Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Overnatning ved vandet . 07 jan 2019 17:39 #2113

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Inspireret af HIT7; Anders Larsen ´s beskrivelse af en overnatning ved en fjord på sjælland i starten af sæsonen med hvad jeg så som 3. generationer på jagt - kunne jeg godt tænke mig at stille forslag om ,at vi på én eller anden måde kunne arbejde for at nogle af jagttegnmidlerne kunne bruges til etablering af overnatningsmuligheder for jægere i skydepram og sekundært for kano- og kajakroere.

Mit argument er, at ved at tilføje en overnatningsmulighed kunne jægerne få en mere hel oplevelse af jagten - lidt som nak og æd - fremfor blot "...ud i mørket, jagt og hjem igen - og så eller dele trofæbilleder på facebook..."

Jeg tror vi lever i en tid hvor mænd savner ægte fællesskaber og det var en måde at kunne mødes med ligesindede?

Om adgangen til sådan et sted skulle reguleres ved jeg ikke; ville det øge jagttrykket ? Måske kunne man have som koncept at man kun kunne padle/ro/stage til pladsen og ikke kunne køre dertil med prammen på en trailer og søsætte - herved ville risikoen for misbrug i forhold til formålet kunne bortfalde.

link til naturstyrelsens oversigt:
https://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/overnatning/overnatning-ved-vandet/

Hvad tænker i om dette?

Er der nogen der kunne tage det med til Jægerforbundet og gerne forbedre ideen - jeg tænker det må den vej hvis jagttegnmidlerne skal om-fordeles.

Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Overnatning ved vandet . 07 jan 2019 19:36 #2114

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Asbjørn,

Der findes allerede en række telt/shelter- pladser på offentlige arealer og skove, også nogle som er ud til kysten. Disse pladser kan man finde på nettet.

Mine umildbare tanker er at det du gerne vil, ikke lige kan lade sig gøre... Langt den største del af kysterne har private lodsejere som ejer jorden ud til normal daglig højvandet. Hvor søterritoriet starter.

Det kan måske lade sig gøre nogle få stedder hvor det offentlige ejer jorden ned til kysten. Det vil blive meget få stedder og givet ikke i nærheden af de stedder hvor vi jager.

Det er i dag allerede mange gode muligheder for overnatning under stjernerne. Det må man på alle kyster. Man må bare ikke slå telt op, eller noget der ligner eller benyttes på samme måde.

Man må gerne side på stranden og lave mad og spise sin mad. man må gerne sove på kysten i sin sovepose eller sove i sin pram eller båd.

Tjek linket her under.

Link til overnatning i naturen fra naturstyrelsen.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Overnatning ved vandet . 08 jan 2019 08:31 #2115

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
Hej Asbjørn

"Jeg tror vi lever i en tid hvor mænd savner ægte fællesskaber og det var en måde at kunne mødes med ligesindede"

Jeg tror du har meget ret i hvad du siger, dette er netop en af de grunde til jeg vælger at bruge rigtig mange timer på hvad, Jeg kalder tour de hav.
Den anden grund men mindst lige så vigtig er at introducere denne jagtform for de som ikke rigtig har prøvet, og er efter hånden ved at have fyldt vand i deres blod,Okay nogler har set tour de hav som en trussel mod netop "deres revir" Netop her er det vi prøver at sprede os så meget så muligt, Har faktisk ikke prøvet selv at se anden et makker par på en hel jagt dag. Vi prøve så vidt mulig at sejle i makker par for at optimere sikkerhed.

Personlig sejler min båd ikke søndag i denne weekend netop fordi jeg vægter det sociale over jagten så der gå ofte lidt rød vin i lørdag aften :-) så jagt næste dag kunne jeg da nok godt men forsvarligt næppe.

Jeg ved godt tour de hav ikke er overnatning i det fri

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 09:47 #2122

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Hej Asbjørn.

Det helt bestemt fedt og sove ude og overnatte på kysten eller de mange små øer rundt omkring.

Det rigtigt som Carsten fremhæver at der er en række pladser hvor man må og ellers må man bruge en trap eller presenning eller andet i forbindelse med sin pram mm.

Nu skal man jo ikke opfordre til ulovligheder, jeg vil dog bare sige at mange af de steder jeg kommer, er der stor set aldrig andre og har aldrig mødt nogen stort set.

Hvis jagttegn midler skulle i spil syntes jeg det ville være mere fedt og være med til at skabe flere shelter pladser rund om i landet langs kysterne til fri afbenyttelse af alle, eller som den flydende shelter plads her i Roskilde fjord nord... super fed også med et venlig hilsen Danmarks Jægerforbund, Friluftsrådet mm.


På den måde kunne vi skabe nogen muligheder for os selv men også for andre, samt det er gode historier.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 12:24 #2123

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
De sidste 12-14 år har jeg sammen med en god ven og jagtkammerat , overnattet på eller ved kysten fra d. 31 til 1. september. Vi har lavet mad og nydt stemningen op til sæsonstart.

En aftale er at vi skal besøge et nyt sted i Danmark. Vi har langt de fleste gange overnattet i Mopaen og har haft prammene med på slæb. Enkelte gange har overnattet i bilerne grundet tidsmangel. I disse tilfælde har vi fået tilladelse ved lodsejerne og dermed også fået lov at benytte adgangsvejen til kysten den pågældende dag.

Vi har både lavet mad i Mopaen og på den kyst vi har besøgt. Nu er det selvfølgelig også nemmere når vi har Mopaen med som base og plads til to mand som kan overnatte i den.
Jeg kender flere som benytter sig lignende koncept, men også bekendte som er ved kysten som base men sover i prammene. Jeg mener mulighederne er store, de ligger der ude. Kun et spørgsmål om at gøre det eller planlægge det en lille smule, så er mulighederne store for nogle hyggelige timer med jagt og primitive naturoplevelser.

Ja det er sku pisse hyggeligt at tilbringe et døgn eller to ved kysten og kombinere dette med strandjagt. Der er bare ikke meget der slår det. :woohoo:





Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 14:03 #2124

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Jeg syntes da at de flydende shelter er virkelig geniale, og tænker man derved heller ikke skal ha både det offentlige samt en privat lods ejers velsignelse for at have sådan een flydende.
Men tænker også som Carsten at man med planlægning kan komme utrolig langt.
Som regl er folk også virkelig søde hvis man spørger pænt. Jeg har selv været på ferie med familien langt herfra hvor jeg bor og ellers jagter. Der så jeg noget vand og nogle øer på google i nærheden af sommerhuset som jeg tænkte ku være super lækkert at prøve og jage på. Min svoger og jeg kørte derud for at se på området og det så rigtig lækkert ud. Lige ud til vandet boede en bondemand, og på vej tilbage fra strandkanten mødte vi ham og jeg holdt ind og vi fik en lille sludder. Jeg nævnte at vi var meget hooked på gåsejagt på vandet med tilstødende øer, men at vi også havde rigtig langt der til. Så noget overnatning ville nok være aktuelt så man kunne tage mere end een jagt nu man kørte så langt. Intet problem sagde han, han havde en super fin halmlade man kunne lukke porten på, og hvis vi ville overnatte der skulle vi bare sige til, den lå 100m fra vandet. Og vi var i øvrigt landet lige midt i Gåse mekka som han sagde, og han var ret træt af gæs på sine marker, så vi var meget velkomne. At jeg så ikke er nået afsted er en ganske anden sag, og skyldes primært mine fysiske udfordringer, men folk er ofte ret imødekommende hvis ellers man spør pænt og er høflig. Og hellere spørge een gang for meget end een for lidt!
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 15:44 #2125

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Ser også hyggeligt ud Carsten.

Jeg vil nu gerne undgå at sove i pram eller kajakken.

En trap og bygge en bioak det spiller og det lovligt.

Det må bare ikke skæmme i naturen og skal være 50m væk fra bolig.
Men ja jeg er enig i man kan nå langt med aftaler som Tybjerg også er inden på.

De flydende shelter er super fede og dem så jeg gerne også selv lidt flere af rundt omkring, men selvfølgelig i et begrænset omfang.

At lave mad på fjorden og gerne ud af nyskud vildt som her er i min optik toppen af poppen.

Bilshøne gryde med kartoffel mos lavet på fjordvand.
Eller pibeand feks.

Eller her er morgenmaden efter 1 september morgentrækket.. Nam Nam.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 18:57 #2128

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293


Hvor man sover og hvad man spiser er ikke det vigtigste her.
Det der tæller er samværet med andre jægere.
Skal vi jægere lære noget af hinanden og lære hinanden at kende er det bedste sted til dette, det miljø hvor det hele sker, altså på strand og vand.

Alle sanser er bare mere modtagelige når man ser frem mod en premiere eller i en situation hvor der er patroner i geværet.
Det er noget nemmere at at forklare om udlægning af lokkere og skudafstade, kald, osv osv når man har "fingrene i maskinrummet" som CLC ville sige;-)
At være erfaren jæger er fint men den største glæde er nu at give den erfaring videre til dem der gider lytte.
På sådan en tur ud i det fri er der ikke meget til at distrahere og fællesskabet står pludselig meget tydeligere.

Stor respekt for det koncept "tour de hav" har gang i.
Det er ikke bare hyggeligt og rart, det er helt rigtigt og vigtigt for os der har interesse i strandjagt.

At der er brug for at videregive erfaring tyder disse udsagn fra sæsonen på.

1.
Jeg har brugt 23 skud på 1 and, jeg har stillet mit tryk på min Baikal forkert så den bruger mere tryk på at lade end til fart på haglene.

2.
Ænderne har for meget fedt på om vinteren til mine hagl er dræbende.

3.
Jeg ved sgu godt hvor jeg skal sigte for at ramme en fugl men mit gevær er helt nyt og ved det ikke.

4.
Der lå en blishøne for tæt på mine lokkere så ænderne ikke turde lande.

Dette er for de erfarne sjove udmeldinger, men de blev fortalt i fuld alvor.

Vi mangler samvær, erfarne/uerfarne.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 20:33 #2131

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
TAK for de mange fine billeder der fanger lejrstemningen rigtig fint.

Og ja om man bor i et klubhus/spejderhytte, bag i bilen, i prammene, i primitiv lejr er måske ikke det vigtigste for I fremhæver alle værdien af fællesskabet og flere påpeger værdien af at lære fra sig.

----
Inspireret heraf endnu et forslag: Til bådarkivet kunne mulighed for "primitiv overnatning" i Motorbåde til 1-2-3 personer måske indgå som en oplysning; nogle motorbåde rummer nok mere end andre på grund af motorplacering og bådens længde/bredde og overbygning => ved godt det igen bliver Carsten (CHC) der skal tage én for holdet hvis det skal ske.

----

Jeg tror ikke dette indlæg kan komme meget længere end hertil men tusinde tak jeres gode tanker og beretninger; det er meget inspirerende at læse.

Og dog, hvad med en mentor-ordning; altså navne på erfarende jægere man kunne henvende sig til - og som er villige til at have en mindre erfaren jæger med ud. Ikke alle har været så heldige at have en far der lærte fra sig.
Hvis dette allerede er et sted på dette site beklager jeg at have overset det. Igen er det Carsten (CHC) jeg kigger i retningen af; jeg må efterhånden skylde dig en del; kom til Oksbøl én dag så tester vi dine hjemmeladninger mod gelatine og hvad vi ellers kan finde på.


Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen.

Overnatning ved vandet . 09 jan 2019 21:12 #2134

  • biering
  • biering's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 7
Super fede billeder allesammen.

Jeg glæder mig til min første nat helt ude ved vandet.. jeg har planer i støbeskeen.

Til Dig Hedebonden, kan jeg kun takke for et fedt arrangement til årets tour de hav. Det var en fantastisk oplevelse, i rigtig godt selvskab. Dertil jagtlig sparing, og et rigtig godt oplæg fredag aften.

Det er fedt at læse med her og blive lidt klogere omkring overnatning i det fri. :D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2