Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Hvordan bruger I Grågåsekald? 16 aug 2017 07:10 #612

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Alle

Nu har jeg i et par uger forsøgt at lærer mit Greylag Hammer kald at kende, jeg har forsøgt at lærer 3 kaldemetoder, som DK-WAI viser i denne drabelige præsentationsvideo.



Men jeg har også set videoer af jægere der stort set kun "grynter" i kaldet.

Bruger I "Hail call" "Greating Call" og "Feeding Call" ude i prammen, eller hvordan gør I?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bruger I Grågåsekald? 16 aug 2017 14:26 #614

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Daniel,

For mit vedkommende, så er jeg røve dårlig til brugen af disse Hammer kald. Har indset at det lære jeg ikke.

Jeg kender dog en som er rigtig god til disse kald, han er bruger her på siden, Tybjerg, Håber lidt han ser denne tråd.

Han har lavet denne video, som måske kan give dig et indblik i hvordan.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bruger I Grågåsekald? 16 aug 2017 15:40 #615

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej CHC

Jeg synes at kunne huske, at du engang skrev, at du havde et gåsekald af et andet mærke. Hvordan bruger du det, er det lyde lignende dem i videoen med Tybjerg eller noget andet?

Tak for videoen. Det var da i hvert fald et mere simpelt bud på brugen af kaldet. Tak for linket.

Jeg har fundet et side, som er en slags youtube for lydfiler, så her er et link til forsøg på at kalde de tre typer kald fra DK-WAI's film.

Der er selvfølgelig lidt arbejde endnu, men jeg synes næsten jeg må kunne slå mit "Hail" og "Greating call" sammen, og så med lidt mere arbejde få noget i retningen af Tybjergs video. https://soundcloud.com/daniel-stisen-122079391
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Hvordan bruger I Grågåsekald? 16 aug 2017 16:29 #616

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Daniel,

Hvis det er dig, man kan høre på lydfilen, ja så er det da ganske godt syntes jeg. Den lyd har jeg aldrig kunnet få ud af det kald. Så kør da endelig videre med det. :woohoo:
Har du et link til den side med youtube lydfiler ?

Jeg bruger DJ Calls, og er glad for dem. De har ikke den skrålende og skrigende lyde som Hammer kaldene har og er knap så højt. Men det er nemt og hurtigt, at lære bruge.

Link til DJ Calls

Disse kald kan købes ved Andersens jagtgrej, jeg har flere af dem og er glad for dem. Grågås og Kortnæbetgås har gjort det godt for mig og givet mig mange gode oplevelser. Har også Canadagås, Gråand og PibeAnd. De to til ænderne har lige ledes givet gode oplevelser.

Jeg har ikke sat mig ind i gæssenes forskellige kalde lyde. Det jeg gør er efterligne de lyde de laver. Kan sagtens høre det er forskellige lyde de laver. men hvad de betyder osv. ved jeg ikke. Jeg efterligner dem bare, jeg har som mange andre øvet mig, når resten af familien ikke er hjemme eller i bilen. :sick: B)


Link til Andersen jagtgrej, grågåsekald.


Kan godt være jeg er nørdet på mange andre måde, men lige her er jeg det ikke. Er ikke i tvivl om at Hammer kaldene er gode, hvis man kan lære at bruge dem. Det lyder i alle tilfælde rigtig godt i munden på dem som kan.

Hvordan grågåsekaldet fra DJ Calls lyder, kan de se her:

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Hvordan bruger I Grågåsekald? 16 aug 2017 19:15 #617

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Carsten

Det er godt nok undertegnede der puster i gåsekaldet på den lydfil. Jeg ekspirimenterer med en blanding af at sige som et rustent maskingevær (som DK-wai også foreslår) og puste som man gør i et peek-flow-meter (Sådan en som astmapatienter måler deres evne til at tømme lungerne med) :)

Det der DJ Call lyder da også meget godt. Jeg har jo ikke rigtig nogen erfaring, men hvis jeg var en gås så kunne jeg da blive fristet tror jeg ;)

Youtube for lydfiler hedder https://soundcloud.com/

Der kan man oprette en bruger og uploade lyd, ganske som med videoer på youtube, og har man en google-bruger eller en Facebookprofil kan man vist bare aktiverer sig igennem dem.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bruger I Grågåsekald? 18 aug 2017 11:20 #622

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Noget andet er:

Hvor meget kalder I?

Puster og grynter i bare amok så snart i ser en gås, og bliver ved indtil der skal skydes, eller holder i kunstpauser? :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bruger I Grågåsekald? 18 aug 2017 12:17 #623

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Er gæssene lang væk og ikke set dig eller dine lokkefugle, så ville jeg blæse det der karakteristiske høje kald de selv laver når de flyver. For at få kontakt.

Den høje lyd, for at få kontakt, kalder jeg med med mellem rum, altså ikke kontinuerligt. Det er den samme lyd jeg laver hvis fuglene har været inde over lokkerne og lader til at flyve væk igen. I håbet om at vende dem.

Den lyd du laver på lydfilen, ja den ville jeg bruge når du har kontakt til fuglene og de er på vej i mod dig... der er den småsnakken som gæssene selv laver på vej ind.
Den bruger jeg rimelig intenst men følger egentlig deres egen rytme i deres snak når de er på vej ind. snakker de.. ja så svare jeg dem med småsnakken Er de helt stille når de kommer ind, er jeg noget forsigtig med kaldet og giver bare et grynt en gang i mellem.

Om det er det rigtige at gøre, i en eksperts øjne, ved jeg ikke. Men syntes det fungere for mig.

Jeg syntes bestemt ikke du skal bruge penge på et andet kald... det graylag hammer kald syntes jeg du har pænt godt fat i. ;)
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Hvordan bruger I Grågåsekald? 19 aug 2017 21:26 #626

  • KMJ
  • KMJ's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 18
  • Modtagne Tak: 11
Det bedste råd, jeg kan give, er efter min mening volume. altså vær ikke bange for at fuglen faktisk KAN høre dig. jeg tror at mange af de film vi ser på nettet, her sider folk og små snakker i kaldet, ned i en grøft eller ned i bunden af prammen. det lyder fint på video, men fuglene hører ikke en brøkdel af det der er tiltænkt, hvis de overhovedet hører noget. prøv at få en kammerat til at side i en grøft og kalde i de lave eller mellem toner/volume og så går du 100 m væk, hvis der så også er lidt vind (som der jo af og til er når vi er på jagt) så kan det være meget svært at høre eller retnings bestemme hvor lyden kommer fra. under jagt er det ikke unormalt at det er fugle på 300-500 m vi gerne vil i kontakt med.

så få lyd på. heller noget der lyder som en syg gås, som fuglene kan høre. end som noget der lyder super godt, men som fuglene aldrig hører.

og så læs fuglene, hvis de/den reager kraftigt på de helt skingre toner. ja så hold dig til de toner til den flok eller enlig fugl, det kan godt være lidt forskelligt hvad de kan lide at høre.

når fuglene har bestemt sig og kommer til indflyvning, så bakker jeg som regel lidt ned i volume og intensivitet, men jeg snakker med dem hele vejen ind til skud. jeg har flere gange oplevet at fuglene kanter af eller skifter helt retning, hvis jeg stopper for tidligt med at kalde, også selvom de er så tæt på at de sagtens kan se lokkefuglene.

så generelt er jeg meget højlydt når jeg kalder, og prøver lidt forskellige lyde af. får forhåbentligt kontakt og vagt fuglens interesse, og når de kommer tættere på, prøver jeg at blive lidt mere realistisk, og slutter at med grønten og små snakken. og hvis det er en fugl der kun er interesseret i nogle bestemte lyde, så bliver jeg i de lyde hele vejen ind.
Følgende bruger(e) sagde tak: HUNTER

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af KMJ.

Hvordan bruger I Grågåsekald? 20 aug 2017 16:17 #630

  • KMJ
  • KMJ's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 18
  • Modtagne Tak: 11
så fik jeg fundet kaldet frem og støvet det lidt af, og jaget div. markmus ud a det.

hvis det blæser meget, så kalder jeg kun de høje toner, når det er til opmærksomhed på afstand. da jeg ikke tror at fuglene hører meget af det andet. og det gør ikke noget at man overdriver med masser af volume,

men er det roligere vejr, sætter jeg også lidt gakken ind i mellem de høje skrig.
det kunne eks. lyde sådan her til opmærksomhed:
https://soundcloud.com/user-267180691/test1


kommer de tættere på og viser lidt interesse. sænker jeg volumen og putter mere gakken ind.
det kunne eks. lyde sådan her:
https://soundcloud.com/user-267180691/test2

viser fuglene interesse med det samme og sætter kursen direkte mod lokkerne, så snakker jeg kun lidt med mellemrum, bare for at holde deres interesse og holde dem på kursen.

håber der kan bruges. vh Kenneth
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af KMJ.

Hvordan bruger I Grågåsekald? 21 aug 2017 10:02 #638

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Kenneth

Mange tak for bidraget. Jeg kan hører, at du fik så meget volumen på, at du blev smidt ud af huset :)

Det er selvfølgelig klart når først du siger det. Det vigtigste er jo nok, at de kan hører det

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2