Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Øv! 01 dec 2022 19:42 #6018

  • RTB
  • RTB's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 2
Jeg er forholdsvis ny på vandet og havde en ærgerlig oplevelse idag. Jeg mistede en hvinand jeg havde skudt.
Den pakkede pænt i skuddet og gik lige ned og jeg tænkte alt var godt. På vej hen til den, dykker den. Jeg lægger an til fangstskud, men den dykker igen. Det gentager sig fire gange, og til sidst kommer den langt væk.
Jeg leder længe efter den, men finder den ikke. Der er ok meget strøm så selv hvis den har givet op, er den hurtigt blevet ført væk.

Jeg ved dykænder dykker når de er sårede.
Jeg ved også den slags sker, men det er en ubehagelig oplevelse.

Har nogen herinde gode råd til eftersøgning? eller erfaringer ift hvordan fuglene gør i sådanne situationer? Noget man skal være opmærksom på enten at gøre, eller ikke at gøre?

Og ja, jeg ved godt den bedste måde at undgå det er at afgive dræbende skud hver gang.

På forhånd tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 01 dec 2022 21:03 #6019

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Ja det er træls når det sker. Ofte forsøger anden at komme væk fra dig og det hjælper tit at sejle forbi, hvor man så den sidst, da ænderne tit kan dykke 30-50 meter og derfor kommer op uden for skudhold. Ederfuglene kan man tit se hvilken vej de vender, når de dykker og de svømmer ofte ligeud så man kan gætte nogenlunde kvalificeret på hvor de vil komme op.

Når jeg har en dykker tæller jeg når den dykker, så jeg har en ide om, hvornår den kommer op igen. Det er ofte med ca. samme interval. Dette giver også en ide om man er ved at kører den træt (hvis intervallerne bliver kortere) eller den har være oppe uden man ser det og man derfor skal holde øje lidt længere væk.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: RTB

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 02 dec 2022 08:39 #6021

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
I tillæg til det der allerede er skrevet: Det handler om at reagere meget resolut. Ankerlinen skal være lynhurtig at slippe. Geværet skal være lynhyrtigt genladt.

Hvis du lynhurtigt kan komme på "ydersiden" af fuglen og presse den mod lavere vand vil det være dig en fordel. På lavere vand (under et par meter) er det mit indtryk at fuglen ikke lige så nemt kan manøvrere i 3D (kun 2D). Det kan sommetider være nemmere at forudsige retningen på vand under et par meter, da den som udgangspunkt altid vil søge mod dybere vand. Så der har du så at sige kun 180 grader i det vandrette plan at skulle dække. Er du på plus 4 meter har du i stedet 360 grader i vandret og 180 i lodret plan at skulle dække af.

Dertil: Sørg for at have geværet i eller tæt på klarstilling al den tid du ikke ror. Du har, som du nok desværre oplevede i dag, ofte mindre end 3 sekunder at skyde i. Det første sekund kan allerede være gået, når du spotter fuglen ud af øjenkrogen og skal du så også bruge et sekund eller mere på at skuldre geværet er tiden ved at være gået. Skyd med det samme og genlad lynhurtigt. "Med det samme" betyder i denne sammenhæng straks du kan og at der ikke er noget med liiiige at se an om den nu skulle være død denne gang. Medmindre anden ligger på ryggen og spræller med benene, helt stille med hovedet under overfladen, eller på anden vis er fuldstændig stendød bør man ofte hellere afgive fangstskud en gang for meget end en gang for lidt.

Og endelig så kan du begrænse antallet af eftersøgninger ved at bruge relativt store hagl i højkvalitetspatroner. Hypersteel str. 3 er en glimrende allround patron til hvinænder (og det meste andet på vandet forudsat passende skudafstande overholdes).

Knæk & bræk
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, RTB

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 02 dec 2022 15:39 #6022

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Hvad hagl str. Skyder du med

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 02 dec 2022 15:44 #6023

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Mht haglstr vil jeg anbefale ex. Hypersteel, men 5 hagl. Det har givet mig flere dødskudte ænder. Gælder ikke edderfugle der er det 3 hagl. 5 hagl giver rigeligt gennemslagskraft men et par hagl ekstra. Virker for mig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 04:10 #6024

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Reneb: Det er naturligvis individuelt og folk skal gøre som de finder bedst hver især og det er glimrende du har fundet 5ere mest egnet.

Jeg har skudt (en del) hvinænder med hypersteel 5 og 3. Det er alt andet lige 3'erne der giver færrest anskydninger og dernæst også de absolut korteste eftersøgninger. Jeg skal ikke kunne sige om 5erne måske kan skaffe dig en ekstra fugl, som ellers var fløjet uskadt igennem et "hul" i en sværm 3ere. Men, hvis formålet er af undgå anskydninger (snarere end optimere dækning) mener jeg bestemt større hagl er at foretrække.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 06:11 #6025

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Jeg er enig med Tom

At anbefale en nyjæger at skyde med mindre hagl for at undgå anskydninger?

Det er i min verden ikke den vej man skal gå.
Små hagl har ringe gennemslagskraft, så med mindre du rammer hoved og hals, så er det tit en anskydning.
Rammer du med kærneskuddet, så er dit måltid ødelagt af mange hagl der skal "opereres" ud.

At skyde med 5ere kræver at man virkelig har styr på sin skydning og afstandsbedømmelse.
Det har man næppe som nyjæger.

Mit krav til dem der er ned mig ude.
Trækjagt på ænder, 3 hagl.

På motorbådsjagt og trækjagt efter edderfugle og gæs, 1 hagl.

Det giver de færreste anskydninger, er min erfaring.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Øv! 03 dec 2022 12:02 #6027

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Jeg har også sværget til 3 hagl og 4 hagl. Men med hurtige patroner som hypersteel, kontra 400 m/S mulighed for at få bedre dækning m 5 hagl og de har altså godt gennemslagskraft og 1 hagl m stor diameter skyder ikke en and død i kropsskud. Det er en balance gang. Men jeg er ikke i tvivl om hvad jeg primært ville vælge

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 12:13 #6028

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Stor respekt for din erfaring Rene.

Men din erfaring er ikke det videnskaben bakker op om.

En patron der går ud med 100ms mere vil på 30m være reduceret til 25ms.

Hypersteel er ikke et selvsøgende missil, det er i sidste ende altid jægerens evner/ ansvar der afgør raten af succes.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 12:49 #6029

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Jeg ved udmærket hvordan patroner fungerer. Vi tester hastighed, dækning, samt gennemtrængningsevne. Og går op i hvor mange patroner der bliver brugt.
Og kan informere om at for mig er det 3 hagl til edderfugl og gås. Og har skudt lidt en gang imellem. Men synes folk skal afprøve deres gevær og patroner.
Gammeldags tlf. Bøger var dejligt nemme. Skyd og tæl sider. Sammenlign. Tjek skud billede.. så er man nået langt. Ellers tag et bundt kopipapir og skyd og tæl sider . Der er mange muligheder. Men jeg har arbejdet meget i det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen