Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Der var engang.... 12 sep 2018 15:15 #1674

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej alle.

Gik i dag nede på en god ven af min fars værksted, min fars bil har lige været til syn, og hmmmm den er angrebet af en god gang "rød orm" samt lidt andre små ting.
Mens jeg står og "hygger" mig med et hul i det ene panel der startede med at være Ø ca en rund fem´er, og det lige pludselig var 30 X 8-10 cm :( kommer genboen over.
Det er en frisk ældre mand, vil skyde på han er sidst i halvfjerdserne, Karl hedder han, og spør om jeg vil se noget sjovt? Han kunne uden tvivl hører at jeg ikke var vildt imponeret over min opgave på den gamle´s bil bare voksede og voksede i takt med vognbunden smuldrede mellem mine fingre. Jeg sagde at ja det ville jeg da gerne, og han spør så om jeg har været ude og fiske? eller været på jagt? Han ved godt jeg er bidt af en gal gås :). Det har jeg ikke, og fortæller at fiskeriet ikke er så tiltrækkende, og at jeg personligt ikke syntes at jagt på hverken svømme ænder eller gæs bør finde sted i hverken August eller september, men at jeg laaaaangt hellere så vi fik februar jagten igen, og gerne HELE februar. Til min store overraskelse kan Karl ( har ikke jagttegn ) tilslutte sig 100%, og han havde det heller ikke så godt med nedlægning af ænder der er i fuld gang med at sætte nye fjer, da det jo kræver en masse energi, og udbyttet kødmæssigt deraf er en tynd kop te! Men det er jo smag og behag, og jo ikke noget jeg på nogen måde bestemmer. Jeg styrer jo udelukkende hvad jeg selv gør, og der er jagten først aktuel fra 1. oktober. Jeg har dog overvejet en tur efter sædgæs fordi jeg læste i Jæger at de mangler data vedr. netop denne art, i øvrigt super at over 50% af ALLE de sædgæs der blev nedlagt og indberettet i sidste sæson er nedlagt i kommuner hvor de er TOTAL FREDEDE t) . Men er stadig i tvivl, for nedlægger jeg en ung gås med 2-4 cm rør på vingefjerene vil jeg ærge mig over jeg har nedlagt den, så vakler lidt, og det ender jo nok med jeg holder fast i 1. Oktober B) .
Anyway.
Han lusker hjem og kommer efter 5 mins tid tilbage og flasher dette fine jagttegn udstedt i det herrens år 1945, det har været hans fars.
Det er da sjovt at se hvad jagten bød på af arter den gang, der er løbet gevaldigt meget vand gennem å´en siden hen, og "menu kortet" er reduceret gevaldigt.
Jeg tænkte jeg lige ville dele det, for det første kan min holdning til august / september jagten måske få pulsen lidt op på nogen og skabe lidt mere liv herinde :) , og for det andet er det ikke hver dag man får lov at se den slags t) .

Ha den bedste dag alle sammen.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.
  • Side:
  • 1