Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 16:05 #5920

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Tom, læser du seriøst hvad han skriver?
Du giver ingen mening med dit svar!!!!!
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 21:12 #5926

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 137
  • Modtagne Tak: 61
Beklager jeg var uklar Kim. Jeg er rimelig sikker på, at du ikke får problemer med politiet hvis du sidder på træk i en motorpram der har påviselig ukampdygtig motor. Om man så gider det besvær med at neutralisere motoren helt, f.eks. fjerne propel ude på pladsen inden man lader op er en anden sag. Men jeg tror nok trods alt at lovens intention vil vurderes værende overholdt hvis man gad. Ifht det med "allerede at bryde loven" var det med henvisning til hvis plomben i geværet var lige så nem at fjerne som det typisk er at tage en lille udenbordsmotor af sin pram.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 21:50 #5928

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Mjaaa.

Der tror jeg desværre loven siger noget andet.
Der må ikke være en motor i eller på prammen.
Det uanset hvor ubrugelig den er gjort, det er imod den tænkte lov.
Motoren væk, ikke til diskussion.
Det har det emne været vendt for mange gange til herinde.

Så vidt jeg husker var det John Friborg der en gang for alle manede diverse "gråzoner" i jorden sidst.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 22:35 #5930

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 137
  • Modtagne Tak: 61
Det kan jeg ikke finde, men jeg har også kun lige hurtigt kigget i Bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber kapitel 4 og bilag 1. Derimod er der ingen tvivl om at båd/pram skal kunne flyde selv (kapitel 3 i førnævnte). Måske jeg bare ikke har kigget det rigtige sted?

Retsinformation

At tage motoren af er den nemmeste måde at undgå enhver tvivl. Men jeg er ikke helt sikker på at man f.eks. ikke må jage fra en opankret båd indeholdende en komplet funktionsudygtig motor. Praktisk er det næppe en relevant diskussion, men en dommer ville være nødt til at henholde sig til loven, hvis overhovedet sagen ville nå så langt - den kunne jo sagtens ske at dø allerede ved mødet med politiet.

Jeg vil måske også tro at jagtloven "§ 26. Jagt fra motordrevet fartøj må ikke finde sted på søer og andre ferske vande." giver mulighed for at du kan sætte dig ud på din sø i en motorpram med komplet sammenrustet motor uden aksel og skrue og have dig et lovligt andetræk :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 23:10 #5932

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Det er altid "farligt" når folk opfinder sine egne gråzoner.
Når det så er erfarne folk, så er det endnu farligere Tom.

Loven er klar.
Men "sjovt" det skal op og vende næsten hvert år.
Hvis det var lovligt, så er der nok en del der havde benyttet sig af den mulighed.

Det er der så ikke og da slet ikke af de erfarne.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 09 okt 2022 01:58 #5933

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 137
  • Modtagne Tak: 61
Det farlige Torben, det efter min mening når vi bliver for autoritetstro og bruger genfortalte fortolkninger af love og bekendtgørelser som fakta.

Jeg respekterer til fulde dit syn på sagen. Jeg forbeholder mig blot retten til i hvert fald teoretisk at være åben for en mindre restriktiv fortolkning. Loven er for mig lavet til at forhindre uhensigtsmæssig adfærd, ikke til at pålægge individet unødige restriktioner. Så hvis nogen har lyst til besværet med fuldstændig at afmontere deres skrue inden de lader op, så er jeg åben for at deres fortolkning kan være lovlig. Ligesom jeg kunne formode at politiet evt kunne være det og at spørgsmålet derved aldrig ville komme for en dommer.

Kender du til nogen sager hvor en strandjæger der har opført sig efter lovens intention i et "motorfrit" område er blevet dømt for at have en funktionsudygtig motor i/på deres båd eller endda en funktionsdygtig men uanvendt? Hvis du gør medgiver jeg at det danner præcedens ifht lovens fortolkning. Jeg kender blot ikke til slige sager. Og der bliver i sagens natur ingen dømt, når vi jægere har lavet en social kontrakt indbyrdes at det vistnok er ulovligt. En aldeles fornuftig social kontrakt, men ikke med garanti korrekt. Jeg er personligt ikke villig til at sætte mit jagttegn, tid, penge og navn ind på at teste lovens rammer, men jeg tror de er videre end mange af os måske tror hvis man opfører sig fornuftigt. Gør man ikke det bør hammeren falde hårdt.

Jeg er af den klare holdning at loven skal fortolkes og efterleves ud fra sund fornuft. At jeg kan forsøge at få loven lavet om ved at gå ind i politik. Eller at jeg kan udfordre dens fortolkning ved at tage en retssag på mit synspunkt. Og at domstolene (ikke politiet eller i øvrigt dygtige jagtkonsulenter) er den instans der kan afgøre om din eller min fortolkning er forkert/korrekt - skulle de være forskellige.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 09 okt 2022 06:38 #5934

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Det vil sige at du omskriver til.

"Så længe der ikke er faldet dom, så er det MÅSKE lovligt"

Det er det bare ikke Tom.

Motoren SKAL være fjernet fra prammen/ båden under udførelse af jagt i de områder hvor motorbådsjagt er forbudt.

Det er slået fast med 7 tommer søm, utallige gange.

Jeg syntes det er smadder ærgerligt at du med dine flotte (og dygtige brug af) ord er med til at lave en gråzone for uerfarne strandjægere som ikke er der.
Med din holdning har vi strandjægere der har overholdt loven i generationer, været uvidende fjolser.
Det mener jeg ikke vi er.

Men for ikke vi 2 venner skal underholde alle herinde (vi kan jo diskutere den 3 weekend i november) så lad os få flere spillere på banen.
Der må være andre end os der har en holdning.

Sund fornuft og lov???
Så kig lige på loven om jagt for opankret fartøj i de områder hvor man skal være OPANKRET.

Her må du IKKE eftersætte dine anskydninger.
Det vil sige at de fugle du anskyder går en krank skæbne i møde?
Det er der ud fra et dyreetisk synspunkt ikke meget sund fornuft i.

Men måske du har mod på at "bøje" den også?
Dyreværnsloven er ikke over jagtloven i tilfældet, det er slået fast.
Men hvad er din mening :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 09 okt 2022 08:49 #5935

  • billy the kid
  • billy the kid's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 20
  • Modtagne Tak: 3

tom.knudsen skrev: Billy: Jamen, hvis du er villig til at bryde loven kan du da bare have motoren inde i din pram. Jeg er blot ikke selv villig til at blive "kriminel" på den konto.

Og det skulle gerne være meget nemmere at af-/påmontere din (udenbords)motor end det er at fjerne din plombe fra geværet, ellers bryder du jo allerede loven. Nå, lad ikke dette blive en akademisk diskussion om ingenting. Dine argumenter giver blot ikke rigtig mening for mig. God weekend.


Jeg tror ikke du læser hvad jeg skriver, ellers forstår du det bare ikke.
Jeg siger bare at jeg ikke synes det er rimeligt at vi ikke må bruge en pram med motor til trækjagt i områder hvor motorbådsjagt er forbudt
Jeg har aldrig påstået at jeg ville bryde loven, og drive jagt fra motorpram hvor det ikke er lovligt.
Desuden er min pram med indenbordsmotor ikke med påhængsmotor
Men jeg er til gengæld ikke i tvivl om at motoren ikke må være i prammen under jagt i motorbåds jagtfrie områder...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 09 okt 2022 12:31 #5937

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 137
  • Modtagne Tak: 61
Det var nok forståelsen den kneb med. Og jeg er helt med på at du ikke bryder ej heller ønsker at bryde loven. Beklager, hvis det skulle have været uklart. Min pointe til Torben var faktisk også at de moderne strandjægere jeg kender nok nærmere over-overholder loven snarere end at de kommer i nærheden af at bryde den. Det blev en ret teoretisk diskussion, som måske kan være interessant at have men måske nok er out of scope her.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Jagt fra motorpramme??? 09 okt 2022 13:48 #5938

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Jeg deler ikke dit syn på det interessante i diskussionen.
Jeg syntes den er "tarvelig"
Der vil altid opstå tvivl hos nogle og loven er faktisk lavet så der ikke kan være tvivl.

Måske for at skåne en nyuddannet betjent så han ikke skal stå og diskutere med den garvede mekakaniker om hvorvidt hans motor er uden "vital del"

Det ville da være sund fornuft, ikke sandt?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen