Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 10 jun 2021 23:25 #4990

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Foredrag om strand- og havjagt målrettet nyjægere i Roskilde Strandjagtforening onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00.

Foredraget er tiltænkt nyjægere som gerne vil vide noget mere om strand- og havjagten i Danmark.

Foredraget handler om de mest almindelige former for jagt på fisketerritoriet, og vi kommer ind på forskellige teknikker, udstyr, jagtområder og så videre.

Skriv eventet i din kalender allerede nu. Der kan komme krav om bindende tilmelding og deltagerbegrænsning grundet coronasituationen, så følg med her på Facebook begivenheden for mere info: Facebook link

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af anderslyngby.

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 11 jun 2021 17:30 #4991

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Til jer der overvejer at komme denne aften.

Det er junior og jeg der står for "underholdningen", så er i advaret. ;-)

På gensyn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 16 jun 2021 10:49 #4994

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Godt initiativ - Roskilde Strandjagtforening!

P.S. Husk nu Torben, at der findes andre pramme end Bogøkajakken...

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 18 jun 2021 15:54 #4996

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Havde I et godt møde? Og var der godt med nye jægere der mødte op?
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 18 jun 2021 16:25 #4997

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Helt bestemt et godt møde og hyggeligt møde.
10 fremmede (ordsprog siger jo at det er venner man ikke har mødt endnu) dukkede ud af Corona tågen, for at høre om jagtformerne på vandet.
(Deltog med stor spørgelyst)

Det eneste der godt kan bekymre mig efter at afholdt en del af disse møder er.

Ingen er meget for at starte op "alene".
Det er som om de har læst et sted, at det at være i en skydepram, er næsten som at træde på en landmine.

Vi ved jo det ikke er så farligt/utrygt, men at formidle den viden uden at skulle holde dem i hånden, det virker svært.

Vist findes der andre pramme John, men pramme er som ens udkårne kvinde.

Trods tilbud om nye, flotte modeller med lækre svungne kurver, så ved man hvad man har.
De er afprøvet under de mest umulige forhold, og har reddet røven på en, mere end en gang.

PS.
Har dog lige købt en Guldborg 26 TRÆKPRAM!!!!!
Ak,Ja.
I morgen går fanden sikkert i kloster :-)

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Torben Raunstrups seneste nyerhvervelse 19 jun 2021 16:56 #5002

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Guldborg Pram

Hej Torben, til lykke med din “nye” Guldborg 26 pram. Vi, lokale, roe-karle, kalder den:
“Guldborg Kartepram”, eller “Guldborg Kravlepram”
Hvis prammen er original, så er den “født” ca. 200m Nord for GuldborgBroen, på Falster siden. Her havde “fabrikanten”, Helge Jensen, sin bopæl og sit værksted. Det er særdeles velseljende pramme, han fabrikerede. I en lang årrække var det min foretrukne pram. Helge leverede den til mig, i 2 dele, i form af bund og dæk. Der blev medleveret 5 liter polyester og glasfiber til samling. Den slags er jo ikke gratis, så jeg måtte slippe 500kr,
Mér til lykke, og “Knæk & Bræk”
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 19 jun 2021 21:15 #5003

  • kajope
  • kajope's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Hej Torben. Du skriver, at folk ikke er meget for at starte op alene, en af årsagerne kunne måske være at strand jægerne, rundt omkring, når de "nye" bliver sendt rundt af feks en gammel tidligere strandjæger som mig, for at se de forskellige forhold/muligheder, kommer tilbage og siger at de får at vide, at der er faktisk ikke fugle tilbage i området og at der faktisk er for mange jægere lige der og at ornitologerne står inde på land og holder øje med jægerne i kikkerter, så vil jeg mene, at det allerede er op ad bakke for en ny.
Skal dog også nævne at der er steder, hvor de er blevet modtaget rigtig flot og har fået svar alle deres spørgsmål, det starter bare ikke nye strandjægere, hvis de støder ind i første kategori først.
Tusind tak for alle jeres indlæg.
Mvh Karsten.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 21 jun 2021 11:39 #5014

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Enig i dine betragtninger kajope.

Jeg indleder altid mine foredrag med ordene.
" I skal IKKE vælge strandjagten fordi det er nemt, i skal vælge det fordi det er svært.
Derefter skal i lade være med at tro, at de fantastiske parader i ser på de sociale medier, det er det rigtige billede af strandjagt"

Ornitologer med kikkerter eller bare alm. Danskere der kigger på en under jagten, de er alle vegne.
Dem bliver der ikke mindre af med tiden, tværtimod.
Men de er vel kun et problem, hvis ens samvittighed ikke er ren?

Strandjægere der ikke "tåler" nye i deres områder?
Dem kender jeg alt for godt, de er desværre indirekte skyld i at vores jagtforeninger har trange kår.
Med en latterlig illusion om at vildet er deres, sender de den frie jagt ud i tovene, og har gjort det i alt for mange år.
Tragisk nok er det ofte de samme jægere, der tuder over der ikke er tilstrømning af nye medlemmer i deres foreninger.

En ond cirkel er født, og det for rigtig mange år siden.
De nye bærer nu også selv, en del af ansvaret.
Hvis man virkelig ønsker at udøve jagtformerne på vandet, så kommer man også i gang, med eller uden erfaren guide.

Jeg har desværre den fornemmelse, at mange egentlig bare er ude på at sætte et flueben ud for jagtformen.

Tror det er tidens trend, alle vil prøve alt, men det må helst ikke være for besværligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 27 jun 2021 21:41 #5034

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Jeg kan ikke rigtig genkende det med at strandjægerne er territoriale, synes det var en ting der ligesom døde hen efter årtusindskiftet.

Til gengæld så er jeg 100 % enig i der trænger til at blive strammet op i jagtforeningerne, i nærmest 50 % af foreningerne sker der ikke en skid.

Når det er sådan, ja så er der lang vej til at vi får samlet de nye strandjægere op. Og det synes jeg sgu er for dårligt.
Det kan godt være vi strandjægere er enegængere, men hvis vi vil, ja det lyder nemt lidt dramatisk, overleve så bliver vi nød til at organisere os og stå sammen. Men vi bliver også nød til at være åbne og hjælpe folk i gang, og det mener jeg vi skal tage seriøst. Det betyder også at vi i foreningerne skal blive mere professionelle i vores arbejde, her synes jeg DJ lader noget at ønske.

Derfor glædede det mig meget at medlemmet Banditten, sammen med Administrator her på siden, og som jeg husker det strandjagtkoordinator fra kreds 7, hvis navn jeg ikke husker, tog initiativ til fugletællingen i foråret. Det har måske ikke så meget med foreningerne at gøre, men det er et godt skridt i den rigtige retning i noget af det arbejde vi skal i gang med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af BS.

Foredrag om strand- og havjagt - onsdag d. 16. juni kl 18.30-21.00 i Roskilde 28 jun 2021 08:10 #5036

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Roskilde strandjagt forening har 4 pramme der kan lånes.
De 2 er 100% klar til brug med alt udstyr i.
Indtil foråret sidste år havde vi også en låne jolle så man slap for at padle, stage eller ro de 2.6 km ud af reservatet.

Det blev vist kun lånt ud EN gang??
Vi har måtte aflyse flere af vores
"nyjægerjagter" på grund af manglende deltagelse, fra nyjægere?

Så jo Brian, der bliver gjort noget, men man kan jo ikke tvinge en lyst i folk, hvis de ikke har den.

Jeg er stadig ked af du redigerede dit oprindelige indlæg.
Der kom meget frem om dit syn på vores forening og de folk der rent faktisk gør en forskel.

Jeg har et screenshot af dit oprindelige indlæg, det var sgu rørende/sårende.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1