Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Jagt fra motorpramme??? 26 sep 2022 11:21 #5853

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg har kigget i nogle gamle numre af Jagt & Fiskeri, hvor Henning Kørvel skrev mange gode artikler om strandjagt.

Han nævner gentage gange, at jagt med motorpramme, altså store skydepramme med luftkølet indenbordsmotor, er et problem omkring Sjælland fordi de jager svømmeænderne væk for kravlejægerne. Vi havde stort set ingen motorpramme her i Østjylland, hvor folk brugte deciderede havjagtsbåde.

Så jeg blev nysgerrig og har disse spørgsmål:

Er jagt fra motorpramme stadig et problem omkring Sjælland, eller er det gået i sig selv igen? I givet fald, hvorfor?

Hvad jager man med motorpram? Kan man skyde svømmeænder fra dem eller er det mest små dykkere og blishøns?

Når man sejler til fugle, sejler man så direkte mod dem, som med en kravlepram, eller runder man dem oppe i vinden, som med en normal havjagtsbåd?

Håber nogle sjællandske jægere har et bud.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 26 sep 2022 18:41 #5854

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Væk
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hej Kim

Jeg er absolut ingen ekspert, men har færdes på vandet omkring (nord- og vest-) Sjælland i mange år. Nej, jeg tror ikke det er et problem. Det er ikke nødvendigvis fordi motorprammene ikke er et problem, men en motorpram sejler ikke afsted på jagt selv, og der er (jf mine få og derfor ikke nødvendigvis retvisende observationer) ikke ret mange jægere der udøver denne jagtform mere. Det er naturligvis også givet at det ikke længere er et problem der hvor motor er blevet forbudt, f.eks. Roskilde Fjord. Torben kan huske da man måtte jage for motor derinde. Jeg kan ikke.

Jeg kan huske, at der for (10-15?) år tilbage var nogle stykker der jagede i Mopa 1 og eller Dolphin nede sydpå og de havde tilsyneladende enorm success med ænder og gæs herunder også med svømmeænder (især grå). Tror man kan gå så vidt som at sige at de gik målrettet efter svømmeænderne. Men som du selv har været inde på er det jo ikke båden der afgør jagtlykken.

Fra dengang jeg havde Mopa Senior og Patrol kan jeg sige at f.eks. hvinænder er absolut lige så svære som svømmeænder at sejle til. Havlit var nememre og sortænder er meget nemme at lokke på hold, uanset om du sejler eller vifter med en hue/flag. Jeg har skudt grå, krik osv fra motorbåd. De kræver lidt mere at sejle til, men det er bestemt muligt, især først på sæsonen. Jeg sejlede ikke direkte på dem men, skal ikke afvise at nogen kan. Dolphin har temmelig stor skærm. Da svømmeænderne kan lette lodret næsten uanset vindretning skal du jf min erfaring vente med at presse dem til du er på skud - de letter med næsten sikkerhed væk fra og ikke op langs båden som du er vant til fra dykkerne.

For mig personligt er det mange gange mere interessant at ligge på træk efter dem, men det er bestemt ikke fordi at man ikke kan jage fra motorpram. Den moderne udgave er nok en dolphin eller en jafi med udenbordsmotor?

Torben, Claus m.fl. vil helt sikkert have meget mere reel viden om emnet. Claus har en færge af en motorpram og den har vistnok hjembragt mangen en svømmeand over årene, men tror også den går for rugbrødsmotor meget af tiden, hvilket er ekstremt imponerende.
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm, Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Jagt fra motorpramme??? 03 okt 2022 14:04 #5876

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Henning Kørvel skriver:

Forbud løste problemet med motorpramme

Det er korrekt, at jeg i ”Jagt & Fiskeri” i 1970-erne skrev om den om-sig-gribende jagt fra motorpramme, der i en række lavvandede indre farvande var til stor gene for skydepramjagt og især kravlejagt.
Svømmeænder nåede næsten ikke at blive våde bagi fra 1. oktober, før de blev jaget op af motorpramme, mens de der sejlede i motorpramme ikke fik ret meget ud af deres sejlads bort fra, at de jagede ænder op, og at mange lavvandede terræner således vat drænet for svømmeænder til ugunst for kravlejægere (og andre naturbrugere).
Med motorpram kunne man afsøge et stort areal på ”no time”, hvorimod kravlejægerne skulle bruge ”rugbrødsmotoren” for at komme frem. Motorprammene – Guldborg og Bredgaard - var udmærkede, når de blev anvendt rigtigt for eksempel om vinteren til jagt på troldænder, ligesom de var udmærkede til blishønsejagt, og de herudover nogle steder blev brugt til jagt på havdykænder, især edderfugle i fx Smålandsfarvandet. Udmærket var det også at bruge motorprammen til at bugsere skydeprammen ud til jagtstederne, ankre motorprammen op og sejle videre i skydeprammen.
Men de duede bestemt ikke til jagt på svømmeænder i indre farvande, for når der blev sejlet langs sivkanter med selv lav fart, lettede især gråænder længe før, jægeren nåede ind på skudhold, og jagtudbyttet var derfor begrænset, hvorimod støjniveauet i forhold til både skydepramjægere og svømmeænders trivsel var stor.
Jeg indså derfor, at skydepramjagten ville lide en krank skæbne, hvis der ikke blev sat ind over for motorpramme i de indre farvande. På Sydsjælland blev der med baggrund i mine artikler i Jagt & Fiskeri afviklet en møderække i jagtforeningerne, der direkte og indirekte foranledigede, at motorbådsjagt blev forbudt i en række jyske, fynske, sjællandske og lolland-falsterske farvande i 1980-erne. Forbuddet kom til at gælde i 38 farvandsområder, og forbuddet gælder stadigvæk.
Virkningen viste sig omgående, og det blev endnu bedre, da vi med Lov om jagt og vildtforvaltning i 1994 fik en række nye jagtfrie kerneområder, der virkelig har betydet, at der er ro til vandfuglene, og at trækket til farvandsområder med jagt, er øget betragteligt.
De strandjægere, der i dag har mod til at stå til søs, har således bedre muligheder end de, der generelt stod til rådighed i 1970-erne, men så meget desto sørgeligere er det, at antallet af strand- og havjægere er raslet ned siden 1990-erne, og det i dag er en tapper skare jægere på under 10.000, som henter fugle og jagtoplevelser i den store såt, hvor jagten heldigvis stadig er fri, hvilket jeg håber, vil fortsætte uændret fremover.

Henning Kørvel
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Jagt fra motorpramme??? 04 okt 2022 19:56 #5884

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg kan så kun sige tak til Henning Kørvel for at have medvirket til forbud mod motorbådsjagt i fjordene.

Det har helt klart forbedret vilkårene for de jægere, som ikke er bange for at bruge kræfterne. Og det giver efter min mening langt bedre oplevelser at kravle til svømmeænder end at jage dem med motorpram, hvilket ofte giver lange og dårlige skud.

På Horsens fjord er der klart flere svømmeænder end i 70erne, hvilket dog også har noget at gøre med det forbavsende lille antal pramjægere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 08:27 #5886

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Så vidt jeg husker var det 1/12-1987 forbuddet trådte i kraft.

Måske var det godt for dem der gad bruge kræfterne, men det betød tidlig pension for en hel del gamle strandjægere.

Dem der havde levet et liv derude, men hvor skavanker med tiden havde reduceret dem til motorpramsjægere.
Det var en sorgens dato for dem, det skal man ikke glemme i sin iver over at "min jagtform, er den rigtige".

En af grundene til fredningen var at de rastende fugle skulle have ro til dette.
I den ligning var den største forstyrrelse den opsøgende motorpramsjagt.
Fjernede man den, var alt godt.

Efterfølgende har man så haft fat i den opsøgende kravlejagt fra dof og DN' s side.
Den forstyrrer nemlig også de rastende fugle, så den så man også gerne udfaset i mange områder.
Mange områder er jo allerede ramt af forbud for den slags jagt.

Motorbådsjagten er jo nærmest udfaset, da man har kun har få arter tilbage at tage derud efter.

Men den har virkelig også været under pres i mange år, for den var det rene gift for alle de arter der kunne finde på at besøge vores farvande.

Nu lå jeg med udsigt ud over den sydlige Isefjord i søndags og så hvad 2 Kite surfere kunne præsentere af forstyrrelser.

Der mener jeg vi (og især fuglene) har en udfordring.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers, tom.knudsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 08:41 #5887

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben,

det er da ikke kun den opsøgende kravlejagt man har fat i.

I de områder hvor man kun kan jage fra opankret pram er alt kravlejagt forbudt, hvilket jeg stiller mig totalt uforstående overfor.

Om man ligger lige ved lokkerne eller 200 m derfra og kravler til fugle, der smider sig nær lokkerne, giver da samme forstyrrelse.

Du har helt ret mht kitesurfere, windsurfere, kajakroere, hundeluftere på stranden og andre folk der går tur langs stranden, især i yngletiden. Men hvis DN of DOF går efter dem, risikerer de vel at blive upopulære.

Iøvrigt er jeg stadig nysgerrig efter om man kunne sejle direkte på fuglene med en motorpram eller skulle runde dem. Det lyder ikke som om de var så gode til svømmeænder?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 09:16 #5888

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Vi er helt enige om hvad der OGSÅ skulle tages fat i, når det gælder forstyrrelse og fortrængning.
Men her er det der går politik og taburet i den og al sund fornuft må forføje sig.

Direkte/ runde??
Opsøgende jagt er jo tit at aflæse sine muligheder.
På åbent dybt vand valgte jeg at runde dem.
Lå de tæt på land, var dette ikke altid en mulighed.

Nej.
Det var ikke de store vilde parader man kunne opnå.
Tror min "rekord" på gråænder er 6 stk på en dag.
Det kan man godt grine af i dag, men dengang var der faktisk respekt om det resultat :-)

På åbent dybt vand runder jeg faktisk også mine canadiere i Bogøen.
Det er af 2 årsager.
De ved altid jeg er der og er svære at indhente.
Når de er rundet, letter de op mod mig og det giver ofte de afgørende meter.
Følgende bruger(e) sagde tak: mikaelws, Cleilers, kimworm

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 10:36 #5889

  • billy the kid
  • billy the kid's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 20
  • Modtagne Tak: 3
Hej Allesammen
Jeg vil osse lige gi min mening til kende vedrørende motorpramme.
Jeg synes det var det eneste rigtige at motobådsjagt blev forbudt i fjordene da det har givet alt for meget forstyrrelse for fuglene.
Men forstyrelsen med motor pramme i dag eksistere ikke mere pga forbud af motorbådsjagt.
Men jeg synes nu alligevel det er ærgerligt at det ikke er lovligt at side på trækjagt i en motorpram eller pram med påhængsmotor.
Der burde da være mere tillid til at vi overholdte reglerne og ikke drev jagt for motor.
Der ville måske være enkelte idioter der ville gøre det, de skulle selvfølgelig sættes på plads af medjægere og evt anmeldes.
Min svigerfar på 78 år har altid drevet jagt fra sin Bredgaard 13 motorpram og skudt rigtig mange ænder, men han kan ikke døje at bakse rundt med 2 pramme mere når han skal på jagt, så det bliver ikke til mere end 1-2 ture maks på en sæson mere, så hans muligheder for at komme på jagt er faktisk ødelagt.
vedrørende opsøgende jagt fra motorpramme , så har jeg selv gjort lidt i det tidligere, men altid ude på kysten,
og det kan være effektivt til gråænder, canadagæs, og dykkere på de rigtige dage.
jeg har altid rundet gråænder og gæs hvis det var muligt, men mere effektivt er det at slukke motoren i god tid når du ser fuglene, og kravle til fuglene med stikkere eller kartesker.
Mvh

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 10:54 #5890

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Der kan søges om dispensation, så folk med fysiske svagheder kan få lov til at sidde på træk i både med motor.

Jeg kender ikke selv til processen, men andre gør sikkert.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra motorpramme??? 05 okt 2022 16:31 #5891

  • billy the kid
  • billy the kid's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 20
  • Modtagne Tak: 3
Ja det ved jeg godt Kim Worm.
Men jeg forstår alligevel ikke at vi ikke må sidde på træk i pram med motor i motorbådsjagt frie områder
Biler er jo heller ikke begrænset til 130 km i timen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen