Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Jagt ved Vejle 10 okt 2018 13:43 #1786

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hej.
En kammerart og jeg har købt en jolle, (Se nedenfor) og vil så småt igang med at dyrke lidt havjagt.
Vi bor omkring Vejle og kunne i den forbindelse godt tænke os at høre om nogle har erfaringer fra nogle gode områder i eller omkring Vejle til at dyrke havjagt.
I fremtiden køber/ laver vi nok en mere "rigtig" jagt båd, men til at starte med har vi bare købt en normal jolle med påhængsmotor, som vi så vil camouflere og ligge os i nærheden af noget sov/ træer, så vi kan komme ud og prøve nogle ting af og udforske territorierene.....
Jagt makker!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt ved Vejle 12 okt 2018 09:37 #1788

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej,

Tillykke med jollen. og starten på strandjagten.

En jolle er ikke det sikreste fartøj og tage på havjagt i. Jeg ville blive meget kystnært og tænke på sikkerhed ved den opsøgende motorbådsjagt.

Til trækjagten skal der som i nævner gøres noget ud af sløringen, da en jolle er stor og åben dermed syner den relativt meget. I vil givet finde ud af, at der er forskel på træjagt om det er dykænder eller svømmeænder og gæs.

Erfaringerne viser, skriver man online om specifikke områder, ja så er man ret sikker på, der vil møde andre op. Så du skal ikke regne med at, strandjægerne er så informative lige her i forummet på den front.;)

Min bedste anbefaling er at, tage på et par observations ture i bilen sammen med din makker. Hvor i har kikkerter med og forsøger at finde ud af hvor fuglene gerne vil ligge.
Gør jer notater om vejr og vind. Ud fra sådanne ture ville jeg planlægge den første tur. Jeg syntes faktisk det er rigtig givende og en del af udfordringen med strandjagten.
Der ligger et forarbejde og nogle erfaringer der skal gøres, før man kan forvente succes. Som med alt muligt andet, er det en god ting at, lave en forventnings afklaring med sig selv og sin makker. Jeg syntes det er ærgerligt at regne med skibet fuld af fugle, hvis de første mange ture ikke giver mere end 1 - 3 fugle og man bør forvente nulturer.

Jeg håber dette kunne hjælpe jer på vej og give en optimismen et pust.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jagt ved Vejle 15 okt 2018 13:11 #1798

  • Malyho
  • Malyho's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hej Carsten.
Tak for svar :)
Ja vi er godt klar over som du nævner at en jolle langtfra er optimal til havjagt, men vi sætter også stor pris på at kunne sidde og snakke lidt, og her egner en jolle sig godt. Vi maler den nok grå udenpå og sort indeni, og så ligger vi camouflage net over os og båden.
Det er bestem ikke meningen at vi skal ud på dybt vand med den, da det også er en gammel upålidelig motor, så vi skal kunne ro hjem. Jeg tænker også at det giver god mening at ligge sig kystnært og "ligne" en sten, eller en lille ø.

Nej du har nok ret i det med de gode pladser, ville nok også mere høre hvad man skal kigge efter... Er det tanger ud i vandet, eller er det bedre at ligge inde i en bugt.
På krage jagt skal man fek.s. finde deres træk ruter. Gælder det også med andejagt, eller er det bedre at ligge sig hvor de spiser, og har ænder overhovedet en fast plads/ rute, eller flyver de lidt rundt over det hele?

Vi vil prøve at køre lidt ud og kigge, men det giver vel også god mening at ligge sig ud i båden og prøve nogle områder af :)
Hvis vi kan skyde 1-3 ænder er vi lykkelige :)
Jagt makker!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1