Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Dybsø Fjord 22 okt 2017 21:19 #906

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 0
Ny jæger og håber at kunne begynde med havjagt med kajak fra næste sæson.
Har set lidt på den del af Dybsø fjord der er åben for jagt (uden motor).
Hvor sætter i jeres både i vandet ? Kan umiddelbart forestille mig Basnæs, Dybsø havn eller ned over engen ved Grønhøj grillbar.
Andre brugbare steder ?

Kan desuden se at området ud for Basnæs kun er til "opankret jagt" , betyder det at f.eks trækjagt er lovligt men ikke kravlejagt ??

Vh Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dybsø Fjord 22 okt 2017 22:02 #907

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Lars.

Jeg vil lige følge op med et udemærket spørgsmål nu du selv afslutter dit indlæg med et.
Når loven diktere at man KUN må jage fra opankeret pram, tænker du så ikke ligesom mig at kravlejagt / opsøgende jagt fra en pram der ligger fast giver nogle ret store udfordringer?
Og måske kun giver mulighed for trækjagt, altså jagt hvor man ligger fast på træk og får fuglene til at komme til dig.
Ved jeg er lidt fræk, men tænker at den reeeet meget til højrebenet den med opakeret pram vs kravlejagt.

Knæk og Bræk.
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Dybsø Fjord 22 okt 2017 23:15 #908

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 0
Ja, men ved du hvordan reglerne fortolkes ?
Hvad nu hvis man kravler afsted og kaster et anker, hvorefter man affyrer et skud 15 sekunder efter ?
(Ikke at jeg synes det er en god idé...).

Jeg tror egentlig at formuleringen er "ikke opankret jagt forbudt" , er dette en typisk formulering man også bruger ved andre havjagt områder ?

vh Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dybsø Fjord 23 okt 2017 06:59 #909

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Jagtloven fortolkes på den måde at jagt og jagtlige gerninger er omfattet af teksten.
Dvs at hvis du kravler til vildtet overtræder du forbudet da jagt skal foregå fra opankreret fartøj.
Du må med andre ord kun sejle til og fra din jagt plads, og ud for at hente nedlagt vildt, du må i den forbindelse ikke afgive fangstskud.

Mvh. Søren
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dybsø Fjord 23 okt 2017 20:22 #913

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Kan kun sige at alle de der "fortolkninger" af jagtloven nemt kan blive en glide bane, og da du nu skal til at jage et nyt sted vil jeg da opfordre dig til at holde dig inden for lovgivningen.
Jeg har jagtet mange timer på netop Dybsø Fjord, og ville godt nok blive rigtig ked af det hvis jagten blev lukket fordi nogle syntes de lige skulle udfordre jagtloven. Jeg ved at der bliver lagt mærke til hvad der sker på både Dybsø og Karrebæk Fjord. Der går som regl ikke længe fra nogen har ligget eksempelvis på rønnen og trådt ved siden af før det rygtes og de lokale jagtforeninger bliver ringet op.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dybsø Fjord 23 okt 2017 21:11 #916

  • Lasse
  • Lasse's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 0
Nemlig !
Det er derfor jeg spørger. Du læste selvfølgelig godt at jeg skrev: "(Ikke at jeg synes det er en god idé...)."
Som ny jæger er det jo netop en hjælp hvis du forklarer om hvordan man gør det rigtigt for IKKE at provokere nogen.
Så kan du forklare nærmere, hvad er for eksempel "Rønnen" for noget ?

Vh Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Dybsø Fjord 24 okt 2017 07:39 #918

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Lars, det er godt du spørger - for med jagt på vandet er det sådan at én kan ødelægge det for andre - et af vores stærkeste argumenter imod nye fredninger er, at vi overholder jagtloven, de jagt frie område og reservatbestemmelser.
Jeg syntes reservatbestemmelsen forklare at fartøjet skal være opankret ved jagt (udsnit gul highlightet af mig)


Vil opfordre dig til at tage ud til fjorden og ved selvsyn konstatere adgangsforhold og komme i snak med lokale på stedet plus at du tager til diverse strandjagtsarrangementer og lære nyt der.

Lige så meget at vi gerne vil have unge mennesker til at finde glæden ved pramjagten - lige så lidt må du forvente at der - offentlig - her eller på f.eks. facebook deles detaljer vedr. jagtens udøvelse!. Det er jo ikke kajaksejlas men jagt som er åben for alle og dermed er der andre ting på spil så som jagttryk der kan påvirke fuglenes valgt af æde- og rastepladser - noget som vores kære modstandere ornitologerne iøvrigt holder øje med og vil bruge til deres nidkære indsats for at få indført flere jagt-begrænsninger.

Beklager den belærende tone - jeg tænker du har skrevet dit indlæg i den bedste mening.

Hvis du kan - så tag til klubaften i Roskilde d.26/10-2017 kl. 1830 som er annonceret andetsteds.

Mvh
Asbjørn.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen. Begrundelse: Indsat en mere forklarende tekst og et udsnit af reservatbekendtgørelsen

Dybsø Fjord 24 okt 2017 08:57 #919

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Lars, lige en tilføjelse.

Jeg kom i tanke om en bog fra 1971 af Henning Kørvel som på side 21 beskriver de udfordringer som øget velstand og teknisk udvikling medførte for strandjagten. Henning Kørvel beskriver den uro som skydeprammen med motor medførte:


Mange år senere når man til enighed om at kvalificere hvilke jagtformer på vandet der er mest skånsomme for fuglenes æde- og rastemuligheder - og her taber opsøgende jagt - og det giver sig udslag i de mange forbud mod motorbådsjagt og de mange påbud om at kun jagt ved opankret fartøj er tilladt i dele af reservater.

Heraf ser man en opdeling tilladte jagtteknikker ud fra hesyn om fuglene:
1: Jagt fra opankret fartøj (normalt uden påhængsmotor i prammen fordi det er i motorbåds-jagtfrie områder)
2. Motorbåds-jagt forbudt => opsøgende jagt uden motor tilladt (ex. kravlepram og Hobie outback) og stationær jagt i fartøj tilladt.

Overholdes disse regler kan jeg kun se det giver mulighed for bedre jagt.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen. Begrundelse: har indført Hobie outback i motorbådsfri område.

Dybsø Fjord 24 okt 2017 10:41 #920

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Lars.

Jeg syntes det er fint du spørger, om end jeg mener der ikke er så meget at fejltolke på.
For opankret er jo lig at med ligge fast B) , opsøger du så fuglene inde i den zone samt du har din bøsse med er der næppe nogen som er i tvivl om hvad intentionerne er :blush:

Det sagt så har jeg haft mange ny jægere med blandt andet på Dybsø og vil godt tage dig med derud, hvis du tør nu jeg på skrift sikkert virker lidt knotten, formanende og gammel smølf aktig :P . Det er skrevet af en som brænder for strandjagten samt dens fortsatte eksistens.
Det skønne ved at have ny jægere med er at I er helt friske så for det første kan man forhåbentlig skubbe lidt i den rigtige retning rent jagt etisk, for det andet sikkert spare dig for en masse tid vedr. setup, valg af lokkere, give dig gode råd til hvor og hvordan du skal / kan dyrke din jagt men vigtigste af alt, potentielt få en ny ven og jagt kammerart hvilket jeg har fået mange af blandt andet gennem denne hjemmeside.

Rønnen er en samling sten der ligger midt i fjorden, hvis du bruger google earth vil du relativt nemt finde den.

Du kan smide mig en sms på 40952960 hvis det har interesse, så kan vi starte med at sludre i telefonen og lægge en plan.
Er også rart at hører hvad dine tanker og planer evt. er.

Mvh
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Dybsø Fjord 24 okt 2017 14:58 #922

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
Hej lasse vil prøve at holde det meget kort. Det med at opsøge der efter kast anker, vil kunne side stilles med motorbåds jagt at vi ikke er på jagt når vi leder efter ænder og der med fri hastighed Den holder jo ikke
da den opsøgende del er en part af jagten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2