Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Hvad gør man? 10 jan 2025 07:14 #7050

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 342
Har lige brug for jeres mening.

Jeg jagter en del i Isefjorden og har igennem de sidste 5-8 år gentagne gange set en drive ulovlig jagt.

Det foregår i en 14-15 fods hvid jolle syd for Orø og op i vestre løb.
Det er i områder hvor motorbådsjagt er forbudt.
Jollen fremføres i en højere hastighed end de tilladte 9.8 knob, også når der afgives skud.
Det er tydeligt at der skydes med en halvautomat (eller pumpgun) da det ofte er 3 skud der lyder.
Han sejler ud fra Orø havn.
Jeg vil postulere at man lokalt må være bekendt med disse overtrædelser af loven og det undrer mig at man ikke for længe siden har fået stoppet sådan en mand.
(Det er ikke verdens bedste ambassadør for en i forvejen trængt jagtform)

I går stod det på i timevis.

Men hvad ville i gøre?
Ringe til myndighederne og håbe på de har resurcerne til at handle og få stoppet "idioten"
Eller er det at skade motorbådsjagten/strandjagten mere ved at bringe det frem (havner måske i medierne)

Jeg er noget i tvivl,

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvad gør man? 10 jan 2025 10:06 #7051

• NicolaiPaasc
  • NicolaiPaasc's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 1
- og ikke for at kapre indlægget, men hvilken myndighed har kontrolforpligtelsen overfor strand/havjagt?
Jeg gætter på det ‘almindelige’ landbaserede politi.

Mvh Nicolai

Hvad gør man? 10 jan 2025 10:15 #7052

• Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 94
Er der ikke nogen i området, som ved hvem vedkommende er?

Hvis der bliver drevet ulovlig jagt, så har vi som jægere selv et stort ansvar for at det bliver stoppet. Jeg tror hurtigt det kan skade mere ved at lade stå til, end ved at handle på det.

Det sagt - så kunne man godt gøre manden opmærksom på, at man ved han laver noget han ikke må, og hvis det ikke bliver stoppet, så bliver det anmeldt. Det behøver ikke være en direkte konfrontation, men kunne være et anonymt brev i postkassen eller lign.

Men det kræver selvfølgelig at man ved hvem det er. Vides det ikke, så syntes jeg det skal anmeldes og så må myndighederne prøve at løse det.

Hvad gør man? 10 jan 2025 11:20 #7053

• Wac
  • Wac's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 53
Han skal i hvert fald stoppes uanset, så han ikke ødelægger det for os andre. Som du siger er jagtformen allerede presset nok.

Hvis han ikke er fastlægger i Øre havn og kender en der kender ham der vil tage snakken eller lignende, så er der nok kun den trælse vej synes jeg.

Hvad gør man? 10 jan 2025 12:27 #7054

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 342
Jeg er sikker på det er det "almindelige" politi der skal kontaktes.
Så finder de en mulighed for at komme ud på vandet.
(Jagtsæsonen er sikkert for længst ovre inden det via bureaukrati kommer på plads)

Helt enig i at der må være lokale der ved hvem manden er, det er jo som skrevet sket over flere år.
Jeg har observeret det 5-7 gange og så tit kommer jeg heller ikke i området.

Hvorfor der er denne "berøringsangst" ved jeg ikke?

Jeg har den jo egentlig også selv, men som "udefrakommende" strandjæger, har man ikke den store lyst til at konfrontere de lokale.
Det kan nemt give kedelige oplevelser med punkterede dæk osv.
Er selv mere end 1 gang blevet "budt velkommen" med ordene "hvad fejler din egen fjord" når mig og mine pramme har udvidet vores horisont.

Men idioten ødelægger bare så meget for vores dyrt opsparede goodwill i befolkningen og hos vores modpart i DN og dof.

Det håber jeg han er klar over, eller at en af de lokale vil forsøge at overbevise ham om.
Følgende bruger(e) sagde tak: Haglensen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvad gør man? 10 jan 2025 14:17 #7055

• Greven
  • Greven's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0
Du kan kontakte sognefogeden, han må vide hvem det er.

Hvad gør man? 10 jan 2025 17:34 #7056

• sfa
  • sfa's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 47
Hej Torben,

Det er da bare at få ringet til ordensmagten - det er da fuldstændigt uacceptabelt.

Vh Sfa

Hvad gør man? 10 jan 2025 20:47 #7057

• Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 146
selvfølgelig skal du ringe til ordensmagten. det gjorde jeg selv sidste jagtsæson da en motorbåd drev jagt i Roskilde fjord hvor motorbådsjagt er forbudt. Jeg gjorde det selv om jeg samtidig ingen forventning havde om at de fik gjort noget ved det. de kom selvfølgelig ikke men det er egentlig heller ikke pointen.
Jeg valgte nemlig også at kontakte ordensmagten fordi det derved også at bliver en del af fortælling. nemlig at jægere ikke bryder sig om folk der ikke kan reglerne eller er ligeglad med reglerne. og den fortælling er der meget positiv kredit ved... så Torben, meld det
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Hvad gør man? 10 jan 2025 21:21 #7058

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Jeg ville tage fat i manden selv. Direkte. Sejle ham op om nødvendigt. Sige at det du har observeret må være sidste gang og at du ellers overdrager det til ordensmagten. Han befinder sig i det offentlige rum, så du er også i din gode ret til at optage interaktionen live/still. Hvis han vil punktere dæk er det nok noget nemmere for politiet at arbejde med. Så stor er Orø heller ikke. Jeg ved det, for jeg kom der som barn hos min farfars bror, ligesom min far gjorde da han var barn. Som du selv skriver: politiet kommer nok først på vandet når jagtformen er blevet forbudt, så måske truslen om et inddraget jagttegn er mere effektivt en en evt bøde. Jeg tror ærligt talt at de - Politiet - er helt og aldeles ligeglade, men vores moralske kompas byder os bare at reagere. Og det skal vi gøre. Den frie jagtret er "frihed under ansvar" og ham fjolset er helt klart ikke sit ansvar modent/voksent/bevidst.

Hvad gør man? 10 jan 2025 21:25 #7059

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
Den der med "hvad fejler din egen fjord" skal du 100% ignorere. Small d.... energy. Jagtretten er fri på søterritoriet for danske statsborgere med jagttegn. De lokale selvbestaltede konger giver jeg ikke noget for. Små mennesker. Jeg synes 100% også det er irriterende hvis nogen jager/fisker i "mit vand" - men det er altså deres ret, uanset hvor langt de er kørt. Så er det bare op til mig at være bedre end dem, få mere ud af det, være lidt tidligere på pladsen etc.

• Side:
  • 1
  • 2