Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Skydeteknik og strategier. 14 okt 2017 21:27 #884

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Hej alle sammen.
Jeg søger lidt råd og også tankerne bag valg af skud man fortager når der skydes til ænder på vandet.

Grunden til det er jo jeg er begyndt på lidt kravlejagt agtigt og har for første gang fortaget skud fra min skærm af til vildt der lå på vandet hvilken jeg tænker jo er helt normalt når man sniger sig ind på sit bytte.

Efterfølgende har jeg dog tænkt at da jeg gjorde det skød jeg bare som sådan uden helt at tænke over vinklen til vildtet og hvad dele jeg fokuserede på.
Skulle jeg have hold mere på hals og hoved? Eller lå den til mig med bagenden tættest ville der så være større sandsynlighed for en anskydning.
Skulle jeg bruge en patron med flere hagl i og kunne jeg have optimeret udbyttet med at vælge nogen der dækket lidt for hinanden og får 2 i et skud eller ville det være uforsvarligt.

Jeg håber nogen vil byde lidt ind med deres tanker og valg ift. ovenstående.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Skydeteknik og strategier. 14 okt 2017 22:12 #885

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Nu er det ikke fordi, jeg har erfaringer med kravlejagt.

Men har da skudt til nogle fugle på vandet, når jeg har skulle affange en dykker.

En and der ligger på vandet er et lille mål, og der bliver skudt i vandret stilling. Det jeg satser på at ramme er hals og hoved. Jeg benytter en patron med mange hagl for at, få en så god dækning som muligt.
Mit valg er størrelse 4 hagl, i 32 gram og en hastighed på 470-80 m/s, 3/4 eller Full choke.
Jeg sigter lavt, da jeg ved mit våben sætte 2/3 ca. af skuddet over sigtepunktet. Det kan du teste på en skive, hvor du har fast anlæg til geværet.

Men jeg ville ikke bruge den patron til noget der flyver. Der vil jeg gerne bruge str. 3 med samme hastighed. her bruger jeg en 34 grams patron for at, få lidt flere hagl med. Jagtformen er pramjagt med lokkefugle og ikke kravlejagt. :)

I artiklen Test af skudbillede, er der et skema som du sikkert kender, med de mest effektive ladning, hagl størrelse, choke og skudafstand + mere. Dette skema fortæller ingen ting om kravlejagtformen. her ser jeg på Aflivning af dykkere. Fordi skuddet minder meget om skuddet fra skærmen i kravleprammen.

Link til artiklen med de effektive haglstørrelser til hvilken jagtformer
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Skydeteknik og strategier. 14 okt 2017 22:44 #886

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Tak Carsten.
Det med patronerne tænkte jeg godt.
Jeg tænker også der er en forskel her ift. at skyde en dykker, da de jo skal affanges hurtigst muligt så det bliver hurtige skud.
Ved kravl har du mere tid og mulighed for at lægge en mere solid plan inden du sniger dig ind.
Men hvad er en god plan og hvad skal man overveje og hvad skal man holde sig fra?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1