Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 12 sep 2020 08:27 #4253

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg har nu hentet Naturbasen app'en og lavet min første indberetning.
Jeg kommer nok til at undlade at indberette observationer fra visse ture på vandet, men til gengæld har jeg nu mulighed for at indberette observationer ifm. både jagt, fisketure og sejlture på vandet, og så henover hele året - og på mange andre arter end de jagtbare.

Dette var faktisk en mulighed jeg manglede (app'en eksisterede sikkert, men jeg kendte den ikke) sidste jagtsæson, hvor jeg havde en tur på havjagt i Nykøbing bugt i Isefjorden, hvor jeg så 3 søkonger. Dette var jo lidt sjovt, nu hvor Jyllands-Posten kunne berette om at folk valfartede til Marselisborg Lystbådehavn ved Aarhus for at se sådan en fugl ( link ).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af anderslyngby.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 12 sep 2020 12:29 #4255

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
Jeg er også meget meget bekymret for fremtiden, Jeg har ikke en ide om hvad vi skal gøre nu, Nu er det ikke for at have Nej hatten helt nede om ørene og være kritisk over for det ene og det andet men kun stille spørgsmål.
Jeg har altid været med til at indsende vinger og troede på det gør en forskel, tænkte os den undersøgelse der blev lavet.om bære dygtigheden af jagt på de forskeldige arter ville støtte os, dokumentation at der er over produtions af levedygtige hanner der gjord når vi kun skød hanner ville det ikke udgør en fare for bestanden, selv på kritiske arter.
Udviklingen gør at jagt bestemmes langt væk når vi snakker flyvende bestande og ikke i hvad der ses lokal/enkelte lade, hvis man se de sidste fredninger specielt på spejlvinger og havlit det var vel i bund og grund AIWA der gjord dette udslag, og ikke så meget den lokale faglige begrundelse.
Jeg føler lidt vi er blevet total fjernet for indflydelse for jagt på flyvende vildt, så hvad nytter det, med at gøre pokkers meget med den ene undersøgelse efter den anden. Kan jeg godt spørge mig selv om

Det som nok kunne nytte men meget ulige og uovervindelig kamp er, vi stadig skulle kunne lave veto mod andre som EU AIWA etc

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 12 sep 2020 14:50 #4256

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej alle,

Tak for de mange tilbagemeldinger. Det er altid rart at se i stadig lever derude, selvom det er jagtsæson.

Wac, jeg synes du rammer noget helt essentielt i det du skriver, i hvert fald mit vedkommende. Jeg vil og kan ikke sidde på sidelinjen og se på jagten bliver frataget os, vores jagt muligheder. Jeg kan, og vil ikke love, at selvom vi allesammen indberettede observationer og sendte vinger ind, at Lea så ikke vil tro på DOF og DN, og tilsidesætte dansk videnskabs konklusioner. MEN jeg vil dæleme gøre et forsøg på at samle de danske jægere så vi samlet gør et bravt forsøg på at modsige DOF og holde fast i jagt er bæredygtig forvaltning. Rationalitet og viden skal sejre i sidste ende.

Kim Worm, jeg er enig. Der skal være et potentiale i at møde politikerne og gøre opmærksom på hvor forfulgt vi er i vores livstil/passion. Vi er også blot mennesker, som lever en almindelig hverdag. Vi gør ingen skade på bestands størrelserne. Hvorfor skal vores rettigheder fratages, bare fordi nogle ikke kan lide os. Ligesom du er inde på med LGBTQ, at man har ret til at vælge en anderledes levevis end den store masse. Jeg tror på hvis politikkerne/befolkningen vidste hvordan vi følte os trådt på bare fordi nogen ikke synes om os. Så tænkte miljøministeren sig også lidt mere om når hun freder rødlistede arter og godt ved det ikke redder bestanden overhovedet. Der er jo ikke dokumentation på at jagten er skyld i bestandnedgangene, fordi så mange fugle skyder vi slet ikke til at det er et problem jvf. DCE rapporter. Jeg synes vi strand- og havjægere skal være bedre til at gøre opmærksom på at vi findes, og at det er helt legitimt at skaffe sin egen føde.

Hedebonden, jeg er godt klar over at mange synes vi får det ene spark op i nosserne efter det andet. Jeg har selv skrevet en debat herinde om adaptiv vildt forvaltning kontra politiske beslutninger. Det er svært at argumentere imod at DOF bare ikke kan lide jagt. Det må de gerne synes, men der er ikke meget grundlag for det.

AEWA og rødlisterne er som sådan ikke noget problem, hvis man havde nok data. AEWA referer til UICN, og UICN har ikke ret meget ny data på havdykænderne. Der tror jeg på vi som jægere kan bidrage, hvis flere indsender vinger og observationer. Problemet er også at vi har en regering som har lovet grøn politik. Så freder man jagten på truede dyrearter. Det ser godt ud til de Østerbro vælgere som dårligt nok aldrig har set en ko. De ved ikke at jagten er bæredygtig. De ved ikke at jagten ikke er problemet. De ved f.eks. ikke at vi kun jager et han-overskud, som ikke har effekter for den samlede bestand. Vi har da ikke set et boom af edderfugle, hvor hunnen blev fredet i 2014. Der burde i princippet være flere hunner som når rederne i foråret, men vi har ikke fået flere edderfugle. Fordi problemet er stadig tab fødepladser og en meget dårlig ynglesucces især grundet prædation på ynglepladserne. Det ønsker man ikke at informere om, fordi sådan nogle tiltag mod de problemer koster mange penge, og arbejdspladser for at ændre det. Så har man ikke råd til nogle af de andre ting, som regeringen har lovet i valgkampen. Så derfor tager man de billige point, og så er man fløjtende ligeglad med bestanden af havdykænderne og jægerne. Det er også det jeg prøver at adressere i mit svar til Kim. At vi skal sgu være bedre til at fortælle befolkningen at vi ikke er problemet, at vi også er bekymret for bestandene, og at vi er særdeles trætte af til at blive gjort til skurke/problemet uden at være det.
Følgende bruger(e) sagde tak: Tybjerg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Christian Raunstrup.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 12 sep 2020 16:07 #4257

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej JB.
Jeg mener det er ret lige til, og når jeg mener anonym, så mener jeg ikke at de ikke må vide præcis hvem jeg er og hvor jeg befinder mig, det må de meget gerne få min adresse, cpr og det hele, altså forskerne! Jeg vil bare gerne være fri for at andre almindelige brugere kan til gå alle mine observationer. Man kunne jo i app’en give mulighed for at man selv kan sortere i hvilke af sine observationer man vil dele offentligt, og hvilke man vil begrænse kun til forskerne. Jeg tænker en diskret lille firkant hvor man sætter et flueben i og så er det enten eller. Nu er jeg ikke hverken koder eller udvikler, men tænker at det ikke burde være en pokkers kompliceret mission at få integreret sådan en lille boks. Evt kunne man smide lidt jagttegns midler efter opgaven siden strand og havjagtsudvalget efter hvad jeg har forstået finder den app som et godt værktøj.

Og lad os sige måske ( jeg aner ikke om det er 1%, 50% eller 80% ) 50% af dem der jager på havet ikke vil udlevere deres observationer til andre jægere, jamen hvad er så udgiften for at få de 50% med på vognen? Er dette overhovedet undersøgt?

Jeg er muligvis sortseer i nogles øjne, men det er vel forventeligt at man skal være ærlig omkring de tanker man gør sig? Eller skal man holde sine synspunkter for sig selv hvis de ikke er positive? Og jeg mener omvendt man skal ha nogle overordentlig store positive briller på hvis man helt ærligt kan påstå af man ikke betragter havjagten som værende under et overordentlig stort pres, faktisk på kanten af afvikling!
Jeg vil lige understrege at jeg på absolut ingen måde er negativ, vi udveksler meninger og syns punkter ;). Og jeg har uendeligt mange gange i mit liv taget fejl, det kan jeg også vedr. dette. Man er trods alt kun et menneske.
Ønsker alle den bedste weekend, og et knæk & bræk til jer der skal ud og jage.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 12 sep 2020 17:04 #4258

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
@CR

Du har ret i AIWA muligvis ikke har været informeret om vores metoder til at drive jagten. Men DJ har vel lidt en forpligtelse til at gi denne infomation videre, og er vores forbindelses led til (går i den tro de har gjort det eller er AIWA ikke helt for jagt jagt). Vi faktisk har en undersøgelse der viser de er måske bæredygtig, at vi så sige fint lad os frede hunner for at bevare jagten på dem for at lave jagt 100% bære dygtig. Rigtig jæger ønsker at drive ikke bæredygtig jagt At vi har nogle i DK der oplever vi får færre af dem må de godt men vi deler ikke deres oplevelse, netop som du siger vi er der de står på stranden.
Hvis det er et pludselig opstået befaling fra AIWA. Så kan jeg ikke helt forstå man ikke har sagt jaja den bliver ikke denne gang vi følger denne, og siger til AIWA vi forstår godt jeres bekymring og disse arter, Men vi vil havde betænkningtid ind til næste jagttid forhandling og virkelig spillet med åbne kort og gå ud og sige nu er det altså sidste chance hvis skal bevare jagten på disse arter og alt hvad der kan skaffes fremlagt for AIWA. Tænker på ingen måde DJs formand er aben i det som nogle udenfor DJ mener, Men kan godt forstå der er mange konspirations tanker i den forbindelse
Det med rødliste ja de har begge være på listen i rigtig mange år, men vi har brugt veto delen i rødliste bestemmelserne netop fordi i Danmark var bestanden ok og der med bæredygtig.
DJ har vel os sagt de fremover er 100% tro mod AIWA og deres anbefalinger. Hvilket jeg virkelig er dybt bekymret over

Nu kan vi se på andre arter (som der intet som sådan har med AIWA at gøre) skarv ja det er fint den er presset på eu,plan men at vi så har største dele af denne, bestand ærgerlig for os rågen er en spurvefugl dem jager man ikke; Begge dele reguleres i bedste stil til glæde for mange, igen en regulær jagttid ville nok ikke skade heller
Men Dof er jo nok ikke nemmere her heller jagt er jo fyfy men regulering er okay for det gener befolkningen og økonomien for landbruget og den vej vinde gratis point i befolkningen, hvis de nu sagde nej nej de skal os leve ja så fik de nok lidt flere på nakken, tænker ikke det var et stor problem at få lov til at skyde sølvmågen igen :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 18 okt 2020 12:18 #4435

  • PeKa
  • PeKa's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 3
Tak for din indsats Christian.

Til alle andre, - som minimum, ind med de vinger!

Vi skal forsvare dette, som en kulturarv vi ikke vil miste, om vi mister det eller ej.

Bedste Havjæger hilsen
P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 18 okt 2020 22:29 #4440

  • Slagmark
  • Slagmark's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 1
En af de ting, der kan undre mig i denne digitale tidsalder er, at man så hårdt holder fast i, at der fysisk stadig skal sendes vinger ind. Alt det besvær det medfører, får garanteret rigtig mange til at undlade at deltage. Jeg kan på ingen måde se, at det gør en forskel om modtagerne af vingerne får denne i hånden eller får et digitalt foto af både vinge og samtidig hele fuglen tilsendt som en fil. Er man trænet, vil man straks kunne afgøre både køn og alder på fuglen ud fra foto! Det gør arbejdsgangen så meget nemmere for os jægere og da også for "forskerne", da de ikke skal hente vinger, pakke vinger ud, håndtere vinger, bortskaffe vinger og hvad ved jeg? Jeg er overbevist om, at en sådan ændring vil resultere i et meget større datagrundlag!

Ideen er sparket i luften!

Bh Klaus
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 19 okt 2020 13:57 #4442

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej Klaus,

Jeg ved at dette har været drøftet før i strand- og havjagtsudvalget inden jeg blev valgt ind. Jeg ved at DCE gerne ville holde fast i at få vingen fysisk af forskellige grunde, men der er stadig pres på fra jægernes side, så vi forhåbentligt kan få en brugbar app indenfor nærmeste fremtid.

Men som nyt tiltag er der jo kummefryserne man kan aflevere sine vinger i. Jeg ved at vi nede i vores forening har vi vores egen fryser som medlemmerne kan bruge, og så kan vi aflevere til en "de rigtige" frysere når vores er ved at være fyldt. Blot til inspiration hvis andre kunne bruge den model. Pt er der ikke økonomi til flere frysere fra DCE' side.

Mvh. Christian Rauntrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 19 okt 2020 21:42 #4444

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Der er rigtig spændende at læse alle de gode indlæg på Christians spørgsmål!
Jeg er meget enig i det meste.
Frustrationerne lurer selvfølgelig under overfladen, men desværre er der ikke meget nyt i tråden!

Det eneste nye er selve Christians spørgsmål.
Hvad kan strandjægerne selv gøre?
Jeg har et par skud fra hoften:
- Sørge for at møde op til foreningsmøderne, kredsmøderne og jægerrådsmøderne og få valgt fornuftige, "slagkraftige" og entusiastiske strandjægere ind.
I DJ´s regi ER der forbindelse helt op i toppen, men pas på genvalgseffekten på møderne! Det koster nogle timer med næsen i bøgerne at bevare den frie jagt.
- Sørge for at følge med i den lokale debat om reservater, Natura 2000 områder og andre lokalområder med betydning for jagten.
Vi ser desværre ofte, at jægerne bliver overhalet indenom på grund af --- hvad?
- Samle strandjægerne. Sørg for at få din lokalforening til at tilmelde sig "Strandjægernetværket"
- Sørge for at overholde jagtlovgivningen. Vore modstandere elsker, når vi kvajer os.
- Glem alt om at beskytte de bedste pladser. Tag nye jægere med ud så de får en oplevelse. Hjælp med at købe pram, udstyr m.v.
- Husk nogle mennesker har våbenfobi, og os der har våben repræsenterer kun under 4 %. Fortæl kitesurfere, lystfiskere, kajakroere og sejlere om jeres jagt.
Der er meget man selv kan gøre!

Kim: Selvom der på min første jagttabel stod både spættet sæl, urfugl og en kæmpe buket af vadere, hører jeg ikke til i den kategori du nævner. Det tror jeg du ved!

Knæk & bræk
John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2