Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Tørdragt :-D 29 jul 2018 08:35 #1512

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Det var da en drejning til det stik modsatte hehe.

Selvfølgelig er tørdraget et styk redningsudstyr som skal bruges i kombination med andet udstyr, lige så vel som flydedragter og redningsveste.
Og selvfølgelig skal tørdragten anvendes med en form for redningsvest.

Nu er en høj pris jo ikke ensbetydende med at udstyret er egnet til ens formål.
En billigere dragt kan jo også løse opgaven ville jeg mene.
Er dog ikke fortaler for der ikke er tissehuld i ens dragt, det for bøvlet uden og udsætte brugeren uden den anordning for en unødvendig risiko.

Det vigtigt og vide at tærdragtens opgave ene og alene er er sikre dig du ikke bliver våd og at din overlevelse rate i koldt vand stiger markant hvis du ikke bliver våd.

Det er tørdragtens opgave.. at holde dig tør.
Og hvor mange er ikke snart gået til eller røget til obs grundet kraftig nedkøling efter en tur i baljen, eller druknet grundet kuldechoket når de rammer de kolde vand og gisper vand i lungerne.
Husk drukning sker som oftes inden for de første minutter af et uheld.
Der efter handler det om at holde varmen hvis du ikke kan komme op.

Hvis din dragt ikke passer i halsen ville jeg mene at med en dragt til 10000 er det noget din forhandler ville hjælpe dig med helt uden beregning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tørdragt :-D 30 jul 2018 10:28 #1514

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Hø hø

Det var selvfølgelig mig, der var useriøs ved at være seriøs.
Men da strandjægere jo ofte er lystige folk - regnede jeg med at det gik!

Jeg har simpelthen arbejdet så meget med sikkerhed og redningsudstyr her på det sidste, at jeg bliver "tricket" ved ord som tørdragt, og glemte helt at åbne Torbens fine billede!

En sjov historie fra det virkelige liv:
Min 16-årige søn og jeg har badet meget under sejlads i det fine danske sommervejr.
Som nævnt kan jeg ikke rigtig glemme sikkerheden, og mens vi svømmede rundt med vores gummibåd, besluttede jeg mig for at lave et forsøg.
Jeg ville forsøge at komme ombord i en 3-meters gummibåd uden brug af hjælpemidler. Der er ingen badestige på båden.
Som I sikkert kan regne ud, lykkedes det ikke. Det må have set grinagtigt ud med arme og ben plaskende rundt om gummibåden.
Måske er jeg blevet for tyk, måske er jeg blevet for gammel, men jeg kom først ombord, da jeg svømmede ind hvor jeg kunne bunde og dermed kunne få afsæt fra bunden.

Det var måske en god anledning til at afprøve ombordstigning i skydeprammen ved et af de arrangementer for strandjægere, der er rundt omkring. Vandtemperaturen er til at holde ud for tiden.

P.S. Kokatat-tørdragten er ikke min, men derimod venligst udlånt til afprøvning på "Strandjægerweekenden" af Team Kayak - Kajakkæden.
(eneste forskel fra Torbens dragt er, at tissehullet i Kokatat-dragten har vandtæt lynlås).

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2