Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Igang igen efter laaang pause 27 dec 2020 10:46 #4645

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 30
  • Modtagne Tak: 24
Hej alle sammen, Først og fremmest go bag(h)jul.. Jeg håber i alle spiste jer mætte i jule and eller gås og naturligvis en "hjemmeskudt" en af slagsen.. Det vil jeg osse!
Efter mange års pause som jæger kan jeg igen mærke kriblen i fingeren efter at komme ud og dyrke naturen. Jeg har altid drømt om den frie jagt på vandet og ikke mindst drømmen om pramjagt.
Af en eller anden grund syntes jeg netop denne jagt form er super spændende til trods for at jeg aldrig selv har dyrket denne eller endog prøvet den endnu.

Jeg er til daglig bosat i Risskov og kigger naturligvis med sultne øjne på Kaløvig og de mange lave områder der ligger lige uden for døren.
-Er der mon nogen der dyrker jagtformen her i nærheden der vil dele deres erfaringer, doo´s n´dont´s ? og alllt det jeg ikke har tænkt på. .
Jeg skal opereres i skulderen først i det nye år så i år bliver det nok ikke til men så er der jo bare endnu mere tid til drømme og til at tune sig ind på grej mv.

Godt nytår, knæk & bræk
Venlig hilsen
Sune Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 27 dec 2020 20:52 #4647

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej Sune.

Jeg kender Kaløvig ganske udemærket, især fra kravlepram. Jeg synes helt klart du skal give det en chance, men omvendt vil jeg ikke mene du skal forvente de vilde parader, for en sæson som den vi lige har været igennem, har kastet ufatteligt lidt fugle af sig, især hvad der angår svømmeænder og gæs. Hvinænder og ederfugl har jeg ikke været ude og jage i år, men har ikke set mange af dem. Hvad har du købt af pram? Hvis du får fat i Kim Worms bog om strand og havjagt, så er du allerede nået langt :)

Knæk og bræk
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 28 dec 2020 09:19 #4649

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 30
  • Modtagne Tak: 24
Tak Wac, det lyder fedt, og ny nævner du selv kravlepram.. det er nærmest en barndomsdrøm. Det gør ikke lysten mindre at høre den form for jagt også dyrkes i vigen.
Jeg bor småt med kone og børn i Risskov så jeg er nød til at have et plads hvor "skibet" kan ligge når det ikke bruges. Det er lykkedes mig at finde frem til Bådlauet ved Vosnæs hvor det kunne være en mulighed. Er der mon andre steder på østsiden af ruinen hvor dette kan være en mulighed?
jeg har læst om de slunkene parader i Aarhusbugten flere stedet, det er svært at gennemskue hvad dette skyldes.. måske den manglende frost og rusk der gør "land livet" lettere for fuglene.. jeg går ofte rundt om engsøen og savler over de mange brunnakker og gæs der hygger sig der. .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 28 dec 2020 12:48 #4652

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Har du en jolle ved Vosnæs, hvorfra du kan slæbe din pram rundt? Spørger du mig, så skal man være mobil som strandjæger, så man kan vælge imellem pladserne afhængig af vind, vejr og vandstand og især i Århus bugten. Så ved ikke hvor småt du bor, men vil absolut investere i en lille trailer og hvis det er en kravlejagt, så ville jeg også klart vælge en helt fladbundet kravlepram og så finde en af de modeller som langt de fleste bruger til formålet i østjylland. En Leon, Kiwo, Dillen eller Horsens kravlepram. Jeg har brugt en Bogø som er rundspantet og den stikker for dybt, til at komme ind i de små pytter. Det næste du skal have er en god kikkert med x8 eller x10. Jeg bruger 10, en steiner observer fra grejfreak.dk og den elsker jeg. Havde en x8 før, men jeg nyder at komme det tættere på fuglene. Går du højere op bliver det svært at holde den stille nok når du stager rundt og afsøger et områder.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 28 dec 2020 13:04 #4653

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 30
  • Modtagne Tak: 24
jeg har ingen jolle, men planen var at "smide" prammen der eller et andet sted for så at jage ud der fra.
Jeg er med på mobiliteten er fed med en pram på trailer, det fungere bare ikke for mig i praksis. Bor småt og uden mulighed for at have en trailer med et skúw stående desværre. Jeg er lidt af en grej tosse så jeg ved jeg skal begrænse mig. jeg har også tænkt på en bette jafi med en motor man kunne "drøne" rundt i.. men men der er mange muligheder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 28 dec 2020 18:48 #4654

  • Luna434
  • Luna434's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 3
Hej Sune,

Jeg kan ikke bidrage med så meget i forhold til jagt ved Kalø/Mols, men da vi er lidt i samme båd, vil jeg følge med i tråden og samle gode råd og erfaring. Jeg er en gammel nyjæger, der ikke har været på jagt i dette årtusinde. Jeg har lige som dig altid haft en drøm om strand/havjagt, men det er først nu, at det har kunnet lade sig gøre. Jeg bor på Mols og har indtil videre en Vissenbjerg 13 med motor og nogle lokkefugle. Jeg har tænkt mig, at bruge 2021 til at lære prammen at kende, træne i at skyde lerduer og ellers søge al den viden jeg kan om jagt på vandet.
Gode råd og erfaringer fra dig eller andre modtages med taknemmelighed og måske kan vi en dag støde på hinanden "live".

Godt nytår til alle
Hilsen
Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 28 dec 2020 18:56 #4656

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Det er da dejligt at der er nogle der vil igang med strandjagten på Mols. I de 4 sæsoner jeg har jaget der, har jeg mødt andre jægere 2-3 gange, og det er på trods af mange mange turer med kikkert.

Hvor på Mols bor du Kim?

Jeg skal være ærlig og sige at trækjagt har jeg ikke meget erfaring med der ude. Jeg må nok erkende at det Carsten Holm (CHC) har understreget nok så mange gange omkring mig, så er jeg en stivnakket kravlejæger, der trods mange trusler om at lufte min trækpram, aldrig får det gjort, fordi spændingen i kravlejagt for mig slår alt andet, også det jeg ikke har prøvet ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 29 dec 2020 09:16 #4658

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 30
  • Modtagne Tak: 24
Hej Luna434,

Fedt at vi er flere der gerne vil i gang, det må da næsten betyde en fælles jagt i den nye sæson! Osse en af de ting jeg savner ved jagten.. Fællesskabet og de gode historier.
Og til dig Wac, kravlejagt er dødsens spændende at se på, youtube og ikke mindst at læse om. . . der er som du selv skriver "aktion" på..
-Om det bliver en kravlepram eller en "træk pram" ved jeg endnu ikke. Trækpramme er ofte mindre og flere af dem kan smides på taget af bilen så måske der er der en mulighed for mobilitet.. Det er lidt anderledes med en 4 m. kravlepram der vejer 40 + kg.. Men ideen blomstre det kan jeg love jer for.

Tak for sparring indtil videre, jeg vil ud med kikkerten og være flittig i at observere og så er der nogle bøger der skal tjekkes op på når bibliotekerne igen åbner efter zombi epokalyptoen har lagt sig ..
Knæk og bræk og godt nytår

Luna434 skrev: Hej Sune,

Jeg kan ikke bidrage med så meget i forhold til jagt ved Kalø/Mols, men da vi er lidt i samme båd, vil jeg følge med i tråden og samle gode råd og erfaring. Jeg er en gammel nyjæger, der ikke har været på jagt i dette årtusinde. Jeg har lige som dig altid haft en drøm om strand/havjagt, men det er først nu, at det har kunnet lade sig gøre. Jeg bor på Mols og har indtil videre en Vissenbjerg 13 med motor og nogle lokkefugle. Jeg har tænkt mig, at bruge 2021 til at lære prammen at kende, træne i at skyde lerduer og ellers søge al den viden jeg kan om jagt på vandet.
Gode råd og erfaringer fra dig eller andre modtages med taknemmelighed og måske kan vi en dag støde på hinanden "live".

Godt nytår til alle
Hilsen
Kim

Følgende bruger(e) sagde tak: Luna434

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 29 dec 2020 14:39 #4660

  • Luna434
  • Luna434's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 3
Hej Wac,
Jeg holder til i Tved/Knebel og da "næsten alt er vand ved siden af" må der være mulighed for noget strand/havjagt :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang igen efter laaang pause 30 dec 2020 00:18 #4662

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Nu kan jeg ikke lige svare dig mht. lokalkendskab og jagten der.

Men det med en fast bådplads kan jeg byde ind med. Jeg har haft en fast bådplads ved et lille bådlaug, og pt. ligger min pram for svaj, hvilket lidt er det samme.

Det har den klare fordel at du ikke skal flytte rundt på prammen for hver jagt... Men det har også sine ulemper. Hvoraf den største er, at du er låst til et bestemt område. Selv med en motor er det begrænset hvor langt man kan/vil sejle rundt med en fuldt læsset pram.

Dvs. du ofte vil komme til at jage på de samme lokationer, og du bliver ret afhængig af hvilket vejr der fungere bedst for området. Det tager ganske enkelt noget af den frihed væk, som ellers er kendetegnene for strand- og havjagten.

Mit råd - hvis du går med en fast bådplads - vælg en pram i den lidt større ende og en god motor. Det giver dig noget frihed til at sejle længere væk, og ud i vejr hvor små pramme må give op. Måske enda lidt opsøgende havjagt også.

Alternativet er det stik modsatte. En lille, meget let og meget mobil pram eller kajak. Jeg har ud over min pram en lille sit-on-top kajak. Den vejer 25-30kg, kan smides på taget af bilerne og fylder ikke meget mere at have stående end en cykel. Her er der frihed og mobilitet for alle pengene - men på bekostning af plads og hvor hårdt vejr man kan tage ud i. Denne løsning egner sig udelukkende til strandjagt på lav vand. Til gengæld kan man komme langt omkring (fra Århus er der jo ikke langt til f.eks. Randers ell. Horsens fjord).
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2