Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Har I oplevet noget lignende? 25 dec 2022 18:34 #6075

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Kim

Hvor henne læser jeg at "nedfodring af ænder" er forbudt?

Jeg mener jeg har vundet et væddemål, netop fordi det ikke står nogen steder.

Udfordring er forbudt ifølge lov, med det er ikke det samme.

Skal jeg lade den gode Portvin gå retur til ham jeg mente tabte den?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Har I oplevet noget lignende? 25 dec 2022 20:17 #6076

  • Jepe
  • Jepe's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 2
Hej Kim

Først vil jeg rose din jagtiver - den er ganske enkelt imponerende.

Dernæst vil jeg beklage, at jeg afbryder heppekoret. At du bruger øen meget, er vist en underdrivelse. Som en anden bruger nævner, kan en overdreven jagt af enkelte ødelægge jagten for andre, og det er i hvert fald tilfældet et af de steder, du besøger.

Det lyder til, at du holder dig mere til regler end hensynet til medjægere, så derfor vil jeg forsigtigt henlede opmærksomheden på de jagtetiske regler, hvor der står følgende:

Trækkende vildtarter er et fælles gode. Afpas jagten derefter og udvis fælles ansvar. Ved strand- og
havjagt er den eneste mulige "vildtpleje" en skånsom beskydning og en hensyntagen til vildtets behov
for at raste og fouragere.
 Begræns forstyrrelserne ved jagten så vidt det er muligt. Tænk på, at forstyrrelserne ved jagten kan
betyde mere for bestandenes trivsel end antallet af nedlagte stykker vildt. Strandvildtet bør ikke
udsættes for forstyrrende jagtformer (klap- og drivjagt) mere end 3-4 gange pr. sæson. Der bør derfor
være mindst 3 uger imellem hver jagt på samme lokalitet. Ved træk-jagt bør intervallet mellem jagterne
være mindst 2-3 uger.


Endelig er der er fint mundheld om skik følge eller land fly. Det kan måske inspirere til at kigge lidt indad, når man ikke føler sig velkommen de steder, man færdes.

For god ordens skyld var det ikke mig, du mødte julemorgen.

Med ønsket om en glædelig jul.

Mvh Jens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 25 dec 2022 20:59 #6077

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben, du kan læse om det her:

Nedfordring

Iøvrigt kan jeg se, at jeg huskede forkert, idet man godt må beskyde ænder i luften, selv direkte på foderstedet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Har I oplevet noget lignende? 25 dec 2022 21:08 #6078

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Jens,

nu har jeg jaget i området gennem 6 sæsoner og i den tid har jeg 3-4 gange set en jæger på land nær det område hvor jeg jager. Så hvem er det egentlig jeg ødelægger jagten for?

Hvis jeg jagede så meget, at ænderne blev skræmt væk, så ville jeg jo nok selv holde op med at komme der. Så mon ikke der er en vis balance i tingene.

Heppekoret? Folk beskriver jo deres helt uafhængige oplevelser af hvordan de bliver behandlet af især landjægere med ejerfornemmelser. Jeg har hørt om dette gennem hele mit liv, men troede som John Friborg, at det var blevet mindre med tiden. Åbenbart ikke på "øen."

Iøvrigt skal I nok være glade for, at jeg går stille med dørene, ellers ville der komme flere pramjægere. Så mon ikke vi bare skulle finde ud af, at tolerere hinanden?
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 26 dec 2022 01:34 #6080

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg tænker at ens jagtform også lægger forskelligt jagtryk i et område. Dyrker du træk jagt er du jo fast samme sted, og fuglene kan bare smide sig 100m nede af kysten, og dukker andet vildt ikke op ind over lokkerne er der jo ikke nogle forstyrrelser ud over nå du pakker dit grej og lusker hjem.

Er du opsøgende jæger tænker jeg at du vil lægge et større jagttryk, ud over et større område. Men du opsøger jo de fugle, og enten sender dem på vingerne ved de spotter dig eller du afgiver skud og så rykker videre. Det er næppe for sjov at der flere steder inde i jagt tilgængelige områder på vandet er delt op med trækjagt tilladt i hele området, men med forbud mod kravlejagt i en del af området.

Jeg syns det er vigtigt at man ikke lægger for stort et tryk på enkelte områder, for det første kan det jo være andre end lige kun en selv vil benytte området. Og jagt i dag ER en hobby, ergo er det jo kun af lyst vi jager og ikke af nød som før i tiden. Og med de midler vi har til rådighed idag må man antage at det er muligt at erhverve sig enten en trailer eller flere pramme. Og så fordele sit jagttryk til andre områder hvis man absolut skal ud 2 eller flere gange ugentligt.

Men igen, den emsige vil altid kunne sige, jaaaamen loven sir at jagtretten er fri, så jeg kan jagte alt det jeg vil!!! Til det kan jeg kun sige, der findes jo heller ikke et forbud mod helt enkelt at tænke selv!!! Og man bør være opmærksom på at jagten på fiskeriterritoriet er vores alle sammen’s, og vi som benytter den gratis jagt skylder os alle at forvalte den givne mulighed med taknemmelighed og respekt for vildtet. Der ER jo altså en reel mulighed for den kan fratages os hvis samfundet skønner det skal være sådan.

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 26 dec 2022 07:32 #6081

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Ved ikke om jeg er helt enig Tybjerg.

Jeg har altid jagtet meget og i manges øjne gør jeg det stadig.

Jeg skyder også mere end de fleste, det er ikke fordi jeg er god, jeg er bare mere ude.

Den ret til at jagte meget, den er der ingen der skal pille ved.
Alle "aktive" strandjægere ved udemærket godt hvilken logistik og fysik der skal lægges i at kunne kalde sig strandjæger.

Hvis man "overjagter" et område, så er fuglene der jo ikke og den "ivrige" strandjæger heller ikke.
Ganske som du har oplevet med gæssene.

Der har så længe jeg kan huske, været den debat om hvem der har ret til fuglene.
Ham der jagter sjældent, ham der jagter tit, ham der har sat dem ud, ham der har jagten på strandengene.

Jeg har den holdning.
Det har den som yder en indsats for at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Hvor tit han vil forsøge at finde den kombination, det bestemmer ingen andre end ham selv.

"Hvis det var nemt, var der ikke noget ved det"
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Har I oplevet noget lignende? 26 dec 2022 08:57 #6082

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Henrik,

jeg er enig i, at man kan komme for tit i et område, men ham skytten du snakker om ville nok have sagt, at hvis du kom der en enkelt gang, så var det for tit. Jeg har samme fornemmelse ved øen. Jeg tror ikke det er et spørgsmål om, hvor tit man kommer. Øboerne har fra gammel tid haft ejerfornemmelser for en del af søterritoriet og kan ikke tåle, at der kommer pramjægere derovre.

Desuden er der jo vejret, hvilket man som kravlejæger er meget afhængig af. Der skal ikke megen krapsø til før man enten ikke kan kravle eller ikke kan komme på skudhold. Er der for meget vind kan man ikke jage, er der for lidt trækker ænderne ikke. Er der for lav vandstand kan man ikke flyde, er der for meget vand vil ænderne ikke ned. Desuden er der på de fleste terræner vindretninger, hvor der enten er for meget sø eller hvor ænderne trækker andre steder. Så der er jo nogle naturlige begrænsninger for, hvor tit man som kravlejæger kommer i et område. Jeg tror ikke landjægere har forståelse for det, fordi de jo næsten altid kan gå ned i strandengen og sidde på træk. Som trækjæger i pram kan man også jage på mere blæsende dage.

Jeg ved godt du er passioneret trækjæger, men jeg er lidt forundret over forbuddet mod kravlejagt i visse områder.

Hvis man lægger lokkere ud og kravler til ænder, der slår ned i nærheden, så laver man jo ikke mere forstyrrelse end en trækjæger. Det er rigtigt, at der nogle gange smide sig ænder et kort stykke fra en trækjæger, men hvis han jævnligt skyder, så holder han ænderne væk fra et større område, ofte gennem en halv dag. Og det forhindrer så ænderne i at raste i området.

Driver man opsøgende kravlejagt, så kan det godt være man jager ænderne væk i en vig. Men så stager man jo videre og kommer der ikke igen samme dag. Der kan så komme ænder en halv time efter man har været der, som kan raste uforstyrrede resten af dagen.

Jeg har ikke kunnet finde noget om, hvad der var begrundelsen for at forbyde kravlejagt, så jeg er interesseret, hvis nogen ved here om det?
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 26 dec 2022 10:29 #6083

  • Jepe
  • Jepe's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 2
Hej Kim

Du har muligvis ikke set mange andre, men vi ser ofte dig.

Og du forstyrrer altså en hel del, når du ligger der fra morgen til aften. Måske ikke mere end en trækjæger, men der er jo ikke nogen andre som sidder dagen lang. Prøv at tag to hele dage i streg næste gang. Så kan du mærke den tomme fornemmelse på andendagen.

Mvh Jens

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 26 dec 2022 10:49 #6084

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Jens, jeg spekulerer på, hvad du tror du kan opnå?

Er det at skræmme mig væk eller er det at tiltrække flere pramjægere?

Det her er jo et offentligt forum, og jo mere I forsøger at skræmme folk væk, jo mere vil andre jægere tænkte, at der må være god jagt derovre, så det må vi hellere prøve.

Hvis det er det I ønsker, så er du på rette spor.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 26 dec 2022 10:52 #6085

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Torben.

Nu er det jo heller ikke et must at vi to skal være helt enige ven, det vil jo ikke være første gang vi ikke er det, og det er helt fint ;) .
Vi kan jo hver især tegne på skrift scenarier der passer ind i hvert vores narrativ, for at give mere mening ud fra hver vores holdning.
For et aften træk for mit vedkommende er 3 timer, så ikke en halv dag plus jeg uhyre sjældent skyder efter andet end gæs, denne sæson er det ikke blevet til mange skud :D. Jeg kender også til at nogle tager både morgen og aftentrækket samme sted her i december altså en hel dag. Og vi kender begge til den type kravl hvor man lægger lokkere ud og skiftevis eller sammen kravler på de fugle der smider sig ved og omkring de lokke fugle. Så der kan man sagtens lægge et stort jagttryk på samme område.
Og hvor meget du jager er jo helt op til dig, jeg køber bare ikke argumentationen om at,, jamen hvis man lægger for højt et jagttryk er fuglene der jo bare ikke!! For der findes faktisk folk som er ovenud lykkelige ved bare at skyde 1 krage og 1 and på et træk. Og dermed kan lægge et i mine øjne tosset højt jagttryk på samme område, hvor jeg mener udbyttet SLET ikke står mål med konsekvenserne af de forstyrrelser af vildtet jagten medfører. Er man så oven i købet en ringe skytte bliver historien jo bare det bedre t). Man kan så tilføje at antallet af strandjægere er nedadgående, så deraf må vi jo lægge et mindre jagttryk overall.

Og Kim jeg kender helt sikkert til problematikken omkring landjægere som mener at vandet ud for deres ejendom / lejede jagt tilhører dem. Men det tror jeg ikke du kommer til livs, du kan forsøge dig med den gode dialog, og andet er der jo ikke at gøre med mindre man er villig til at droppe området for at undgå episoder. Det mener jeg dog ikke man skal, man skal dyrke sin jagt som man mener den skal dyrkes. Men får man gang på gang at vide af andre jægere fra land og vand at der er noget galt må man vel reflekterer over ens måde at gribe tingene an på?! Jeg sir ikke dig her, jeg mener bare overordnet at jeg selv ville tænke over de sure opstød hvis jeg fik dem.
Og så kan jeg jo have mine holdninger som på skrift tolkes på forskellige måder, men sidder man ved samme bord er min erfaring at man ofte er langt mere enig faktisk end man gik og troede. Og selvom man ikke er det er det stadig fint, jeg har min holdning, og hver anden sin, samfundet skal nok regulerer jagten hvis det ikke mener vi skal have den, både af politiske, følelsesmæssige ( måske mest ) og flere andre grunde. Og ja så er der vejret, der kan man som træk jæger lægge sig i noget hårdere vejr de fleste steder end en kravlejæger kan, det medgiver jeg 100%.

Jeg kender ikke til begrundelsen for begrænsningen af kravlejagten i ellers jagt tilladte områder. I mit simple sind tænker jeg bare at den opsøgende jagt sidstilles lidt med motorbådsjagten der før har været tilladt også flere af disse steder. Og man har vurderet at forstyrrelser spredt ud over et stort område vil man gerne begrænse. Jeg kan ikke umiddelbart se anden logik, men jeg tager skam også fejl og kan sagtes skyde helt ved siden af her også :).

Som Torben har nævnt flere gange, så kan vi 3-5 herinde have vores holdninger til emnet, men det er næppe herigennem tingene tager de store ændringer derude...

De bedste hilsner
Henrik.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.