Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Har I oplevet noget lignende? 30 dec 2022 20:23 #6090

  • Jepe
  • Jepe's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 2
Hej Kim

Jeg vil vist bare bekræfte dig i det, du allerede har fået at vide - at du velkommen, men kun uden for indsøerne.

Dernæst har jeg intet problem med, at du skriver om stedet. Du kan ikke ødelægge jagten mere for vi øboere, end du allerede har. Så nytilkomne vil formentlig møde samme syn, som jeg igen mødte i andevejret her til aften - måger, svaner og intet andet.

Mvh
Jens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 31 dec 2022 06:56 #6092

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej Jens.

Det omtalte område, er det ikke en del af fiskeriterritoriet?

Godt nytår.

Mvh Lars.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 31 dec 2022 12:44 #6093

  • Jepe
  • Jepe's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 2
Hej Lars

Det går jeg ud fra, at det er. Men der har altid været en uskreven regel om, at pramjægere holder sig på ydersiden. Så er der plads til alle, og man generer ikke hinanden ret meget.

Hvis Kim vil stå på sin ret til at lægge sig, hvor han vil, når han vil, så vil vi nok også bruge vores ret til at være irriterende.

Godt nytår.

Mvh
Jens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 31 dec 2022 12:53 #6094

  • MHP
  • MHP's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Hej Kim.

Du har helt ret, du ser ikke mange andre jægere når du er ude, for hvem har lyst til at jage et sted, hvor der har siddet en kravlejæger fra morgenstunden til lidt efter solnedgang.

Jeg kender i øvrigt den flinke mand, du mødte juleaftens dag. Han er efter min bedste opfattelse indbegrebet af høflighed og storisk ro og jeg har trods alt kendt ham hele mit liv.

Andre kravlejægere og andet godtfolk skal være så velkomne på nordsiden af Hjarnø. Jagten har aldrig været dårligere for de lokale end den er nu, efter at du til tider frekventerer øen flere gange om ugen. Tvivler stærkt på at den kan blive dårligere for andre end dig. Tilgiv mig, hvis jeg husker forkert, men var der ikke en artikel om dig i jagtbladet for nogle år siden, der havde titlen “En taljægers bekendelser”. Tænker at titlen giver et fint indtryk af din sans for medjægerne på øen.

Personligt synes jeg det er trist, at du ikke ville lytte til en høflig og flink mand, der fejlagtigt håbede på, at du kunne unde ham chancen for en and til jul - mit gæt er at han pegede på grunden (lige nord for den nordligste spids af øen), eller på den nordlige side at spidsen, hvor vi begge nok godt ved at der ikke er mere end 0-0,7m dybde. De fleste pramjægere er faktisk flinke til at respektere dette - for så er der nemlig fint plads til os alle, uanset om man har læst de juridiske eller etiske jagtparagraffer.

Knæk og bræk og godt nytår.
Mads

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 01 jan 2023 15:35 #6095

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Den uskrevne regel kender jeg ikke noget til. Jeg kan heller ikke se hvorfor landjægerne, skulle have mere ret til indersøerne end pramjægerne. Som jeg ser det har man lige meget ret, men her synes jeg i høj grad det handler om gensidig respekt for hinanden og ikke mindst for vildtet i det pågældende område.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Jepe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 02 jan 2023 00:13 #6096

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Jeg kender ikke området og de implicerede, men det lyder som om noget koordinering ifht jagttryk i området ville gavne vildt såvel jægere. Det burde være muligt at enes om nogle fornuftige rammer, uanset det ikke er et lovmæssigt krav? Ellers må enhver stå på sit og resultaterne bliver formentlig derefter. Det forstår jeg godt hvis nogen synes er træls. Dertil er det en rimelig sikker vej til yderligere regulering hvilket jeg altid er imod. Problemet er ikke nyt: Wikipedia - The Tragedy of the Commons

For de interesserede er linket til originalartiklen fra 1968 indsat herunder: Science - The Tragedy of the Commons
Originalartiklen nævner endda specifikt andejagt som eksempel nederst på side 1243.

Håber I får fundet en løsning. Godt nytår!
Følgende bruger(e) sagde tak: BS, Søren Schmidt, Jepe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 03 jan 2023 16:20 #6097

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Jens,

Min eneste reaktion er:

Ø-mentalitet

Der er jo mange af de små øer, der er ved at uddø, men forsøg på at hjælpe dem mislykkes ofte fordi de originale beboere modsætter sig forandring, vil lave deres egne regler og ikke vil tilpasse sig udviklingen i resten af samfundet. Altså ø-mentalitet.

Jagtloven er klokkeklar: Området er en del af fiskeriterritoriet, så alle med jagttegn har ret til at jage der. I mener åbenbart, at I kan tilsidesætte jagtloven. Ø-mentalitet.

Det er en grundpille i Dansk demokrati, at myndighederne laver lovene og at private borgere ikke kan lave deres egne uskrevne regler og forlange at andre følger dem. I mener I kan lave en uskreven regel, som alle udefra skal overholde. Ø-mentalitet.

Det er også et grundprincip at alle er lige for loven. I føler jer berettigede til at give privilegier til jer selv og fratage folk udefra deres rettigheder. Ø-mentalitet.

Så er der den der med at I har ret til at være irriterende. Det lyder lidt af selvtægt og I føler jer åbenbart berettigede til at gøre hvad I synes er nødvendigt for at holde andre væk. Ø-mentalitet.

Det lyder som om I er ved at oppiske en stemning om, at nu skal der altså gøres noget ved ham den gamle på 65 år, der driver pramjagt derovre.

Jeg ved godt at ø-mentaliteten gør folk blinde, så der er nok ikke noget jeg kan sige, der vil gøre en forskel.

Men jeg anbefaler, at I vender sagen med nogen, der ikke er fra øen, såsom det lokale politi eller vildtforvaltningskonsulent. Hvis de synes, der er et problem, er jeg altid villig til, at tage en snak med dem om situationen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 03 jan 2023 19:09 #6098

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Kim: Jeg mister totalt lysten til at læse/lytte til folk der kalder sin modstander navne m.v. Det opfatter jeg som useriøst. Jeg kender intet til konflikten udover det begge sider har skrevet her og har ingen aktier i den. Men kunne vi være enige om at det ikke hjælper at give folk etiketter for derefter at forklare alle uenigheder med det? Du har selv skrevet ret så langt indlæg om fantatisme?

Her synes jeg kort og godt at du gik du over stregen. Jeg synes en undskyldning ville være på sin plads. Ikke for uenigheden, men for at putte en uattraktiv label/ beskrivelse på en hel befolkningsgruppe.

Det kan du så bruge eller lade være, men for mig er det bare ikke i orden.

Jeg har som sagt ingen aktier i sagen og I kan for min skyld skændes til evig tid (jeg stopper jo bare med at "lytte"), men jeg synes det er træls med denne slags tvister da de jf min opfattelse giver grobund for yderligere fremtidig regulering af vores "frie ret". Når nu jægerne beviseligt ikke selv kan finde ud af det internt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Tybjerg, BS, Jepe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 04 jan 2023 13:30 #6099

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Der er vist ved at gå "Facebook" i denne tråd.

Jagt på fiskeriterritoriet er et fælles privilegium uanset om man benytter muligheden fra land eller fartøj. Jeg kan kun opfordre til at man i sin agerende primært styrer efter følgende punkter fra kap. 5 i de jagtetiske regler fra Naturstyrelsen:

Respekter andre jægeres ret til at gå på jagt.
Gør din nabojæger til din ven og samarbejdspartner. Indgå aftaler om jagthyppighed, afskydning og evt. eftersøgning og opsamling af vildt – både af hensyn til jagtglæden og bevarelsen af vildtbestandene.

Med hensyntagen til ovenstående bør de fleste misforståelser kunne imødegås og løsninger findes. Nogle/de fleste af ovenstående eksempler på konflikter, tror jeg i høj grad bunder i, at der er nogle forskelle på, hvad der er god skik på land og på vand. Det kræver en konstruktiv indsats og en vilje til at lytte og argumentere for at komme sådanne uoverensstemmelser til livs - nogle evner dette - andre ikke...

Jeg håber moderator låser/sletter denne tråd, da den er endt et sted, som ikke bidrager til en konstruktiv og positiv dialog omkring den frie jagt på fiskeriterritoriet, som ellers kendetegner dette forum.

Med ønsket om et godt nytår og mange gode jagtoplevelser til alle!
Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, Reneb, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 05 jan 2023 17:21 #6101

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Nu er det jo ikke mig, der har opfundet begrebet ø-mentalitet, det bruges af øboerne selv:

http://lag-smaaoerne.blogspot.com/2019/06/anjaklummejuni19.html

https://www.berlingske.dk/politik/aeroe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.