Hvinænder i Skivefjord.

Det er min opfattelse at, er der ikke den mængede føde eller de fødeemner til stede som Hvinanden efterstræber, så er de der ikke.

Så spørgsmålet til Torben er, om der i Roskildefjord er blevet fisket en del muslinger eller noget andet forandret som kunne have indflydelse på fødeemner for Hvinanden. Ja så kunne det være årsagen til det finder andre stedder at være.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Manglende Hvinænder 18 jan 2019 15:47 #2153

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Helt enig Carsten, er der ikke føde til vores dykænder er de der ikke.

Der har ikke været muslinge skrab i Roskilde fjord, så det er ikke der skoen trykker.
Ser man isoleret på i år er det nemt at give den historisk varme sommer skylden.
Den kunne være årsag til iltsvind i fjorden så de små muslinger som hvinanden lever af er bukket under, ingen mad, ingen ænder.
Det forklarer desværre ikke fraværet af hvinænder sidste sæson, jeg hælder mere til den teori at bliver det ikke koldt oppe nord for Danmark bliver vores hvinænder deroppe.
Det kunne også forklare fraværet af den store skalleslugere på vores fjord.
De 2 arter følges tit ad og lader sig skubbe syd på af vinteren (mange andre arter kigger på datoen og flyver uanset vinteren).
Skalleslugeren er 100% ligeglad med forekomsten af muslinger da den lever af fisk.
Nemt at give det varme vejr skylden.
Men og der er et lille men.
Sidst i oktober og først i november kommer der hvinænder til fjorden, de forsvinder i løbet af november og så er det som om der ikke kommer flere.
Det er jo ikke vinteren der sender "vores" syd på for så ville det jo komme nye forsyninger nordfra.
Noget er der galt!

Glem alt om jagttryk, der er ikke mange der jagter dem.

Hvordan ser det ud i resten af landet?

Mit "netværk" melder om hvinænder i et antal langt under normalen, men hvad ser og hører i andre?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Manglende Hvinænder 18 jan 2019 15:47 #2154

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Manglende Hvinænder 18 jan 2019 16:41 #2156

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg har slet ikke været i prammen i år i det salte vand. Dertil har fysikken ikke rakt.

Har lige læst et indlæg på FaceBook om en motorbådsjægere har været på en kold tur i dag. Horsens fjord var sort af Hvinænder.

Har dog fuldt lidt med og spurgt i mit netværk med Hvinænder på Djursland som er mit nærområde. I Aarhus bugten har der stort set ikke været Hvinænder til nu... De er dog opserveret men slet i ikke i antal.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Manglende Hvinænder 18 jan 2019 16:49 #2157

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Det lyder spændende med Horsens fjord, så hører man nok lidt derfra inden længe.
Med den vejrudsigt for weekenden behøver hvinænderne på Roskilde fjord ikke være nervøse for mig da den står på kravle jagt efter gæs og gråænder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Manglende Hvinænder 21 jan 2019 10:39 #2164

  • Peter M
  • Peter M's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 13
Jeg var en tur i Horsens fjord I går.

Jeg glædede mig over at vi endelig havde fået noget vinter og håbede jo på at det måske medførte de hvinænder vi så for år tilbage i de hårde vintre (mener det var omkring 2009/2010 vi havde et par gode vintre). Realiteten var dog en smule anden. Jo, der var flere ænder end der har været i denne sæson og også flere end de sidste mange år (hvor vi heller ikke har haft ordentlig vinter), men ikke den mængde jeg havde håbet på - det på trods af is flere steder så koncentrationen burde forventes højere end normalt. Om ikke andet så var det en fantastisk flot morgen, og blev nok den sidste tur for mig i år, dejlig morgen at slutte en - for mit vedkommende - lidt svær sæsonen af på.

Knæk og bræk til de af jer der får udnyttet de sidste dage.

Peter
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Manglende Hvinænder 21 jan 2019 11:54 #2165

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Flot billede og tak for beretning Peter.

Jeg var på Roskilde fjord det meste af dagen i går og set i bakspejlet var det godt jeg satsede på kravl og ikke træk på hvinænder.

Jeg så ikke 100 hvinænder!!!!
I Kattinge var der ikke 25 stk?
I inderfjorden lå der et par flokke som ikke talte ret mange.

Så kun få stor skallesluger, men til gengæld et par små skalleslugere.

Min sæson er ikke slut endnu men hvinænderne har jeg afskrevet.
Det er så 2 år i træk at vores hvinænder topper de første 14 dage af november.

Det kan godt bekymre mig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1