Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Øhhhh, hvad skete der lige der? 29 okt 2017 21:42 #943

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 120
Gamebore laver Kent fasteel og de laver på de samme maskiner patroner til Jaguar gruppen, så hedder de bare Jaguar hunting steel.
De laver også hyper Steel både så de hedder Kent og Jaguar.

Så langt så godt.
I en Kent fasteel 3 hagl 28 gr er der 150 hagl.
I en Jaguar hunting steel 3 hagl 30 gr er der 158 hagl, altså 8 hagl mere på de 2 gr.
I både Kent og Jaguar hyper Steel 3 hagl 32 gr er der 177 hagl altså 19 hagl på de 2 gr.

Der stod jeg af, nogen der har en ide?
Jeg har taget et fint billede men kan ikke få det til at virke herinde
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Øhhhh, hvad skete der lige der? 29 okt 2017 22:34 #945

• CHC
  • CHC's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 155
Torbens billede,

Hej Torben,

Min erfaring siger mig, hvad der står på kassen kan man ikke stole på. Har skåret rigtig mange patroner op for at se, måle og veje på indholdet.

Alle kan skrive der 32 eller 28 gram hagl i den aktuelle patron, mine målinger viser meget ofte noget andet. ofte mangler der fra 0,5 til flere gram hagl i patronerne. Haglskåle der er for små, ikke slidset som de skal være osv.

Det syntes jeg faktisk er for meget dårligt.

Haglene kan svinge lidt i diameter i forhold til det oplyste, det er dog noget producenterne er blevet meget bedre til. At haglene har den størrelse de oplyser.

Hvis du har talt haglene ja, så kan det være vægten af indholdet der snyder dig. Det er jo klart, hvis der kun er 29 gram hagl i en patron der burde være 30 gram i.. Så der det klart det giver et mindre antal hagl.

Eller hvis der er mindre hagl end det oplyste, ja så skal der flere hagl til et gram.

Hagl i størrelse 3 er 3,5 mm i diameter. De hagl jeg lader med, er en anelse større, mener det er 3,6 mm i snit. Her har jeg følgende antal hagl.
I de tal der er her under er det også +/- et hagl fra det ene til den anden vægt. I mit tilfælde er det svært at ramme vægten lige præcis, det jeg har ramt her er nærmeste vægt lige over målet. Så der kan være 32,16 gram hagl i og næste ladningen er der 32,01 gram. det giver et lille udsving i antallet som du ser her under.

Antal hagl pr vægt.
30,0 gr. = 154 hagl
32,0 gr. = 165 hagl
34,0 gr. = 175 hagl
36.0 gr. = 186 hagl

De dårlige ting jeg har oplevet og lært ved at, skære patroner op og se, måle og veje på indholdet. De er bestemt med til at, jeg i sin tid begyndte at lade mine egen patroner.
Her ved jeg tingene er som de skal være, og efter hastigheds test og skudbillede test. Ja så har jeg en patron jeg stoler på og som jeg ved leve op til de krav jeg stiller.
Det er der en god trykhed i og en stor selv tilfredsstillelse i, når jeg har nedlagt en fugl med en patron jeg selv har lavet. Der samtidig i lang flere tilfælde har dødsskudte fugle.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Sidste redigering: af CHC.

Øhhhh, hvad skete der lige der? 30 okt 2017 23:24 #950

• Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 15
Forklaringen fremgår meget klart af billedet, hvis ikke det er de lidt utydelige tal, der snyder . Densiteten på haglmaterialet ved 32 grams er opgivet forkert til 7,5 g/cm^3 og ikke 7,8 g/cm^3 som ved de øvrige æsker. Antallet af hagl bliver derfor også for stort.
Nu er det etiketter som den danske importør har lavet, så jeg tvivler stærkt på at de nogensinde har åbnet en patron og kontrolleret. Det er højst sandsynligt blot genereret i et regneark.

Øhhhh, hvad skete der lige der? 05 nov 2017 17:15 #977

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 120
Tak for jeres svar.

Lyder meget sandsynligt at der ikke er styr på hagl antallet.

Efter at have afprøvet dem efter høje hvinænder i går er jeg kommet til den konklusion at der næppe er hagl i nogen af dem.

• Side:
  • 1