Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

DOF-ønsker 19 dec 2022 13:41 #6055

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
DOF-ønsker
Afsæt 1-3 timer til at gennemlæse Jack Hansen’s artikel i Netnatur.

https://www.netnatur.dk/det-rene-pip/

…et par eksempler





...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

DOF-ønsker 20 dec 2022 10:00 #6056

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
At forbyde jagt er desværre symptombehandling. Det er en signalpolitisk opportun måde at tænke og tale sig bedre end andre. Fjerner desværre fokus fra de egentlige problemer.

Jeg nævner i flæng: katastrofalt forringet biodiversitet både på land og i vand, en udtalt global (mikroplastik-)forurening af hele fødekæden og vores have, lokal næringsstofforurening og kommercielt overfiskeri.

Alt som følge af menneskets manglende interesse i at passe på naturen fordi den er blevet fjern og fordi fødevarer er noget man køber i et supermarked med de penge man har i overflod.

Min opfordring vil til enhver tid være at tage fat i hovedårsagen til problemerne og (sam-)arbejde for løsninger samt altid at prioritere indsatserne efter effekt. Glem alt om symptombehandling for nu. Det redder ikke patienten. Desværre.

Hvis vi vil have flere fugle at kigge på – med eller uden gevær – var det måske en god ide at kigge på biodiversitet i fødekæden samt prædation på ynglepladserne. Hvor er alle insekterne henne? Dem har jægerne næppe skudt. Hvorfor er edderfuglehunnerne så pressede? Næppe pga jagt. Hvornår har du sidst købt dine fødevarer hos primærproducenten eller ligefrem skaffet/dyrket/skudt/samlet dem selv? Køber og bruger du altid hele dyret – eller cherry picker du og lader andre om besværet? Der er ret meget andet spiseligt på en fugl (inkl. økologisk kylling) end inderfilletterne. Køber du produkter lavet af eller pakket ind i plastik?

Det er for nemt at enes om at jægerne er hovedfjenden. Og hvor ville jeg dog ønske, at det var sandt. Det ville være lykken. Og så kunne vi redde verden ved at opgive jagten. Desværre hænger det ikke sådan sammen. Effektmæssige ligegyldige diskussioner som forbud af en jagtform, som næsten ingen dyrker længere, fjerner fokus fra de egentlige problemer. Trist men sandt.

Jeg tror desværre at DOF som forening (ikke nødvendigvis det enkelte medlem) ofte overser at de og jægerne har et enormt interessefællesskab og at det er alt for kortsigtet og uden betydelig reel effekt at betragte jægerne som en fjende. Det er opportunt. Ja. Og emotionelt nemt at relatere til. Helt sikkert. Vi jægere slår uomtvisteligt fugle ihjel. Men det er et ubetydeligt problem ifht tingenes tilstand og ifht at adressere problemerne der hvor det virkelig batter. Ved roden.

Hvis DOF vil have totalfredninger, kunne de/vi jo starte med ræv, husskade og krage og forske i effekten af de tre arters indflydelse på småfuglene og de jordrugende.
Følgende bruger(e) sagde tak: Tybjerg, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

DOF-ønsker 20 dec 2022 13:37 #6057

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Rigtigt godt indlæg Tom! Og ja, hvor mange reelle forbedringer for naturen kunne man ikke få lavet hvis de rekreative naturbrugere faktisk stod sammen og udøvede et politisk pres for varige forbedringer....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

DOF-ønsker 20 dec 2022 19:16 #6058

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Som jeg har skrevet andetsteds, mener jeg DOF er styret af en kærne af mennesker, som ikke er fugleelskere, men jagthadere.

En af mine venner snakkede for mange år siden med Hans Meltofte, som dengang var formand for DOF. Han deklarerede: Jeg helmer ikke før det sidste jagtgevær hænger på væggen.

Propaganda er når man siger det modsatte af, hvad man gør. DOF hævder, at de gør hvad de gør af hensyn til fuglene, men i virkeligheden er de en hadgruppe, som er drevet af et fanatisk had for jagt og jægere. Selv hvis det skader fuglene, som fredningen af sølvmåger beviste.

Man kan ikke samarbejde med den slags mennesker fordi de ikke har den basale respekt for andre menneskers ret til at være forskellige fra dem selv, som er forudsætningen for samarbejde.

Læs mere her:

https://strandoghavjagt.dk/forum/tema-det-politiske-hjorne/954-er-nogle-jagtmodstandere-anti-demokratiske-fanatikere
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

DOF-ønsker 20 dec 2022 20:41 #6059

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Paradokset i det hele er vel kort og godt.

Det moderne menneske anno 2022 ser ikke problemet i at have opnået det materielle/økonomiske gode de er i.

Alt er muligt og der er økonomisk frihed til meget (for de fleste).

Det er lykkedes Homo Sapiens i løbet af ganske få generationer at formøble en mangfoldighed af liv/biodiversitet til en dødsspiral der kun kører den forkerte vej.

Jagten?
Den er kun en ille del af det, mere vigtigt er den måde vi alle lever på.

Vi vil alle gerne have del i det "fortjente" materialistiske liv.
Vi skal ikke mangle noget.
Biler, hus, rejser, mad og drikke importeret fra eksotiske destinationer.
Jow jow, sikke vi kan.

Der er bare en regning der skal betales.
De sidste par "moderne" generationer har købt på klods, regningen har vi været så egoistiske at sende videre til vores efterfølgere.

Det har ikke længere noget med dof at gøre, fjenden er det moderne menneskes jagt på moderne bekvemmeligheder.
Og hvem af os er uskyldige?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1