Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Der halv pris hos HN 16 dec 2020 15:08 #4610

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Der er ca halv pris på lokkere hos Harald Nyborg så 4 Skt gåselokkere til 156,-, og ænderne er også til halvpris, i hvert fald her i Næstved.
God Jul alle sammen.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 17 dec 2020 19:47 #4618

  • Eksiljyden
  • Eksiljyden's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 2
Takker for tippet. Fik lige bestilt nogle , så er julegaven til mig selv også klaret.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 17 dec 2020 20:13 #4621

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Så lidt, jeg fik mine gåselokkere til 200,- kassen og følte jeg havde gjort en god handel, altså lige indtil igår :D.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 19 dec 2020 17:06 #4622

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Tak for tipset. Nu er julen reddet. Nu er 16 mine.
GOD JUL TIL ALLE HERINDE

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 21 dec 2020 21:35 #4626

  • Torben
  • Torben's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Kan de anbefales til en begynder... Er de ok kvalitet ifht. prisen?? Anbefaling til startpakke :-) på forhånd tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 21 dec 2020 23:00 #4627

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Det er vanvittigt billigt, normalt koster 1 stk Lokkegås ca 200,-.
Og sammenholder du pris og hvad du får er det vildt. Jeg har 32 stk at gæssene. Hvis du vil ha mere vægt i kølen piller du bare proppen ud af den. Alle mine er uden prop i så de ligger tungere i vandet. Men det er jo en smagssag.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 22 dec 2020 09:31 #4628

  • Torben
  • Torben's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Tak for det. Jeg har bestilt et par pakker af hver, og håber at kunne komme igang med jagtformen her i januar allede :-) Er gæs gode til at lokke med også, selvom det er ænder der mest er eller ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 22 dec 2020 10:24 #4629

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg vil personligt ikke betegne lokkegæs som “gode” til at lokke ænder med.
Dog har jeg meget ofte mulighed for at nedlægge ænder for gåselokkerne da de finder dem lidt interessante.
Nu jagter jeg kun gæs, men ville jeg ha ænderne med ville jeg helt 100 ha andelokkere med ud samt et double Nasty 2 kald eller lign.
Udgangs punktet bør nok altid være at have den type lokkere med ud til den type fugl man vil jage. Dog med de undtagelser at du kan sagtens nedlægge både grågæs, Canadagæs, kortnæbbet og Blisgæs for canadagåse lokkere. Og du vil også sagtens kunne nedlægge dem alle for grågåse lokkere. Supplerer du med kald forstærker du lokket endnu mere.

For ænderne gælder nok også det samme, hvinænderne vil dog nok helst foretrække sort / hvide andelokkere, men med dem er jeg ikke så skarp :). Der vil selvfølglig altid være undtagelser, det er trods alt vilde rimelig opmærksomme fugle vi har med at gøre :).

Men er du til både ænder og gæs, så ha begge typer lokkere med, gæssene helt inde ved ved prammen på eksempelvis højre side og bagud, og så ænderne på venstre side, og dem kan du tillade dig at lægge længere væk da du kan pille dem ned på længere afstande. Gæssene skal gerne helt ind i masken på en t).
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Der halv pris hos HN 23 dec 2020 11:30 #4630

  • Torben
  • Torben's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Tusinde tak for den gode forklaring :-) Jeg glæder mig til at komme igang. Jeg vidste fx. ikke at gåsejagt på vandet var en mulighed, jeg troede det altid var pa markerne det vil meget gerne høre mere om, hvordan griber man det an? handler det mest om lokationen eller?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Der halv pris hos HN 23 dec 2020 13:57 #4632

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Det er så lidt, er kun glad for at kunne hjælpe.
Og jo gåsejagten på vandet er i mine øjne den ultimative jagt form, jeg elsker at især grågåsen er en klog og værdig modstander.
Gåsejægerne på land har maden der drager dem mod deres område, mens vi på vandet har en formiddags tørst slukken, samt de lige skal ha dyppet fødderne og pudset fjer før de flyver på land igen, og om aftenen hvor de skal ud og sove på vandet. De sover altid på vand, det kan være på en sø, fjord eller havet.

Så er der i mine øjne 3 egentlige jagtformer på gåsen på vandet:

Den første er kravlejagt hvor du kravler et område igennem i forsøget på at få gæs på skudhold i din kravle pram, det har vi nogle herinde som er vanvittigt dygtige til. Så der vil du uden tvivl kunne læse dig til en masse viden.

Den anden er at man observere fuglenes træk omkring en fjord, og lærer at når vinden er sådan og sådan, så trækker de op over kysten her eller lign og så skyder dem på trækket. Både med og uden lokkefugle.

Den tredje er at man placerer sig i et område hvor man ved der er gæs der eksempelvis vil sove om aftenen, gerne lige på X´et hvor de gerne vil ligge og så eksempelvis med lokkere og kald får dem til at komme til dig. Meget gerne helt ind og smide sig foran dig så du kan afgive nogle gode hoved / hals skud så brystkødet holdes fri for hagl.

Der er en i mine øjne KÆMPE gevinst ved at få dem helt ind på nærmest klods hold. Du kan afgive gode skud, du får simpelthen hele oplevelsen, fra du ser dem i det fjerne, og til de strækker deres store vinger ud og lander på vandet lige ved siden / foran af dig ( det gør de absolut ikke altid!! :) ). Det er en helt ubeskrivelig fornemmelse når en flok grand voksne canadiere du har lokket fra måske over 1 km´s afstand, kommer og smider sig lige foran dig på eksempelvis 5-10 meters afstand. SE der er man ikke i tvivl om at det er en STOR fugl man har narret til at komme helt ind til dig. Så er man til massiv kriller i maven ( nogle kalder det gåsefeber ) så er den tredje bestemt stærkt vanedannende :).

MEN, fælles for alle 3 former er at man på ingen måde kommer sovende til fugle på tasken, der skal arbejdes for det vildt man vil ha med hjem. Og der må påregnes en hel del 0 ture, denne sidste del tager modet fra mange tror jeg. Vi lever i et samfund hvor en belønning skal falde prompte, ellers gider man ikke. Jeg har flere gange haft over 10 stk 0 ture i rap, men der er ALTID noget at se og glædes over hvis man har de "rigtige briller" på når man færdes derud på vandet ;). Men hviler man i sit setup ( stoler på det grej man har er godt nok ), og får erfaringen ( ved der nok skal komme gode ture ind i mellem ) så er det hele selvfølgelig meget nemmere. Og tro mig arbejder du for det så skal de gode ture absolut nok vise sig!! t) Erfaringen kommer kun på een måde, og det er ved a tage derud og gøre dem, altså erfaringerne ;)!

Og mangler du viden har du her en super videnbank, og medlemmerne er super hjælpsomme.

De bedste hilsner
Henrik.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2