Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 28 dec 2021 22:11 #5486

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 296
På opfordring og for ikke at "stjæle en tråd"

Når jeg kører "Max optimisme" tager jeg 2 geværer med i prammen.
Det sker ikke tit, men af og til står sol, måne og stjerner i en sådan position at jeg syntes det er besværet værd (i hvert fald i teorien)

Gevær nr. 1 ligger fast i skærmen ladet med 3 hagl (er det gæs der kravles efter, er det 1 hagl)
Nr. 2 gevær står i en simpel holder til højre i prammen, mundingen i en position så et vådeskud går op igennem dækket (forsigtighed frem for alt)
Kravles der efter ænder, er den ladet med 1 hagl, er det gæs er min foretrukne Jaguar Magnum steel 500m/s 28 gr 2 hagl (tit skud på distancen da der jo først skal afgives et liggende skud, med det gevær der ligger i skærmen)

Fremgangsmåden er, hvis jeg er kommet "helt ind under vingerne på fuglene" så afgives første på vandet med gevær nr 1.
Det gevær slippes hvor efter jeg "springer" op på mine knæ med gevær nr 2 i højre hånd.
Nr. 2 skud i gevær nr. 1, kan bruges til hurtig affangning.

Det giver af og til et par ekstra fugle og ALTID ekstra arbejde, når der skal renses geværer ved hjemkomst.

Kunsten er at vide hvornår chancen er god nok til at begge geværer skal bringes i spil.
Har man ikke styr på det, er der en tendens til at "jabbe" skuddene af, bare fordi man har dem.

Et præcist skud, vil altid være bedre end 3 upræcise.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers, kimworm, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 29 dec 2021 17:44 #5488

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Mange tak, Torben, det var virkelig interessant.

Jeg har overvejet noget lignende, men kunne íkke finde ud af hvordan jeg skulle anbringe gevær nummer to.

Jeg overvejede at hænge det på tværs bag skærmen, men skærmen er ikke bred nok.

Din løsning ser god ud, jeg vil tænke over, om jeg kunne lave en anden slidse i skærmen, så løbet kan pege skråt opad. Det ville nok også gøre det nemmere at få geværet op.

Jeg har prøvet med to geværer i motorbåden. og du har helt ret, hvis man jabber de første to skud af, så får man ingenting ud af det. Så er det bedre at afgive to gode skud.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 29 dec 2021 17:46 #5489

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg kan forøvrigt se, at du bruger OU i stedet for de obligatoriske halvautomater.

Jeg har selv opgivet automaterne pga funktionsfejl, hvad er dine overvejelser?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 29 dec 2021 18:41 #5490

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 296
Hej Kim

Fandt lige et par billeder i arkivet der viser det lidt bedre.

Halvautomater?
Der har jeg været, Franchi, Browning samt 3 forskellige Berettaer, hvor den sidste var en Extreme Unico.

Der er ikke en eneste af dem der ikke har lavet funktionsfejl.
Er det en hvinand over lokkerne, er det virkelig ærgerligt.
Er det en flok gæs på kravl over en længere distance, så er det utilgiveligt.
Det sammen med det mere plads den kræver i skærmen og hylstrene der skal samles op, gør at jeg er færdig med dem.
Min jagtdag skal bruges til at jagte fugle, ikke hylstre.

Det er bare mange ting der er nemmere med en o/u eller s/s, også rengøring ved hjemkomst.
(Er typen der skilte min halvautomat ad med bundstykket ud, hver gang)
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 30 dec 2021 15:01 #5492

  • MJL
  • MJL's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er også stoppet med halvautomat grundet opsamling af hylstre.

Jeg har købt en o/u og bruger hagl 5 i første skud med en 1/4 trangboring og hagl 2 i andet skud 1/2 trangboring. Der er flest ænder der hvor jeg jæger og hører jeg gæs skifter jeg løb, så første skud er hagl 2.

Jeg synes at denne ordning har givet flere ænder på dækket, og ikke færre gæs.

/Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 30 dec 2021 16:03 #5493

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 296
Personligt syntes jeg der er for lidt
gennemslags kraft i hagl str. 5.

Mine anskydninger faldt gevaldigt da jeg gik fra str. 5 til str. 3.

Skød i flere år kun med 1 hagl, på træk, kravl og motorbådsjagt.
De kan altså noget.
Har i år skudt lidt med 3 hagl på træk og kravl, men kunne godt finde på at gå tilbage til str. 1.
Slår bedre ihjel og så slipper man for alle de hårde hagl i sin andesteg ;-)
Følgende bruger(e) sagde tak: U96

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 30 dec 2021 17:44 #5494

  • Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 16
Det er en god ide at anvende lidt større hagl, især hvis geværet skyder godt med dem. Jeg har selv oplevet at der kan være en mærkbar forskel i haglprocenten, når man skifter størrelse.
Jeg læste for nogle år siden om en amerikansk undersøgelse, hvor der blev anvendt hagl nr. 2,4 og 6, her var der færrest anskydninger med nummer 2.
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 30 dec 2021 18:20 #5495

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Det er lige før vi skulle have to nye tråde om geværtyper og haglstørrelser, selvom der er skrevet om det allerede?

Jeg startede selv med en side om side, men syntes ikke jeg kunne ramme så godt med den. Skiftede efter to sæsoner til Remington 1100 halvauto og den var rigtig god at skyde med. Men efter jeg fik motorbåd og geværet begyndte at få saltvand, så fik jeg funktionsfejl.

Jeg har siden haft to andre Remington, en Beretta A400 og en Browning. De har alle haft funktionsfejl.

Sidste år købte jeg en helt ny Browning A5 og den var fantastisk at skyde med, men efter 1200 skud og adskillige spande saltvand fik jeg regelmæssige funktionsfejl. De påstod at have lavet det, men jeg havde fået nok og besluttede at gå over til over og under.

Den mere lukkede lås gør, at man bedre kan holde vandet ude, og jeg synes det er en fordel med to forskellige trangboringer og haglstørrelser.

Patronhylstrene er også en faktor, Jeg kan godt samle dem op fra kravleprammen, men fra motorbåd er det håbløst.

Jeg har i flere år brugt Jaguar 30g i 4 hagl når jeg kravler. Det er en god patron med god dækning og rimelig rekyle.

Jeg har 1/4 choke i underste og Mod i øverste løb. Jeg skyder altid øverste løb på vandet fordi det tættere skud giver hagl i hoved og hals. Det er også nemmere at ramme i luften med den mere åbne choke.

Jeg bruger også 4 hagl i underste løb først på sæsonen, men skifter senere til 3 hagl i luften.

Fra motorbåd bruger jeg 3 hagl først på sæsonen og skifter senere til 2 hagl. Jeg har i de sidste par år brugt Rio Bluesteel i 32 gram (de var på udsalg for Kr. 1,75 når man tog 1000). Jeg kan godt se, at 2 hagl slår bedre igennem til edderfugle.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 31 dec 2021 11:10 #5497

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
LiggePåKnæKravl m/2 kanoner
Torben leverede fin demo om brug af 2 geværer ved “Ligge-På-Maven-Kravl”.
Her et bud på ditto, ved “Ligge-På-Knæ-Kravl”
Beretta 1-skuds 12/70 og KOVO 12/70 vist (begge ForsingCone-borede).
Med venlig hilsen og ønsket om godt nytår, cpfj

Når chancen byder sig, gribes kolben, på 1-skuds Beretta’en, med hånden, skulderen lænes frem mod kolbekappen. Kun én arm benyttes!. På “super-chancen” råbes, og skud afgives på den, eller de, strakte halse.
Der skiftes straks til doubletten, der er meget tæt på højre lår. Du fatter KOVO’en perfekt, uden at bruge øjnene!
Det sker at fuglene letter lige inden skudafgivelse med den 1-løbede. Af og til kan man have held med et “vippe-skud”

Beretta’en åbnes (og hane spændes) ved at betjene “Pal” foran aftrækkerbøjle. Ved kravl er Pal’en på fremsiden af skærmen. Rekylen er så kraftig at skærmen ødelægges. Det er fikset med en RF-liste så rekylen fordeles.
KOVO’en er holdt i position i holder under styrbord dæk. Løbet hviler på cockpit-karm. Munding skubbet mod skærm.




Prammen set forfra. Den 1-løbede Beretta hviler i holder på fordæk (hævet så “vådeskud” undgås). Kanonen peger lidt tv i forhold til skærm-hullet.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Stavn

Anvendelse af 2 geværer i kravleprammen 31 dec 2021 21:33 #5502

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej cpff,

Min først skydepram var en Safe, hvor jeg sad på knæene og kravlede. Det virkede fint.

Din løsning er genial når man sidder på knæ, hvor det jo er meget nemmere at rette sig op for skud i luften.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2