Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Igang igen efter laaang pause 30 dec 2020 10:22 #4664

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
Tak for gode input Ras.killing :)

Det er gode points du nævner.. jeg er der pt. hvor fornuften siger den lille flytbare pram på tagbøjler MEN lysten og inderst inde RÅBER k r a v l e p r a m !! Det er og bliver en drøm om ultimativ frihed..
Bevares jeg kan da også se mig selv ligge på lur med ryggen nedad og ansigtet mod himlen.. lur mig om ikke der i ny og næ ville snige sig en lur ind i den ligning ;)
Der er mange ting at tage i betragtning ingen tvivl om det..måske er en jafi et "sikkert valg" der med lidt snilde og god vilje også kan modificeres til at kunne kravle lidt.. Det virker til at de er lette at komme af med igen hvis det ikke er det rigtige. .

Ras.killing skrev: Nu kan jeg ikke lige svare dig mht. lokalkendskab og jagten der.

Men det med en fast bådplads kan jeg byde ind med. Jeg har haft en fast bådplads ved et lille bådlaug, og pt. ligger min pram for svaj, hvilket lidt er det samme.

Det har den klare fordel at du ikke skal flytte rundt på prammen for hver jagt... Men det har også sine ulemper. Hvoraf den største er, at du er låst til et bestemt område. Selv med en motor er det begrænset hvor langt man kan/vil sejle rundt med en fuldt læsset pram.

Dvs. du ofte vil komme til at jage på de samme lokationer, og du bliver ret afhængig af hvilket vejr der fungere bedst for området. Det tager ganske enkelt noget af den frihed væk, som ellers er kendetegnene for strand- og havjagten.

Mit råd - hvis du går med en fast bådplads - vælg en pram i den lidt større ende og en god motor. Det giver dig noget frihed til at sejle længere væk, og ud i vejr hvor små pramme må give op. Måske enda lidt opsøgende havjagt også.

Alternativet er det stik modsatte. En lille, meget let og meget mobil pram eller kajak. Jeg har ud over min pram en lille sit-on-top kajak. Den vejer 25-30kg, kan smides på taget af bilerne og fylder ikke meget mere at have stående end en cykel. Her er der frihed og mobilitet for alle pengene - men på bekostning af plads og hvor hårdt vejr man kan tage ud i. Denne løsning egner sig udelukkende til strandjagt på lav vand. Til gengæld kan man komme langt omkring (fra Århus er der jo ikke langt til f.eks. Randers ell. Horsens fjord).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 30 dec 2020 11:21 #4666

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
En Leon Smith er en hardcore kravlepram, og jeg mener heller ikke at de vejer mere end en 30-40 kg. Ellers er der flere der har haft held til at ombygge de mindre kajakker til kravl også. Det er så siddende, hvor det i en ''rigtig'' kravler foregår liggende.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 04 jan 2021 13:30 #4699

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Jeg kommer lige brasende lidt sent ind i tråden her - jeg bor lige uden for Århus og holder meget af at kravle ved Mols, da jeg er vokset op derude og godt vil bytte en god udsigt i et landskab jeg holder meget af for lidt færre ænder. Men det har dælme været tyndt med fuglene derude i år. Som i "virkelig skuffende".

Wac er den ubestridte kravlemester i området, så lyt til hvad han siger :) Jeg er helt enig i at en trailer er et must hvis du vil kravle på Mols, netop fordi det skifter hvor fuglene er i takt med bl.a. tidevandet, og fordi at du får lange arme af at padle til Kalø fra Vosnæs (for ikke at tale om tilbageturen + vind). Alternativt kan du anskaffe dig en let sit-up-top-kajak og smide den på taget af bilen når du skal rundt - det er noget, jeg stadig går og drømmer lidt om.

Mht pram, så sæt en annonceagent op på DBA for kravlepram, skydepram og jagtpram og hold øje med hvad der dukker op. Der er en lækker KIWO til salg i Sabro lige nu, ved jeg ;) Husk, at du VIL komme til at slæbe pram+grej henover vådt sand et par hundrede meter mindst et par gange pr. sæson, og at du kommer til at løfte/slæbe/bøvle med dyret regelmæssigt, så vælg med omhu og hav vægten in mente.

Skyd en PM hvis der er noget, en kravleamatør som mig kan hjælpe med!

Red: Flere nøgleord for dba.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Igang igen efter laaang pause 04 jan 2021 19:27 #4703

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Mester og mester er nok så meget sagt, kan vist godt nævne et par stykker der har meget mere styr på det end jeg har ;D Men hvis du vil kravle og kombinere det med trækjagt, måske efter hvinænder, så ved jeg at Torben Raunstrup er meget glad, og måske endda på grænsen til et kærlighedforhold? til en Bogø kajak, som han bruger til begge dele. Den pram søulven har, ser også meget god ud og meget sikker. En Leon vil jeg ikke bruge til andet end kravl. En KIWO er nok den mest sødygtige fladbundet kravlepram der findes, og jeg har også roet over dybt vand i min uden problemer og uden at være nervøs for det, men vejrforholdet skal selvfølgelig være til det. Men på taget af en bil er den nok ikke sagen med sin længde. En anden god ting ved KIWO er at en KIWO er en KIWO. Den er lavet hos skjern bådene og er af en god kvalitet og altid ens udført. Leon schmidt og Dillen er lavet hos den der nu har lånt formen, så der kan være stor forskel i kvalitet. Jeg havde en Leon på et tidspunkt som stod som en regnbue. Den var ufattelig retningstabil, men den var svær at dreje hvis det skulle gå hurtigt og vandet slog let ind over den, fordi den gerne ville dykke i bølgerne. Den vejede omkring 30 kg. Min vens vejer omkring 60 kg, så der kan være stor forskel.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Igang igen efter laaang pause 05 jan 2021 08:12 #4707

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
Forpokker det er gode input Søulven og Wac mange tak, og den der sitontop kajak @Søulven... den har jeg tænkt meget på! det må være en "let" løsning.. måske er jeg gammeldages men hovedet kan ikke helt komme omkring ideen med sikkerheden og grej.. kravleprammen er en stor drøm, jeg tror jeg skal "jage" en holdeplads til trailer med kravlepram, det er jo sef. også en mulighed. .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 13 feb 2021 22:46 #4888

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej Reher,

De første mange år af min havjagtskarriere boede jeg på Trøjborg og havde prammen (først en vissenbjerg og siden en Bogø) liggende i baggården. Når jeg skulle på jagt slæbte jeg prammen gennem kælderen og læssede den op på taget af bilen og kørte mest til Mols, men også Randers Fjord, Horsens m.v. Det fungerede fint.
Umiddelbart tænker jeg dog, at det måske ville være en god ide at træffe nogle valg indledningsvist. F.eks. skriver du at du drømmer om kravlejagt, så sats på det ved at få fat i en kravlepram, du kan håndtere. Jeg har ikke erfaring med kajakker, og får det nok heller ikke, da min stadig intakte jagtiver og alder kombineret med et smallere fartøj og koldt vand ikke er en kombination, jeg vil indlade mig på. Selv har jeg haft meget glæde af en Bogø, selvom det vist er en sjællænder ;-) De første mange år til kravl, og de sidste 10 år har jeg mest brugt den til trækjagt. Den er god at komme omkring i, men stikker lidt dybere end de jyske pramme. Hvis du har en pram liggende et sted, vil der være gode dage til det sted (vind og vandstand) og er din kalender fleksibel, så du kan få udnyttet de dage, er alt fint. Har du derimod begrænset tid, ville jeg nok satse på at kunne transportere prammen, da du på den måde vil få flere potentielle jagtdage til rådighed. At starte op på kravlejagt kan være lidt slidsomt og kræver for de fleste, tror jeg, at man kommer afsted nogle gange - måske mange gange - før det lykkes af få en and eller to med hjem. Men når det så lykkes, så er det fordi, det er fortjent og man har arbejdet for sagen! Det giver en særlig følelse og stolthed, der er værd at stræbe efter!

Vh sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2