Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 17:30 #5892

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Jeg er enig med dig og synes også man burde kunne sidde på træk i en båd med motor, eller i det mindste hvis påhængsmotoren lå inde i båden. Det her med, at den skal være adskilt fra båden synes unødvendigt.

Min erfaring er, at strandjægere er langt, langt mere lovlydige end de var i mine unge dage, så vi kunne godt forvente lidt tillid fra politikerne.

Men jeg er forlængst holdt op med at forvente logik i jagtloven, især da når vi har en rød-grøn miljøminister.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 21:22 #5893

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 137
  • Modtagne Tak: 61
Billy: Til gengæld skal bilen synes. Du må helt lovligt sejle dig selv i livsfare i hvilkensomhelst pram du ønsker. Jeg tror, at det faktum at man ved man skal kunne bjerge sig i land for rugbrødskraft gør at nogle bliver lidt mere forsigtige med vejret, de tager ud i, og overordnet er det nok meget godt.

Jeg jager meget i motorfrie områder. Træk, ikke opsøgende. Og jeg har ikke noget problem med at skulle lægge motoren af. Den skal naturligvis så højt op at tidevandet ikke tager den, men ellers går det fint. Jeg jager også på træk fra pram på havet med motor. Til apporteringerne derude i stærk strøm er motor uundværlig men på selve trækket er den i vejen, både for ankerline og i nogle (ellers fine) skudvinkler. I mere beskyttede farvande (som vel er dem der er relevante at tale om her) tror faktisk nok jeg lægger motoren af selvom jeg ikke skulle, da jeg ikke har brug for ballast til roningen og til mange apporteringer er det hurtigere lige at gribe årerne.

Alt er naturligvis smag og behag. Jeg ville hellere som Torben også nævnte at der bliver nogle fornuftige og tilsvarende begrænsninger på de andre naturbrugere, således at især yngle og rastepladser får fred. Det er jo beviseligt ikke pga jagt at der ikke længere er jagt på edderfuglehunner, havlitter, fløjlsænder osv. Vi betaler bare prisen fordi vi ikke er så mange at der bliver alt for meget larm når vi pålægges yderligere "told og skat" på vores i øvrigt sæsonmæssige korte hobby.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Jagt fra motorpramme??? 06 okt 2022 03:29 #5894

  • billy the kid
  • billy the kid's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 20
  • Modtagne Tak: 3
Ja bilen skal til syn, men det ændrer jo ikke på at du kan bryde loven og køre hurtigere end tilladt.
vi må jo osse bruge halvautomater og pumpguns, selvom vi kan bryde loven og ha mere end 2 skud i dem
nu er det jo ikke helt så let at tage motoren ud af en motorpram.
og jeg forstår ikke hvorfor vi skal ha bøvlet med skulle ha to pramme med for at jage lovligt i motorbådsjagt frie områder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 07 okt 2022 09:41 #5910

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
Så vidt jeg husker var det 1/12-1987 forbuddet trådte i kraft…skrev Torben.
Torbens hukommelse er ikke helt “sandet til”
Med venlig hilsen, cpfj

Sådan så bekendtgørelsen ud.



...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 07 okt 2022 09:57 #5911

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Jeg kan huske, at i optakten til denne bekendtgørelse viste Kristian Raunkjær mig et kort over de foreslåede områder og spurgte hvad jeg syntes.

På kortet var hele Limfjorden og Isefjorden inkluderet. Jeg sagde, at i de store bredninger i Limfjorden samt i Isefjorden er farvandet så åbent, at der ikke drives pramjagt, så jeg så ingen grund til forbud mod motorbådsjagt.

Han har sikkert fået samme kommentar fra andre sider også. I al fald blev disse områder friholdt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 07 okt 2022 11:29 #5912

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Kristian Raunkjær må på dette tidspunkt have været formand for Landsjagt foreningen af 1923?

I 1984 var jeg i en alder af 19 år delegeret til årsmøde i Dansk strandjagt forening.
Det blev afholdt i Næstved.

Lad mig slå fast.
Jeg lærte mange nye bandeord i den weekend.
Bølgerne gik højt når samtalen gik på motorbådsjagt forbud i de indre danske farvande.

Det var bestemt ikke alle steder man syntes det var en god idé.

Ak ja.
Det er historie og i dag er der mere forstyrrelse end nogensinde.

Bestemt ikke af jægere, men af hele hr. og fru Danmark der alle har en ret til at udleve deres drøm om at være aktive naturbrugere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 07 okt 2022 18:20 #5916

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben,

hvis jeg husker rigtigt, var Raunkjær endnu ikke formand. Jeg kan dog ikke huske hvornår jeg blev spurgt.

Og ja, der var meget modstand mod et forbud mod motorbådsjagt, som der vel altid har været modstand mod ændringer, selv hvis de kom jægerne til gode.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 07 okt 2022 19:28 #5917

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Jeg husker desværre heller ikke hvornår Raunkjær blev formand for Landsjagt foreningen af 1923.

Men jeg husker at han kort tid efter at være blevet formand for Danmarks jægerforbund udtalte.

"Strandjagten har ingen fremtid i Danmark"

Men det er jo også bare historie.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 07:51 #5918

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Ifølge vor alvidende ven internettet, blev han formand for Landsjagtforeningen i 1988 of Jægerforbundet i 1992.

Heldigvis har strandjagten overlevet ham i dansk jagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 08 okt 2022 11:22 #5919

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 137
  • Modtagne Tak: 61
Billy: Jamen, hvis du er villig til at bryde loven kan du da bare have motoren inde i din pram. Jeg er blot ikke selv villig til at blive "kriminel" på den konto.

Og det skulle gerne være meget nemmere at af-/påmontere din (udenbords)motor end det er at fjerne din plombe fra geværet, ellers bryder du jo allerede loven. Nå, lad ikke dette blive en akademisk diskussion om ingenting. Dine argumenter giver blot ikke rigtig mening for mig. God weekend.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.