Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Min første gås - og modning af kød? 19 dec 2018 13:54 #2029

  • Kåre Krikand
  • Kåre Krikand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
Hej med jer,

Efter ikke at have været på jagt i en 16-18 år fik jeg i efteråret af uransalige grunde igen blod på tanden. Jeg anskaffede mig en sit-on-top kajak og en halvautomat og på 3. tur stod lykken mig endelig bi :-)

Var på vej ud til et sted i Isefjorden for at sætte mine nye pibe- og gråande lokkere ud da jeg fik øje på en lille flok canadæs som jeg lige så stille roede ind til. Ikke alt for langt fra mig lettede de med en skrappen og fløje i en lille bue indad over kajakken. Nærmede mig så de havde vinden i ryggen, men ved egentlig ikke om gæs altid letter mod vinden???

Nu skulle det være, tænkte jeg! På min forrige tur herude oplevede jeg samme scenarie, men kunne af en eller anden mærkelig grund ikke få mig selv til at trykke på aftrækkeren selvom jeg havde flokken måske 15-20m lige over kajakken. Måske fordi de er så store og imponerende når de er så tæt på.

BANG! sagde det og gåsen faldt pladask i vandet og lå dér. Den lå godt nok og rodede lidt med benene, men jeg fik hurtigt vredet halsen om på den, som jeg havde set jægere gøre på de utallige gåsejagt-videoer på nettet. Der lå den så i kajakken: smuk, stor og stadig helt varm. Min puls hamrede derudad og jeg var fyldt med en følelese af glæde over min første gås, men også lidt vemodig over at jeg lige havde taget livet af sådan et smukt dyr.

Resten af dagen gik men en nynnen af glæde indeni. Kort fortalt fik jeg lagt lokkerne og lå og nød tilværelsen ik kajakken..fik affyret to skud efter en gråand uden at ramme, og fik set en masse andre ænder, som jeg dog ikke var rap nok til at skyde efter. Men hvad gjorde det når jeg havde min gås :)

Sent hjemme sad jeg og kiggede på nettet for at blive klog på hva fan man stiller op med sådan én krabat. Jeg kom frem til at plukning er et møjsommeligt projekt, og da klokken snart nærmede sig midnat besluttede jeg mig for at skære brystbøfferne og lårene ud. Hertil var der mange gode instruktioner på youtube.

Nu ligger de i køleskabet og venter på at blive nydt. Hvad gør I, folkens, med sådan en gås ift. modning? Jeg kan læse mig til at 3 dages tid i køleskabet er fint. Vil 5 dage også være ok (det passer med at den kan spises til jul)? Og hvis nogen herinde har gode fif til tilberedning tager jeg imod med kyshånd :-)
Og plejer I at plukke eller skære kødet ud?

Mvh Gåsejægeren :-)
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: jakobcoff

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 28 dec 2018 16:50 #2058

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Jeg plejer ikke, at gøre det store ud af modningen. Men det er godt nok et emne med mange holdninger til.

Derimod vil jeg gerne sige, at så besværligt er det nu heller ikke at plukke en nyskydt gås. Det er bare at smide den over knæet og gå igang med at hive imod den retninger de vokser i. Man skal være lidt omhyggelig og fjerne så meget som muligt med fingrene. Det sidste brændes af med ukrudtsbrænderen.

Selvom jeg kunne tager brysterne nogle gange plukket jeg også gerne gåsen, så der er skind med på brysterne. Det er nu noget smag i det.

Mht. til tilberedning. Har du så en røgeovn. For koldrøget vildtgåsebryst med æggestand på ristet franskbrød er virkelig godt
Følgende bruger(e) sagde tak: Kåre Krikand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 01 jan 2019 13:23 #2070

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
Tør plukning træls og der er fjer i 4 kirke sogne, Go ide at test plukke lidt på ryggen om der er mange pigge hvilket der ofte er i starten af sæsonen
Det er meget nemmere at skolde fugle for en gås ca 85 grader ( husk lidt opvaske middel)
i 2-3 min mens man bevæger fuglen under bevægelse men teste om den har fået tilpas på sving og styre fjer om de slipper let gør de det så i kold vand så varmen ikke trænger for dybt ind, pluk den tør fugle lidt inden man brænder de sidste væk , etv bare hælde sprit over den og tænd den :-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Kåre Krikand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 01 jan 2019 15:28 #2071

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Skoldning for omstændigt ;-) Meget nemmere bare at plukke :-)

Men ja, hvis man ikke bor på landet så man kan gøre det "nede bag ved" giver det en del rod i villahaven :-D
Følgende bruger(e) sagde tak: Kåre Krikand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 04 jan 2019 09:54 #2101

  • Kåre Krikand
  • Kåre Krikand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
Tak for svarene!

Fik spist gåsebrystet juleaften - det fik lov at stege i andefedt og smagte super. Men jeg kunne godt have savnet lidt skind...

Så må jeg da prøve at plukke den næste gås jeg får has på :-) Tror det bliver en våd plukning så...jeg bor i lejlighed i KBH og det er ikke sikkert naboerne lige synes at de mangler løs fyld til dunjakken i fællesgården :P

Lyder også spændende med røget gås...det må jeg eksperimentere med når der er kommet lidt mere vildt på tasken :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 04 jan 2019 10:57 #2102

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hvis du tager en større spand, og sætter en sort eller gennemsigtig affaldssæk ned i spanden. Så sætter du dig på en stol og plukker ned i sækken i spanden. Så er det ikke mange fjer eller dun der kommer ud i omgivelserne.

Med en bundselbrænder kan du svide de sidste dun og små fjer på skindet. har du ikke en bundselbrænder kan du gøre således

Tag en tallerken og ligger en deciliter salt på, hæller lidt sprit på. Når du tænder ild i spritten får du en flamme du kan bruge til at, svide de sidste fine dun af gåsen.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Kåre Krikand, pharmand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 08 jan 2019 08:36 #2116

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
Ja hvis man ikke vil andvende den hele fugl har du ret. Men andvender du hele fuglen er vi ikke enig Behøver vi heller ikke at være
den helt hurtige løsning under en min pr fugl er at bare åbne og tage brystkødet :-)

Jeg skyder ikke ret mange gæs så derfor anvender jeg hele fuglen i modsætning til dykkerne

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 08 jan 2019 15:54 #2118

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej.
Hvad man gør er jo forskelligt.
Jeg tager fra grågæs og tørplukker brystet og skærer bryster med det fine skind da mange af dem jeg nedlægger er jeg heldig og ramme i hoved / hals området hvilket giver rigtig fine bryster uden hagl. Og de fortjener at blive plukket så skind er med, og så tager jeg deres lår, det er super nemt nu man har åbent og pillet brystet ud lige at skærer ned og tage lår af. Og så vil jeg mene at 90% af det kød du finder på en gås er taget. Og det nemt og hurtigt, og så sveder jeg lige brysterne med en gasbrænder fra Den Blå Kirke ( Biltema ).
Canadagæs tager jeg alle sammen og kun plukker ned langs med brystbenet, og skærer / flår så skindet af og tager brystet ud uden skind. Dette gør jeg fordi nogle Canada gæs kan være lidt til den trænnede side, og jeg koldryger alle mine canadagåsebryster. Canadagæs har det med også at fouragere på blæretang og andet fra stranden som sætter sit præg på kødet. Men efter de har været i saltlage og er røget er det absolut umuligt at smage, så helt perfekt især til Canadagæs. Og så er det det samme igen med at tage lår fra dem som på grågæs.
Jeg betalte mig før i tiden fra at få Kivan Food til at plukke og ordtne mine fugle, men det er slet ikke det værd i mine øjne.
Og med hensyn til plukningen, kan et af de her affaldstativer man kan købe til få penge hvorpå en sæk lige er at smide på, 2 sammenklappelige bukke fra Harald Nyborg og en bid af en gammel bordplade. Så har du dit eget lille plukkeri. Og det er bare at finde en krog uden vind og så kan du da sagtens inde i byen lige klare den slags. Alternativt inden du kører hjemad, så plukker du bare brustpladerne fri på stranden, småfugle bruger fjerene til deres reder, og så har du et minimalt svineri derhjemme. Tillykke med kongefugl nummer 1 ;).
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Kåre Krikand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Min første gås - og modning af kød? 09 jan 2019 08:15 #2119

  • Kåre Krikand
  • Kåre Krikand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
God idé med spand og affaldssæk! Dét, kombineret med våd plukning må være vejen frem for mig. Og super med salt-flammekasteren :-)
Så er det bare med at finde tid til at komme ud på vandet inden februar, så jeg kan få prøvet det af :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min første gås - og modning af kød? 09 jan 2019 08:22 #2120

  • Kåre Krikand
  • Kåre Krikand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 2
Tak for tippene Henrik! OK, det skal bestemt prøves af. Og den med med at småfuglene bruger dunene til rederne er rigtig god at hive op af ærmet hvis naboerne synes jeg sviner for meget t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2