Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Våde nosser eller stille vejr? 01 dec 2021 04:33 #5428

  • Villy
  • Villy's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 0
Hej alle

Jeg har ikke fået nogle kommentarer på mit oprindelige indlæg, så nu pifter jeg teksten lidt op, i håb om at nogen vil dele deres erfaringer.

Spørgsmål:
Giver det nogen som helst mening at bevæge sig ud på havet med motor hvis det blæser?
Eller skal det være stille før man kan komme ind på fuglene?

Og i så fald det godt må blæse, hvordan ved man så hvor grænsen går med en Mopa uden først at få kolde våde nosser og en helikopterregning?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Villy. Begrundelse: Der er ingen der har kommenteret på mit spørgsmål???

Våde nosser eller stille vejr? 08 dec 2021 12:03 #5438

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Efter min erfaring er ingen anden jagtform så afhængig af vejret som motorbådsjagt.

Det er helt klart bedst med svag til jævn vind (2-4 m/s) så båden ikke vipper og sprøjter.

Man kan godt jage i lidt større bølger, og man kan godt jage med mere vind langs kyster med læ.

Men når vinden tager til, bliver jagtens success mere afhængig af båden.

Generelt, så vil en let glasfiberbåd med påhængsmotor vippe of plaske mere i bølgerne, hvilket gør det vanskeligere at komme på skudhold. En tungere båd med en slank facon vil plaske mindre og derfor kan man komme tættere på.

Mit råd er, at du ikke tager på jagt hvis der er fare for en helikopter redning eller hvis båden sprøjter så meget, at du bliver alt for våd. Din chance for jagtlig succes bliver helt klart mindre.

Så hvis du sejler i vejr, hvor du føler dig sikker og hvor du ikke bliver dænget til med vand, er det bare at prøve sig frem og se hvordan fuglene reagerer på dine terræner.

Du vil nok finde, at solskinsdage er vanskeligere, mens fuglene holder bedre med tungt gråvejr og lidt dis.
Følgende bruger(e) sagde tak: Villy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Våde nosser eller stille vejr? 09 dec 2021 10:37 #5439

  • kajope
  • kajope's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Mit råd er, at hvis man er i tvivl, så starter man selvfølgelig i stille vejr og er det sol, så med sol i ryggen. Så kan man stille og roligt tage mere vind, hvis man syntes. Jeg syntes aldrig man skal starte den anden vej, såfremt man er i tvivl.
Følgende bruger(e) sagde tak: Villy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Våde nosser eller stille vejr? 12 dec 2021 04:47 #5442

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
En Mopa (Patrol og senere) kan klare +30 m/s førend du skal have fat i SOK. Til jagtbrug vil jeg sige at 6-8 ms/s nok er ca der hvor grænsen går, men det kommer jo an på om du vil sejle til fuglene eller ligger under en "flight line". I sidstnævnte tilfælde kan det næppe blæse for meget. Det lyder dog som om du måske nok skal starte lidt ud i det rolige hjørne og så se hvad du føler dig tryg ved. Men Mopaen bliver ikke det der giver dig problemer, stol du trygt på det.
Følgende bruger(e) sagde tak: Villy

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1