Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Underligt? 10 jan 2021 15:30 #4721

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Stod her i formiddags og ordnede gårsdagens udbytte.
Under plukning af en gråand opdagede jeg at der lige under skindet var en hård '"knude".

Det virkede sgu spændende midt i det hele ;-)
Frem med kniven og det kirurgiske snit.

Imellem skind og kødet sad et projektil fra en salonriffel, det sjove var at jeg IKKE kunne finde hverken indgangshul eller øvrige skader.
Anden var i god forstand.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Underligt? 10 jan 2021 19:37 #4723

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hvis det er meget længe siden vil arvævet være relativt minimalt. Det ligner et projektil der har været igennem noget hårdt - hårdere end en and, måske endda inden det ramte anden? Jeg ser ikke mange gode grunde til at nedlægge en gråand med salon, men det er jo en anden sag. Tak for billeder af sektionen. Imponerende nok at anden ikke blev blyforgiftet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Underligt? 10 jan 2021 21:02 #4724

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Hej.
Ja det er lidt mærkeligt. Måske har kuglen ramt vandet 1/2-1 meter før anden og tabt så meget anslag energi at den kun trænger kort ind. Jeg selv har skudt nogle gedder igennem tiden med salonriffel. Hvis de stod på lavt vand så var der altid hul i dem. Gå evt på Youtube. Der er mange der har lavet eksperimenter og filmet dem. 99 % er fra U.S.
Vedrørende blyforgiftning så vil jeg være varsom. En salon kugle har en stor overflade contra et hagl. Du kan være sikker på at kroppen har forsøgt at fjerne kuglen ved "opløsning" / udstødning og indkapsling. Jeg regner med at du har kontrolleret leveren. Personligt vil jeg kassere anden ellers Bonne Chance.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Underligt? 10 jan 2021 21:14 #4725

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Med det antal fugle jeg har ordnet i mine 40 sæsoner har jeg set opløste og indkapslede hagl.
Der er intet der tyder på noget sådant i denne.
Projektilet er ikke på nogen måde nedbrudt, der er der bare.
Blyforgifning skal man tage alvorligt, men går vi 30 år tilbage (og tiden før det) blev alt nedlagt med bly.
Der må være mange af os der har haft blyhagl igennem fordøjelses systemet.
Hvem ved, måske ligger der et vis antal og ruller rundt i vores blindtarm?
(Det kunne måske være årsagen til min vægt forøgelse igennem livet) ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Underligt? 11 jan 2021 22:29 #4731

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det kunne også være en mulighed, at denne and har stået/ligget bagved den and der oprindeligt blev skudt efter, og altså er blevet ramt af gennemskudet fra den første.

Jeg mener ikke at dette projektil har været i kontakt med noget hårdt, men det kunne godt passe med at den er skudt igennem en and, før den satte sig i skindet på den næste.

Jeg ordnede selv et par gæs her til aften. Den ene havde et hagl i kråsen - altså ikke inde i kræsen, men i vævet. Det var helt indkapslet, og har nok siddet der et stykke tid.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.
  • Side:
  • 1