Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 17 nov 2021 09:56 #5373

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg ved ikke, om jeg er blevet en gammel kværulant eller om verjrudsigterne virkelig er ringere i dag end for 30 år siden?

Min fornemmelse er, at man i dag helt baserer udsigten på computer modeller, mens man i gamle dage havde meteorologer, der havde en mavefornemmelse for vejret. Når de sagde "svag skiftende vind" om aftenen, så blev det som regel svag vind næste dag.

I dag sker det jævnligt, at der siges 2-4 m/s kl 21:30, men kl 5 er det så 4-6 m/s. Hvordan kan det være, man ikk kan forudsige næste dags vejr om aftenen?

Det virker også som om alt hvad der er længere end en dag ud i fremtiden er fri fantasi. Det sker jævnligt der siges stille vejr om tre dage, men når vi kommer dertil, er den stille dag bleve skubbet ud i fremtiden, og efter et par dage mere forsvinder den bare.

Det sker også jævnligt, at vejrudsigten siger 2-4 m/s hvorfor jeg tager på motorbådsjagt blot for at finde, at det blæser 4-6 m/s eller endog 6-8 m/s og altså ikke er vejr til motorbådsjagt. Eller man forudsiger overskyet vejr, men så er det solskin hvor båden syner meget mere.

Det virker på mig som om computer modellerne er alt for følsomme, så den mindste ændring i målingerne giver for store udsving i forudsigten. Jeg har jo ikke et problem med, at man forudsiger det skal blæse næste dag. Problemet er når de forudsiger stille vejr og man planlægger derefter, men så blæser det meget mere eller fra en anden retning.

Har I andre lignende erfaringer, eller er det bare mig?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 17 nov 2021 11:06 #5374

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
VindVejrmelding
Kim, du kommer det nok ikke nærmere end at bruge DMI’s vindkort, der dækker de kommende 48 timer.
Brug max forstørrele og “kør DIT område” hen til farveskalaen, forneden tv på vindkortet.
Kystnært (opsøgende jagt) bruger jeg yr.no’s time for time melding (søg på stednave “dyret” godtager)
Med venlig hilsen, cpfj

DMI’s vindkort, der viser vinden time for time, for de næste 48 timer


yr.no’s vejr prognose, time for time. Prognosen dækker flere dage frem i tiden. Gir’ osse’ info om nedbør. Godt redskab for strandjægeren.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Tilf

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 17 nov 2021 12:32 #5375

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Ja, det bruger jeg hver dag, men det viser tit én ting om aftenen og noget andet næste morgen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 17 nov 2021 13:07 #5376

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg kan ikke tale med om for 30 år siden, der var jeg kun en knejt på 14 år, men jeg syns over de senere år at de er blevet helt utrolig dårlige til at forudsige vejret. Jeg ser nogle gange hvor de eksempelvis lover 42 mm regn og en masse vind om 2-3 dage. Og har man gang i et udendørs projekt maser man på for at blive færdig. Om aftenen før ændre de den så til stort set ingen regn og meget lidt vind :S. Om det er meteorologerne der er blevet dårligere, eller vejret bare er langt sværere at forudsige i dag tør jeg ikke svarer på.
Kan selvfølgelig også være fordi jeg er blevet ældre, sart og en kværulant :lol:.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 29 nov 2021 07:51 #5416

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Kunne det ikke også bare være din kone, der gerne ville have dig til at rubbe neglene, og derfor har pillet lidt med din computer ifht den truende regn? Det virkede jo tydeligvis efter hensigten.... Det udelukker naturligvis ikke, at du kan være (blevet) ældre, sart og en kværulant - hvilket måske faktisk snarere ville underbygge foranstående hypotese.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 29 nov 2021 15:19 #5417

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Er bange for hendes IT kompetencer ligger på et meget lille sted, og da det er TV2 app jeg blandt andet bruger kan det næppe henledes til min manglende gøre og laden herhjemme.
Du har jo nok ikke oplevet samme bøvl Tom, og det er da glædeligt t).
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Er det kun mig, der synes vejrudsigten er for dårlig? 30 nov 2021 00:02 #5422

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Alt ting var bedre i gamle dage. Antal jagtbare fugle, jagttider, frie arealer, kondital, benzinpriser, solskintimer, julesne og historier.
Så hvorfor F..... skulle vejret så være en undtagelse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1