Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Har I oplevet noget lignende? 21 dec 2022 18:36 #6061

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Var på kravlejagt i dag og havde prammen på slæb efter motorbåd. Jeg sejlede ind i en vig, hvor jeg sjældent kommer. Der er et lille næs, som er ejet af en person der har hjortefarm og en lille sø, hvor han efter sigende udsætter gråænder.

Der lå tre gråænder på den ene side af næsset, så jeg sejlede om på den anden side og ankrede motorbåden. Mens jeg sejlede ind til land kom lodsejeren kørende i en traktor og stoppede lige ud for mig. Han kiggede på mig med, hvad jeg formoder skulle være et truende undtryk.

Jeg ladede, lagde mig ned og kravlede rundt om næsset. Han kører så rundt om næsset i traktoren og holder udfor hvor ænderne lå. De lå dog 100 m fra land, så de begyndte bare at svømme udad. Så springer han ned fra traktoren, går ned til vandkanten og svinger med armene mens han råber og skriger. Så lettede ænderne omsider.

Manden er selv jæger, så det var ikke en fra DOFs bestyrelse, der ville redde ænderne fra en skæbne værre end døden, nå nej, fra døden. Jeg går ud fra han føler, at fordi han sætter nogle få ænder ud, så ejer han alle ænderne på fiskeriterritoriet udfor hans ejendom.

Han I andre oplevet noget lignende, eller har jeg bare været heldig?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Har I oplevet noget lignende? 21 dec 2022 21:09 #6062

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
For mange år siden havde jeg lignende oplevelse, ud for Kid Holmene, i Lillebælt.
Midt i en kravlechance, til pibeænder, ca 100m fra kysten.
Ejeren, en ansat ved kasernen i Fredericia, kommer ridende ud til mig, og stopper et par meter fra mig og prammen.
Det “holdt” ænderne selvfølgelig ikke til.
I stærke vendinger bebrejdede han mig, at jeg efterstæbte de halvtamme ænder, som han håndfodrede (pibeænder ! ! !)
Det er ikke forbudt at ride på søterritoriet. Jeg undlod at “sætte kulør” på hændelsen, ved at skyde et skud op i luften.
En anden hændelse, samme sted:
Ejeren havde 2 dobbermann hunde, der løse, afpatruljerede Kidholmene. En dag jeg stager langs kysten, 50m ude, blir’ jeg fulgt af de 2 glammende hunde. Ret væmmeligt.
Pludselig kommer den ene springende ud mod mig og prammen. Jeg forsøger at stage væk, men indser lynhurtigt, at det kan jeg IKKE nå pga. den ringe dybbde (prammen “suger”). Situation bliver løst, da jeg rejser mig i prammen og peger på bæstet med min afsikrede KOVO, som var det en pistol. Dobbermann’en stoppede, gøende, 1.5m fra prammen. Jeg kikkede på hunden, uden at gøre andet end at pege på den (min vejrtrækning og mit hjerte var gået i stå). Efter ca. 1min trak hunden sig tilbage.
Jeg slap for at aflive møgdyret og eventuelt bøvl med at forklare hændelsen.
Et sidste opstød. I nyere tid har jeg oplevet, at der blev skudt “skræmme-skud”, når jeg var tæt på skudchance. Det var oveni købet fra en anden pramjæger.
Kim, du spurgte til oplevelser, lig din. Derfor ovenstående. Men det er sgu’ da billigt sluppet efter et langt liv på stranden.
Sendes med venlig hilsen, cpfj

Ved den røde plet lå min pram på land. Ved den gule plet fik jeg besøg af krigeren til hest.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Fromse, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Tilf

Har I oplevet noget lignende? 23 dec 2022 09:05 #6065

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Jeg har lært, at den samme person har generet andre jægere, og at det går årtier tilbage. Selv jægere, der lå på træk efter hvinænder er blevet chikanerede ved at han sejlede ud i en jolle og lagde sig tæt ved deres lokkeænder.

Så det er åbenbart et karrierevalg. Min reaktion: At han dog gider. Få dig dog et liv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Har I oplevet noget lignende? 23 dec 2022 09:08 #6066

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Hej cpfj,

hvis manden der fodrede var jæger, så har han åbenbart nedfodret ænder, hvilket jo har været ulovligt i lang tid.

Den med hunden er godt nok grov. Jeg havde nok skudt første skud i vandet da hunden var 10 meter væk og så skudt den i hovedet, hvis den kom ind på 3 meter. Det er jo selvforsvar.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Har I oplevet noget lignende? 23 dec 2022 18:27 #6067

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
En af de steder jeg af og til jager, blev der i år boret huller i tre kravlepramme. Vi har ingen idé om hvem det kan være, om det er jagthader eller om det er nogle nye jægere der har lejet landjagten på land, langs kysten og mener at det er 'deres' ænder der bliver skudt? Det blev heldigvis opdaget på land, inden bådene blev sat i vandet og det kunne ende galt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 24 dec 2022 10:58 #6069

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Hej Kim og andre

Jeg har desværre også hørt om flere episoder på stedet.
Der er en betegnelse for diagnosen, og blander vedkommende det med rigelige mængder alkohol, får man "pip"!

Blandt strandjægere er der selvfølgelig ofte en "kamp" om at komme først til de gode pladser. Jeg har flere gange tidligere kappedes med Villy om at komme først til farvandet udfor Boller Skov efter hvinænder. Jeg husker også Nørrestrand, hvor der sad en jæger for hver 50 meter. På grundene var reglen klar: Første båd for anker = førstevælger til pladsen.
Men når placeringen er på plads, er det da fuldstændig crazy at genere hinanden.
Jeg er flere gange blevet kontaktet af landjægere, skytter eller andre langs kysten, der var negative over at jeg kravlede efter "deres" ænder, men kontakten er næsten altid blevet vendt til en god snak!
Der bliver nok mere og mere kontakt mellem de mange brugere af kystvandet, strandjægere, fritidsfiskere, lystfiskere, kajakroere, kitesurfere, dykkere, surfere, jollesejlere, SUP`ere og mange andre. September og oktober kan være temmelig varme, og der er der trængsel ved kysten.
Heldigvis kommer de andre ikke helt så tidligt ud som vi strandjægere!

Glædelig jul og knæk & bræk i de sidste uger af sæsonen
John
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 24 dec 2022 14:08 #6070

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Hej John, jeg kan godt lide din definition of Pip, det er nok den bedste beskrivelse af situationen. Jeg er enig med dig i, at det forhåbentlig er for nedadgående med den slags konfrontationer, men . . .

I morges var jeg på jagt ved en ø, hvor der er en lang sandrevle med lavt vand indenfor. Jeg har jaget der meget i de senere år, men har kun set nogle ganske få jægere inde på land. Jeg har dog fået fortalt, at de lokale jægere er sure på mig.

Jeg stager tæt på land, da en jæger kommer gående inde på engen. Jeg ønsker ham god jul og forsøger mig med en venlig samtale. Han fortæller mig så, at "de" ikke er interesserede i at strandjægere jager indenfor revlen. Jeg svarer, at det jo er fuldt lovligt, og han siger, "Men derfor kan "de" jo godt blive trætte af det. " Jeg svarer, at det skal de selvfølgelig have lov til, og han går videre.

Jeg tænker ikke mere over det og lægger så lokkere ud og sætter mig tæt ved land. Et kvarter senere kommer landjægeren så stolprende of udbryder vredt: "Det er sgu mærkeligt, at du ikke kan forstå en fin hentydning. Havjagt, det er derude!" Og han peger udenfor revlen, hvor der er 3 m vand og en halv meter sø. Jeg siger så: "Du har ingen ret til at fortælle mig, hvor jeg ikke må jage, det gør jagtloven." Hvorpå han skynder sig ind over engen med et udtryk der nok ikke var julestemning.

Jeg blev faktisk lidt forundret. Først of fremmest, troede han virkelig han kunne give mig et surt opstød og så skulle jeg skynde mig væk? Mener øboerne virkelig at de kan skræmme folk væk på den måde?

Dernæst så tænker jeg jo, at vi lever i Danmark, som har et demokrati, hvor en af grundpillerne er, at vi alle er lige for loven. Det er loven og myndighederne, der siger hvad jeg må og ikke må, netop så det ikke defineres af særinteresser. Han ville helt klart fortælle mig, at jeg ikke må jage i den vig, hvor han selv jager. Og det er jo total mangel på forståelse for restsprincippet.

Så er der jo lige Fiskeriterritoriet, eller det salte vand, som jo er defineret som et område, der er tilgængeligt for alle, sådan at de af os, som ikke er lodsejere har et rekreativt område med lige muligheder. Det har han åbenbart heller ikke forståelse for.

Men jeg må vel konstatere, at jeg har en mærkelig karma i år, hvor jeg nu er blevet forulempet af landjægere flere gange på to dage end i hele mit liv som strandjæger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 24 dec 2022 14:11 #6071

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Hej Lars, det der med huller i prammene troede jeg faktisk ikke kunne ske i dagens Danmark.

For årtier siden hørte man jævnligt om den slags hærværk, nogle gange endda lavet af andre strandjægere.

Jeg havde selv først i 80erne lagt en KIWO ud til Søby Rev så Mogens Darre kunne teste den til Strandjægeren. Da vi kom ud for at tage billeder, var kravleskærmen væk. Jeg er ret sikker på, at en anden strandjæger havde smidt den i vandet for at skræmme mig væk fra området.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Har I oplevet noget lignende? 25 dec 2022 13:06 #6072

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Først of fremmest så glædelig bag jul til jer alle.
Og jeg har da også et par historier fra nogle episoder jeg har oplevet vedr. jagt.

Og kan tilføje at jeg inden jeg begyndte at gå på jagt for 15 år siden kørte banerace på MC. En verden hvor jeg oplevede at man hjælper hinanden, og man bare har en sund konkurrence ånd, generelt! Så mit skifte ind i den jagtlige verden har godt nok overrasket mig. For det er da en hobby hvor grim misundelse, flertals misforståelser og misforstået ejerskab over trækvildt og arealer der IKKE er ens er langt mere udbredt end jeg i min vildeste fantasi have troet.

Første oplevelse er på Karrebæk Fjord, der er en lille Ø der hedder Lindholm, en kammerart og jeg ligger i læ af øen i hvert fald 75 m fra øen på et aftentræk efter gæs, det blæser og regner godt. Det har været et godt træk så der er en del gæs i prammene, og lige pludselig står den her mand inde på øen og råber / skriger helt vildt bag os.
Min ven og jeg kigger lidt på ham men kan ikke hører hvad det er han råber og skriger om. Jeg sir så til min kammerart at jeg er sikker på der er en der kommet til skade. I mit knapt så erfarne jæger hoved kunne jeg ikke forstille mig nogen stå der og råbe og skrige helt vildt med viftende arme med mindre man havde brug for akut hjælp!! Jeg tænker ikke her på en psykolog :P.
Så jeg springer op af prammen og løber ind til manden. Da jeg kommer ind spør han vredt hvad vi laver? Og jeg er sådan overrasket over spørgsmålet, jeg er jo sikker på han har en kammerart der er kommet galt afsted eller lign. Og sir bare, vi er på aftentræk efter gæs, hvortil han svarer ja det kan han sq da godt se, men vi kan fandme da ikke ligge der og skyde hans gæs!!!! :angry:
Jeg blir lidt paf, og spør så forundret hvad han dog mener? Og hvem han er? Jamen han er skytte på Gavnø gods, og om ikke jeg er medlem Næstved strandjagt forening? Og jo det er jeg da..... Jamen så vidste jeg jo udemærket godt at jeg ikke havde en skid at gøre der i September måned! For han havde en aftale med Karrebæk og Næstved Strandjagts forening om at de lejer jagten på Lindholm fra midt Oktober og resten af sæsonen på øen, mod at deres medlemmer holder sig væk fra Lindholm. En aftale jeg på tidspunktet intet kendte til!! Og fortalte ham at jagtretten på fiskeriterritoriet er fri, og de da ikke kunne lave sådan en aftale på mine vegne uden at oplyse mig om en sådan, samt at jeg da ikke havde tænkt mig at efterleve en sådan aftale. Nøj hvor blev han tosset, men vi tog resten af aften trækket, og der gik da en rum tid før jeg tog derover igen fordi jeg ikke gad en konfrontation med sådan en tosse. Det viste sig at skytten jo ikke huskede helt så godt, for da jeg talte med formanden for NSF fortalte han da også at han havde sagt til skytten at han jo ikke kunne forbyde sine medlemmer ikke at jage ved øen i perioden, men ville opfordre til man ikke gjorde det hvis man også ville benytte sig af jagten på øen. Og har hørt om flere episoder hvor skytten har haft fat i andre derovre, det skal nævnes at han ikke er der mere, så du kan roligt tage derud :)

Flere episoder fra samme sted:

Der ligger også en lille ø ved Bogø hvor jeg førhen har været glad for at dyrke gåsejagt, en helt vanvittig god gåsejagt på natte rastende gæs, hvis man gad passe på den og ikke overbesøge området! Den jagt er så i dag total smadret da nogen har slået kløerne kraftigt i området, så alle de rastende gæs der førhen var i området er fortrængt. Så selvom jagtretten på fiskeriterritoriet er fri, gør det ondt i mit jæger hjerte når jeg ved hvad området har kastet af sig af virkelige gode jagtoplevelser tidligere. Men at hvis man er tilfreds med bare at skyde en and eller en krage ofte kan smadre et område for rastende gæs totalt! Men vedkommende har jo helt ret til at drive sin jagt, hvor intens man så ønsker det i området. Og det accepterer jeg fuldt ud, men syntes det er vildt ærgerligt. Vil gerne tilføje at jeg ikke er misundelig og man ikke jagter MINE gæs væk :), for jeg har dælme haft mange vanvittigt fede oplevelser i området, så området har absolut givet mig hvad der tilkom mig og MEGET mere til tidligere t).

Anyway, der har vi af flere omgange over flere år oplevet en jagt person ( fået at vide det er en skytte ) i en kassebil kører inde på en tilstødende ø og blinke med lygter, dytte og skyde op i luften for at smadre vores aftentræk. Det har til tider været virkelig træls, man bruger 1 time hver vej i bil, 2 biler med trailere, en motor båd og 2 pramme for så en eller anden forsmået tosse føler at vi stjæler hans vildt og i den forbindelse skal opfører sig åndsvagt. Og af hvad jeg har hørt så bygger det på en misforståelse om at vi skyder "hans" ænder hvilket slet ikke er tilfældet. Så gad han lige vade ud til os og spørge kunne både hans og vores spildte tid måske ha været helt undgået.

Min holdning er at DOF gør et godt stykke arbejde for at stække "vores vinger" men mener aboslut også at jægere indbyrdes gør et godt arbejde. Og hvordan takler man lige en misundelse? En rigtig grim følelse som for nogle kan være helt vildt svær at sætte sig ud over, og har du allerede overbevist dig selv om at det er DINE ænder og gæs ham fjolset i prammen skyder. Så har fjolset i prammen jo en nærmest umulig opgave for at opnå mindelighed gennem dialog. Og blander du så penge ind i billedet, jagtleje, udsætning og lign kan en følelse af at nogen "stjæler" det dine surt tjente penge er gået til dælme være svær at mane i jorden :S .

Der er flere historier, men der skal jo også være lidt til en anden gang :P .
Ønsker jer alle knæk & bræk, samt et forhåbentligt godt og lykkebringende nytår.

De bedste hilsner
Henrik.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, kimworm, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Har I oplevet noget lignende? 25 dec 2022 15:32 #6074

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Jeg kan da godt forstå, at folk inde på land bruger mange penge på himmelstræbende jagtlejer og på udsætning og fodring og derfor vil de gerne have jagtoplevelser ud af det.

Men jeg forstår ikke hvordan man kan udsætte vilde ænder og så føle ejerskab for dem, når de flyver ud på det salte. Det er jo et faktum, at ænderne inde fra en sø ofte trækker ænder med ind fra søterritoriet, så i al fald nogle jægere skyder mange flere ænder i et par vandhuller end de selv udsætter.

Spørgsmålet er så, hvor de ænder der trækkes ind kommer fra. Kommer de fra det salte eller kommer de fra andre vandhuller, hvor de er udsat?

Min mistanke er, at der er visse velbeliggende vandhuller på land, måske også kombineret med en ofte ulovlig nedfodring, som tiltrækker et helt uproportioneret antal ænder, hvoraf mange kommer fra andre landjægere. Så det synes jeg ikke vi strandjægere skal have skylden for.

Endelig skydes der jo mange krikænder og brunnakker, som ikke er opdrættede, inde i vandhuller, men det klager vi strandjægere ikke over.

Min holdning er, at hvis landjægere ikke vil have at strandjægerne skal skyde "deres" ænder, så må de enten skrive navn på dem eller holde dem ind på land. Kommer de ud på det salte, må de betale for kost og logi.

Det geniale ved den frie jagtet er jo, at den ikke begunstiger nogen. Derfor føler jeg naturligvis ikke ejerskab for ænderne eller for et bestemt jagtområde.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen