Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Igang med pramjagt - helt fra bunden 23 okt 2018 14:00 #1805

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hej alle brugere på dette forum t)

Jeg har besluttet mig for at jeg vil igang med havjagt. Min indgangsvinkel er at jeg har ingen erfaring overhovedet. Har haft jagttegn i 11 år. Hagljagt (fældesjagter) har aldrig sagt mig det store, hvorfor jeg næsten udelukkende har drevet riffeljagt. Nu vil jeg dog prøve kræfter med havjagten!

Så jeg kunne godt bruge et par gode råd for at blive sparket i den rigtige retning fra start.

Mine tanker går på pramjagt/trækjagt ud fra følgende overvejelser:

- Virker som det billigste og nemmeste at komme igang med.
- Virker ligeledes som det sikreste, eftersom jeg tænker det foregår relativt kystnært (de videoer jeg har set på bla. Youtube, foregår jagten steder hvor jægeren kan bunde i wadders).
- Når jeg kigge kortene igennem er der flere steder i det Sydfynske hvor motorbådsjagt ikke er tilladt.

Jeg har bladret div. salgsider igennem, og det ser ud til at man kan få noget fornuftigt pram for 1000-2000kr. Har bla. kig på en af JAFI typen. Tænker ikke at jeg vil have motor i første omgang, men nøjes med åre/pagaj og så planlægge jagten efter det. Er det et fornuftigt udgangspunkt?

Hvor mange- og hvilke lokkere skal man gå efter som minimum? Hvis det fanger an regner jeg med at samlingen skal udbygges, men hvad skal jeg gå efter for et fornuftigt udgangspunkt.

Er der andre ting at forholde sig til her i starten? Eller ting jeg også skal have med i overvejelserne.

Sikkerhed iform af dragt/vest osv. er tænkt ind i planerne også :) har en lille søn her hjemme på 1½ år som jeg skal hjem til.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 23 okt 2018 15:04 #1806

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Hej Ras.Killing
Velkommen til Danmarks bedste jagt forum.

Du skal læse mangt og meget herinde inden du kaster dig ud i havjagten alene. Du kan med fordel se på dette område først:
Bådarkivet. , hvis du ikke skal have et piskeris monteret, kan du se efter modeller som egner sig til kravle jagt.
Herefter skal du se lidt på alt dette udstyr som er nævnt i denne artikel: Udstyr. , og endelig suppleret med sikkerheds forum, som er blevet godt påklædt af HIT7 Sikkerhed til søs.

Så er det bare med at købe et skib og lidt udstyr, finde et sted hvor du vil, og må ligge på træk, sejl ud og lær.

God fornøjelse, det har vi andre.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing, pharmand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Flytkjaer.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 23 okt 2018 17:39 #1807

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Ras,

Velkommen til,

Det lyder til du allerede er godt i gang, og har gjort dig nogle tanker.

Sikkerheden bør egentlig være det første man køber, og derefter jagtudstyret. En rigtig god ting er først og fremmest at, tænke sin tur på vandet som en sejlads, og derefter som en jagttur.

Valget af pram er altid svært, ingen pram udfylder alle facetter af strandjagten, der til er der for mange muligheder.
Det lyder til at, du har valgt det lave vand kystnært og i så trykke rammer som muligt. Det er yderst fornuftigt tænkt.
En Jafi er super god til dette, den flyder med dig i på ca. 10 cm vand og du kan skyde alle ænder og gæs fra den. Der findes rigtig mange kopier af, og kun de originale har med tiden fået lufttanke som holder prammen flydende. Det er en god sikkerhed.

Der er forskel på om det er Gæs, Svømme- eller dykænder du vil jage. Svømmeænder og Gæs kan kombineres. Hvis det er dykænder, ja så er det for langt det meste kun dykænder man får.

Lokkefugle er et kapitel for sig… og næsten religion.
Som hovedregel kan ænderne bedst lide sin egen race. Gæs, Gråand, Pibeand og Krikand ses dog ofte sammen og er i samme områder.

For dykænderne er Hvinænder rigtig sjove at jage og en rigtig spændende og god udfordring. De slår helst på sine egene.
Det samme med Edderfugle.
Ved man at begge arter er i et område, ja så er det godt at, have lokkefugle med af begge slags.

Der er ingen tvivl om at, 20 lokkefugle er bedre end 5, og 40 lokkefugle kan være bedre end 20.
Omvendt er 5 lokkefugle bedre end ingen.

Svømmeænder og gæs kan jages med et godt resultat med få lokkefugle, hvor man med mange dykandelokkefugle øger chancerne med antallet.

Jeg startede ud med 10 Gråandelokkefugle, og kunne skyde fugle med dem, og har så ret hurtigt over et par år udbygget antallet væsentligt.

Intet er umuligt for den der har viljen.

Det allerbedste du kan gøre inden du går på vandet, det er at tage på nogle rekognoscerings ture i de områder som du tænker kunne være interessante, med en kikkert.
På den måde ser du områderne ved dagslys og du får en idé om træk-ruter, hvor der gerne vil ligge fugle og i hvilken vind de ligger der eller trækker i.

Googl maps er et godt værktøj, hvor du kan finde adgangsveje, fornemme vanddybde og forhold på land som kunne være interessante for andefugle.

Strandjagten skal opleves før man kan lære den. De bedste erfaringer er dem du giver dig selv.
De forberedelser du giver dig selv er dem der øger dine chancer betydeligt under din jagt.

Som Flytkær skriver, så vil du kunne finde mange svar her på siden, men som med alt andet… så kan man blive udfordret på et højere plan… jo mere viden man får.

Det er netop det, der er med til at, gøre denne jagtform så forpulet spændende.

Specielt Menuen ”Hvor må jeg jage” indeholde god viden for den nye strandjæger hvor strandjæger guiden fortæller mange rigtig gode ting.

Under beretninger finder du også flere beretninger skrevet om de første jagtture.
Her er der en fra 2016- 2017 som jeg syntes du skulle læse.
Den hedder ”Alle starter jo et sted”

Det er rigtig god idé at , finde en strandjæger i dit område du kan tale med, evt besøge og se det udstyr han/hun bruger.
Det giver dig et meget bedre forståelse for hvad det er du skal bruge.

Knæk & Bræk
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 24 okt 2018 01:10 #1810

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg takker for de to gode- og uddybende svar! t)

Er sikker på at jeg kan læse mig til meget - men omvendt har jeg også bare en fornemmelse af, at teori ikke rigtig slår praktisk er faring på dette område.

Jeg vil køre ud og kigge på den pågældende JAFI. Prisen er rigtig og så må vi se om standen også er OK. Den slår mig som en god all round pram til den jagt jeg har i tankerne (og det er også hvad jeg kan læse her op siden).

Vedr. udstyr og sikkerhed, så tror jeg at jeg starter ud med et par neopren wadders og en god svømme/redningsvest, helst noget der er til at skyde og arbejde i også, så den kan bæres under hele jagten. Kan se Biltema har et nogenlunde udvalg af svømmeveste.

Lokkere?! Her er jeg lidt på bare bund.

Jeg er ikke så stærk i fuglelivet her i det sydfynske øhav, andet end at der er masser af det. Gråænder og gæs er jeg dog sikker på. Dem ser vi alle steder :)

Kan se man flere steder kan købe lokkeænder (gråænder) til 30kr. pr. stk.

Ville en 10 stk. være et nogenlunde udgangspunkt? Evt. kombineret med et par grågæs, eller ville det være bedre med flere ænder i stedet så? (altså 15-16 ænder til sammenligning)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 24 okt 2018 09:36 #1816

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Ras,

Som jeg nævnte, er lokkefugle næsten religion.
Nogle har mange og de dyre meget flotte, nogle har få og de dyre og flotte, andre har meget gamle og nogen laver dem selv.
Mine lokkefugle er mere end 20 år gamle, og de levere stadig fugle på dækket i til fredstillende antal. Tal og store parader er dog ikke et issue for mig. Vil egentlig hellere på vandet nogle flere gange :woohoo:

Du går ikke galt i byen med lokkefugle fra Sportsplast. Det er nok dem der holder alder bedst i malingen, og kan tåle at ligge i løsvægt i prammen.
Som jeg prøvede at sige før. Så er 5 bedre end ingen, og 15 bedre en 5.

Nogle områder er det ikke nødvendigt med mange lokkefiugle og andre steder flere.. eller mange.
Du kan sagtens jage med 10 grååænder, men vil væde med at du ret hurtigt ønsker dig flere. Men det vigtigste er at komme i gang og få afprøvet alle sine teorier. ;)

Inden længe vil du finde ud af en demension mere ved Gåse- og svømmeande jagten. Brugen af kald. Det vil helt sikkert give dig meget mere end 50 flere lokkefugle. Hvis du har et kald og kan bruge det.
Lokkekaldene er lige ledes næsten religion. Nogle er svære at lære og bruge og andre læres ret hurtigt. Og der findes mange modeller og udgaver.

For succes med gåsejagten på vandet, kræver det næsten et kald, ellers bliver det svært og mere end tilfældigt held. Gåse lokkere syner dog meget på vandet og kan hjælpe med at andre ænder finder det interessant og vil ind og se på sagerne. Flydende gåselokkere, her ville jeg klart vælge Sportsplast Sædgæs, med vacumbund.

I en tidligere tråd her på siden, var der en anden strandjæger der søgte en jagt-makker i det sydfynske.
Du kunne jo prøve at kontakte ham, skrive i tråden, sende ham en privat besked eller en mail.

Du får lige et link til tråden her
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 24 okt 2018 17:01 #1821

  • KMJ
  • KMJ's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 18
  • Modtagne Tak: 11
Jeg ville vælge at have en håndfuld gæs med også.
De sygner godt.
De giver lidt rod i helheds billedet og dermed fjerner lidt mere fokus fra prammen.
Svømænder vil også gerne ind til dem.
Samt chancen for at et par gæs vælger bevist at lægge vejen forbi din opsætningen bliver større.

Du vil ligeledes forøge dine chancer for at få hvinænder betydeligt, ved bare at have en håndfuld hvinande andrikker med i dit setup.

Er det en dag med hvinænder som primær mål, så læg hvinlokkerne i første halvdel af lokkeopsætning sammen med dine gråænder (Så kommet gråænderne til at funger som hvinænder)

Er det svømænder du satser på. Så læg hvinandelokkerne lidt mere for sig selv, ud til en side,

For mig virker en lille lokke setup, bedst når prammen er gemt af vejen f.eks. ved sten eller siv.
Hvor er det åben-vand jeg ligger på, så har jeg som regel mange lokker med. Prammen er heller ikke så påfaldende blandt mange lokker.

Jeg har langelænder og fønsskallen som favorit pramme.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af KMJ.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 24 okt 2018 21:30 #1824

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hej KMJ

Tak for svar! Der er et par guldkorn jeg kan bruge t)

Jeg har bestilt 12 stk. Seeland plastik lokkere (gråand) idag, samt et lokkekald. Så er der lidt at starte ud på. Dit råd om at finde ting på kysten at gemme sig omkring passer fint med min idé om at starte på lavt og kystnært vand.

Prammen skal jeg ud og kigge på Søndag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 25 okt 2018 09:04 #1825

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Med hensyn til gæssene vil jeg klart anbefale lokke gæs med aftagelige hoved, da gæs med fast hoved er ret udfordrende at pakke ned i prammen.
Sportsplast har lavet vakuum flydere, og her er det faktisk en fordel at vælge gamle brugte lokkere da man før hen lavede virkelig gode lokkere hvor malingen ikke skaller af, og jeg ville vælge Canadagæs. Grågæs, sæd, blisgæs og canadiere slå alle på canadagåse lokkere. Mine første måske 5 år med gåsejagt brugte jeg udelukkende candagæs fra sportsplast. Jeg købte så nogle grågæs / sædgæs fra sportsplast fra nye, men de er dårlige, på hovederne rasler malingen af. Hvor de gamle Canadagåse lokkere fra samme firma den dag i dag ligner næsten nye lokkere. Det er noget med ftalater eller et eller andet de måtte putte i dengang. Så kan du finde nogle brugt til billige penge er det bare at hoppe på. Kan tilføje at mens jeg kun brugte candagåse lokkere var udbyttet ca 90% grågæs og de sidste 10% candagæs, sædgæs osv.

Det vil altid være super om du kan finde en strandjæger i lokal området du kan tage med ud en gang eller to. Man kan godt have en ide om det her er helt sikkert noget for mig, men nogle mennesker er ganske enkelt ikke strandjagts materiale. Jeg har haft nogle med hvor de åbent erkendte at når først mørket var faldet på så syntes man egentlig ikke det var så fedt at sejle på det mørke vand. Og er man nervøs er der ikke meget der skal gå galt før det går rigtig galt. Og der er altså bare større sikkerhed i at være 2, og langt mere hyggeligt.

Ønsker dig al mulig held og lykke, er du af strandjæger materiale går du en afsindig spændende tid i møde, og er lidt misundelig på dig. Fælles for mange strandjægere er at man virkelig elsker at nørde grej, kigger du siden her igennem kan du spare dig selv for virkelig mange timers nørden, for her ligger erfaringer med næsten alt du kan tænke dig af ideer inden for denne jagtform. Og er du i tvivl, så spør t) .

Knæk og bræk.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 25 okt 2018 23:53 #1834

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Tanken om det mørke vand eller at sidde alene i baljen skræmmer mig egentlig ikke. Er selv aktiv undervandsjæger også (harpun og snorkel), hvor jeg ofte har dykket om natten med en håndholdt lygte, eller ligget og svømmet rundt 3-400m fra kysten, bare mig selv og en bøje. Så den del er jeg ikke nervøs for - det er mere om det rent rekreative fanger interessen t)

... Men det føles nu sådan :woohoo:

Jeg er faldet over en anden pram i nabolaget også. En kopi af en bogø pram/kajak. Er sådan en til at sidde på træk fra, eller er det en rendyrket kravlepram?

Tanken om både at kunne side på træk, eller vælger at tage ud og kravle virker egentlig også lidt tiltalende. Den er tæt og intakt, men træner måske lige til en kærlig hånd. Prisen er god.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 26 okt 2018 00:29 #1835

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg vil da også lige hilse på, så velkommen til :)
Kan se mange har sendt dig i retning mange gode retning allerede så det eneste jeg vil tilføre er også at læse alt om strand og havjagt på Danmarks Jægerforbund hjemmeside.

Der ud over ville jeg mene en Bogø ikke brurde være din start pram og jafi klart er en bedre start.
Bogøen er en fed kravle helt klar og kan også problem frit bruges til træk, og hvis du begynder også at ville dyrke kravl på sigt kunne det selvfølgelig være et godt bud.
Men så må du virkelig love mig du ikke går på dybt vand i den og jeg ville klart også mene et par Waders og en svømmevest ikke var nok.
Personligt bakker jeg op om brugen af tørdragt.
Jeg har heller ingen erfaring i en Bogø men har ofte overvejet den selv hvis kravl med min kajak bliver for svært.
Jeg kender dog nogen der har bogøprame og de er super kravlejæger.
Måske de også lige kunne byde lidt ind her.

Om ikke andet bare spørg løs, og endnu engang velkommen til :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen