Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Denne jagtsæson 31 jan 2025 14:43 #7079

• anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede Emne forfatter
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 33
Så er endnu en jagtsæson ved at være slut.

Personligt har jeg haft en fantastisk sæson med en masse ture på vandet. Jeg har ikke tal på hvor mange, men jeg har haft vand under kølen så meget som muligt, og vejret har ofte været fint til strandjagt – ikke hård vind og ingen tåge.

Jeg har trods mine mange ture kun haft en eller et par ture på de samme spots henover sæsonen. Her har jeg gjort mig en masse erfaringer som jeg kan bruge fremadrettet, til at forsøge at planlægge jagtdagene.

Det er på vandet lykkedes mig at skyde følgende arter denne sæson. Det har primært været på trækjagt, da jeg endnu ikke rigtigt er lykkedes med kravlejagten. Det satser jeg dog på kommer til næste jagtsæson.

Gråand
Pibeand
Krikand
Skeand
Spidsand
Edderfugl
Hvinand
Troldand
Grågås
Canadagås
Blishøne
Krage

Denne sæson har skilt sig lidt ud ved at det har været så forholdsvist varmt gennem hele sæsonen, og det tænker jeg har holdt nogen af trækfuglene, som plejer at komme med kuldefronten, lidt for døren.

Hvordan har jer andres sæson været, og hvad tænker I om det milde vejr vi har haft gennem jagtsæsonen?

Frem mod næste jagtsæson må jeg drømme mig til en blisgås, bjergand og sortand, når jeg går og hygger mig med at forberede jagten på vandet – der er jo altid lidt optimeringer at give sig i kast med.

De bedste jægerhilsener
Anders
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, kajope, Cleilers, jcodense, Lars Olsen, Haglensen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Denne jagtsæson 03 feb 2025 07:08 #7080

• sfa
  • sfa's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 49
Hej Anders,

Det lyder sørme godt og en god blanding af arter du har fået landet.

I den nu forgangne sæson synes jeg endelig jeg fik rigtig styr på kravlejagten. For et par år siden lagde jeg mit arbejdsliv om, så jeg i højere grad kan komme ud, når vejret tillader det. Det har betydet, at jeg gik fra et par kravlejagtsdage om året til 20-25 dage de sidste tre sæsoner. For tre år siden købte jeg også den Leon Smith pram, som Kim Worm lavede en fin anmeldelse af under "kravlepramme". De relativt mange dage på vandet har gjort noget ved teknikken, har jeg bemærket i år, og drømmen om at fylde fordækket med en parade af gæs og ænder blev indfriet så rigeligt - flere gange var der faktisk ikke plads på fordækket! Udbyttet per tur er også steget fra ca. 4 fugle i snit i 22 sæsonen til 5 i 23 og 7 fugle i 24.

Ud over de mange ture i kravleprammen, blev det også til en enkelt tur i jollen efter ederfugle og en håndfuld turer på træk efter dykænder, så nu er det faktisk dejligt med en pause.

Næste sæson blive nok ikke i samme grad helliget kravlejagten, da min søn er ved at tage jagttegn og jeg håber vi kan få nogle turer sammen, så han kan blive introduceret til jagten på havet. Jeg tror, vi vil fokusere på trækjagt efter dykkere, da det er lettere at finde et sted med læ osv. når kun weekenderne er til rådighed.

Vh Sfa
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Side:
  • 1