Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Slæbe pram - hastighed 21 jul 2021 18:48 #5070

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Er der nogen, der har erfaring med at have pramme på slæb efter en planende båd?

Jeg har før haft pram på slæb, men det har altid været efter en åben jolle eller en større pram og altid maks. 5-6 knob.
Jeg har dog fået en 18 fods kabinebåd, som let kan sejle 20+ knob.
Men er det forsvarligt f.eks at have boble på slæb med 15 knob i stille vejr?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Slæbe pram - hastighed 21 jul 2021 19:49 #5071

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Det afhænger vel af om du kan holde prammen du slæber pænt bag båden der trækker, og om at den ikke dykker og lign.
Min Selco 16 har en 60’er 4 takter på, og går 30 knob. Jeg kan med et ca 12 meter tov i hver side lægge 2 pramme ind bag den hvor motoren laver det rolige vand når du går for fuld rulle. Og der ligger de lige så fint om jeg så går for fuld gas. Skal siges at det ikke er uvæsentligt hvordan vægten i prammen er lagt ( gerne tungest i røven ), og så har mine pramme 2 lange gænger hvilket gør at de er meget retningsstabile. Men det er vel bare ud og prøve t). Jeg har ved flere lejligheder sejlet omkring 30 knob med min/ e på slæb, det kræver selvfølgelig som du selv nævner roligt vand.
Hvis det er en Randers bobbel kan jeg kun ønske god tur :D, det er en spændende pram at have på slæb. Havde jeg en kunne jeg godt finde på at prøve slæbe den med 30 knob og når den så gik på bunden lade den blive liggende der :woohoo: er ikke en fan af Randers bobbel.
Håber det spiller for dig.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Slæbe pram - hastighed 22 jul 2021 13:48 #5072

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg har selv en Holstebro pram på slæb efter min Nordan 16, og jeg synes altid at jeg er nødt til at tilpasse hastigheden efter vejret, så prammen ikke karter rundt bagved båden med risiko for at den vælter. Oftest sejler jeg omkring 10 km/t når jeg slæber pramme. Prøver jeg med højere hastighed, så begynder prammen at danse bagved båden.

De gange jeg har sejlet i vindstille vejr og har sejlet med højere hastighed, så kommer prammene alligevel i slinger, når jeg så drejer båden og hækbølgen ændrer form.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Slæbe pram - hastighed 22 jul 2021 17:16 #5073

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17

Tybjerg skrev: Hvis det er en Randers bobbel kan jeg kun ønske god tur :D, det er en spændende pram at have på slæb.
Mvh Henrik


Det er en Tostrup boble ;)
Jeg har nu aldrig tidligere oplevet problemer med at have den på slæb efter en større pram eller 14 fods jolle, men en 2 hk Honda sætter også en naturlig hastighedsbegræsning :P
Jeg har altid brugt en halvfyldt 5 L dunk bag boblen, læsse boblen lidt tungt bagtil og så et fastlåst låg på boblen, når den slæbes + et meget lavt monteret trækøje.

Det kan godt være jeg bare skal have et par prøveture inden sæsonen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Rulab.

Slæbe pram - hastighed 23 jul 2021 15:54 #5078

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hastigheden er som såden ikke problemet.

Det drejer sig om at få prammen til at ligge lige i det V som hækbølgen laver (det rolige vand, som Tybjerg siger).

Så det er bare at have et 10-12 m langt slæbetov og så se hvor langt du skal lade prammen glide bagud før den ligger rigtigt.

Et lavtsiddende tov og vægt bag i prammen hjælper, så hækbølgen løfter prammens forende opad.

Det værste der kan ske er, at tovet er for kort, så prammen kommer ud at ride på siden af hækbølgen. Så kan den kæntre eller blive slæbt under vandet, så den bordfyldes på sekunder.

Jeg har selv en Poca 475 med en 15 HK og har slæbt min KIWO i meget hårdt vejr. Hvis hækbølgen stadig kan skabe et roligt vand i midten, kan man slæbe i hårdt vejr. Hvis bølgerne bliver for dybe, må man ned i hastighed og korte slæbetovet op så prammen løftes i vejret af tovet (hvis slæbebåden er høj nok).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1