Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Hvordan er jeres sæson gået? 22 jan 2021 15:27 #4777

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej alle.

Var bare lidt nysgerrig på om jeg er den eneste der syntes tingene ikke er som de plejede at være?

Jeg syntes jeg har været på en god del ture ( måske 25 ). Men fælles for alle de steder jeg har været er at det antal fugle der plejede at være disse steder, på ingen måde har været der.

Jeg har oven i købet spredt mine ture ud så jeg har været i Nordsjælland, Sydsjælland og på Lolland.
Jeg har ikke haft en eneste “Januar” gåsejagt som vi havde dem før hen. Fuglene har ganske enkelt ikke været der, så tror denne sæson uden sidestykke er den mest magre jeg har haft i de 12 år jeg har gået på strandjagt.

Jeg syntes jeg har set en god del ænder, så mit indtryk er at der har været langt flere ænder end gæs. Ja altså hvis man ikke indregner Bramgæs, for hold da helt k..t der er mange af dem :S

Hvordan har det set ud for jer?

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Hvordan er jeres sæson gået? 22 jan 2021 22:24 #4781

  • JB
  • JB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 12
Hej Henrik

Jeg har personligt haft min bedste sæson indtil videre og synes jeg ser pænt med ænder, men når det kommer til gæs kan jeg godt genkende hvad du siger. Grågæssene har jeg ikke ser de mængder af som jeg plejer, det har mest været canadiere. Til gengæld synes jeg der kommer flere og flere blisgæs.

Mvh Johan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 22 jan 2021 23:35 #4782

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Johan.

Det er da dejligt din sæson er gået så fint, tillykke med den t).
Jeg tænker du er fra Nord Jylland siden du nævner at du mest har set canadiere, for det er godt nok en sjælden gæst herovre på Djævleøen :)
Jeg så ret mange Blisgæs her ( bor ca midt på Sjælland ) på træk i September og noget af oktober, men startede først min sent og har stort set ikke set nogen siden.

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Hvordan er jeres sæson gået? 23 jan 2021 07:12 #4783

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Min egen sæson er vist gået ok (takket være stor ihærdighed) men har manglet både svømmeænder og gæs.

Mit netværk af opsøgende kravlejægere melder det samme og har gjort det hele sæsonen.

Flere blisgæs?
Enig, jeg har næsten ikke haft en tur hvor jeg ikke har hørt dem.
Jeg har dog ikke haft chancen til at skyde en.

Har bøvlet med canadiere nogle gange på mine ture, men de kendte vist alt til en Bogøkajak.
Hvinænderne har besøgt Roskilde fjord i et fornuftigt antal for første gang i flere år.

Barracudaen har jeg kun været afsted i 2 gange, men har holdt et "normalt" gennemsnit på edderfugle.

Den største tilbagegang JEG har set, er antallet af strandjægere.

Så når der bliver snakket om for stort jagttryk, så er det kun for at piske en stemning op i en uvidende befolkning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 23 jan 2021 10:13 #4785

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Dejligt at hører din sæson også er gået ok ven.

Men de jagtbare gåsearter har virkelig været manglet på de ture jeg har været på. Det har gjort turene noget kedelige, for bare der er fugle at arbejde med, de behøver ikke ende i prammen. Men når du ligger 3-4 timer i prammen uden stort set at se og hører andet end Bramgæs, skarv og skalleslugere bliver timerne lange.

Jeg har på en enkelt af mine ture set en lille flok canadiere på 4 stk på Sydsjælland for snart 2 mnd siden. Mens bramgæssene virkelig har været kraftigt til stede på de fleste ture.

Men det kan selvfølgelig være de har holdt fri fra de områder jeg har besøgt på netop de dage jeg er kommet forbi :).

Jeg læste i Jæger at de i Sverige nedlægger ca 65% af alle de gæs der udruges til sammen i Finland, Norge og Sverige. Det er alligevel en del...
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 24 jan 2021 12:02 #4797

  • hoegh23
  • hoegh23's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 1
2. sæson som strandjæger, og været afsted ca. 15 gange.
Jagtet i Ydre Randers Fjord og Mariager Fjord.
1 Edderfugl er "resultatet", men udbyttet er for mig langt hen af vejen sekundært.
Jeg lærer hver eneste gang, og igår havde jeg egenligt sæsonens højdepunkt, da jeg havde succes med at kalde et par ænder ind til lokkerne.

3. sæson kan bare vente sig!
En dårlig dag på vandet er stadig bedre end en god dag på sofaen!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 24 jan 2021 20:48 #4798

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg jager flere steder i det østjyske, men hvis jeg holder mig til at skrive om Syddjurs som er min hjemmebane, så er det min første sæson, hvor jeg ikke har haft en eneste chance til grågæs. Jovist, ser jeg dem flyve rundt mellem markerne og fouragere der, men jeg har ikke stødt på dem på vandet en eneste gang. Aner ikke hvor de bliver af og en af de pladser jeg kaldte for gåsesikker sidste år, har været helt død i år for alt jagtbart.

Men ellers har der været en lille tilslutning af jægere på disse kanter, og det glæder mig at se og håber de holder fast.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 24 jan 2021 21:09 #4799

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Det har været en stille sæson for min del. Normalt jager jeg alene, men i år har jeg været sammen med nogen på hver tur. Mange af dem var nye, så de fik lov til at skyde først, så udbyttet er også der efter.

Dog har både ænder og gæs var som de plejer, faktisk synes jeg grågæssene har været mere ude på fjorden hos mig i år end de plejer. Men jeg har dog ikke fået nogen med hjem i år.

Pibeænderne synes jeg har været færre af, ligeså med krikænderne. Tilgengæld har gråænderne været mere til stede.

Det mest spektakulære jeg har set var dog en skeand 1.9 som jeg også fik sendt et halvdårligt skud efter, den må jeg have tilgode.

Ellers har den sidste del af sæsonen båret præg af familie forøgelse og sygdom, så der har været meget det har holdt mig på land siden midt november.

Men men, jeg regner stærkt med at kunne tage revanche næste år.
Lysten er der heldigvis stadig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 25 jan 2021 09:33 #4800

  • Jesper
  • Jesper's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 0
Har haft en meget dårlig sæson, men ikke pga. manglende vildt mere pga. dårlig skydning :pinch: :pinch: :pinch:
Så længe der er stål i luften, er der håb

Jesper Svane

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan er jeres sæson gået? 25 jan 2021 12:56 #4801

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Hej
Her i det sydøstjyske har der ikke været de ænder som plejer og jeg har prioriteret anderledes, men mårhund er det gået fint med ;) ;) 21 stk er det blevet til.
Nå jeg må op hesten i næste sæson.
God dag til jer alle. Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2