Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 10 sep 2020 17:59 #4240

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Er jeg den eneste som nogen gange spekulerer over hvordan jeg som jæger kan bidrage til at vi undgår nogle af de jagtfredninger som f.eks. Havlit, Fløjlsand og taffeland?

Efter seneste fredninger besluttede jeg mig for at stille op til strand- og havjagtsudvalget. Mit mål er at vi kan samle de danske strandjægere. Få et talerør direkte ind i HB, med stor opbakning fra de danske strand- og havjægere. Vi skal organisere os. Arbejde i samme retning. Både som udvalg, og med jægernes opbakning/hjælp.

Nu har jeg siddet på posten i 6 måneder, og har fundet nogle punkter hvor vi som jægere generelt skal blive bedre til at bidrage med dataindsamling, også kaldet citizen science/borgervidenskab.

Aktuelt har vi pt 2 fremragende muligheder for at bidrage med data, og det ikke kun er DOFbasen (som tror hele vores havdykande-bestand kan ses fra kysten), og de punkt tællinger forskerne laver. Vi skal have en kultur for at vi får sendt vinger ind. Aktuelt bliver der arbejdet på kummefrysere som skal fungere som “drop-off” steder som Aarhus Universitet selv tømmer. Den gamle metode med at rekvirere kuverter med forudbetalt porto virker stadigvæk.

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. - er mailen man skriver til med sin adresse og navn. Så får man kuverter og et helt sæt man kan sende de vinger ind man har. Det koster ikke en eneste krone for dig andet, end at du skal finde en postkasse og sende kuverten i.

Mere oplysning om vingeundersøgelsen findes her: https://strandoghavjagt.dk/…/vildtbiologi-vingeundersogelsen

Jeg kan godt blive bekymret på vores allesammens vegne om 2 år. Der kommer uden tvivl et slagsmål med DOF omkring edderfugle-jagten. Hvis vi jægere taber, så ser det sort ud for motorbådsjagten som vi kender den. Derfor er det vigtigt at vores allesammens bidrag starter i den her sæson. Helst i dag og ikke i morgen!

Sidste redskab er et direkte pendant til DOFbasen hvor vi jægere kan indsamle vores observationer i en database. Vi har behov for et modspil til DOFbasen. DOF har før talt for lidt fugle. Eksempelvis sagen med de kortnæbbede gæs, hvilket kostede en måneds jagttid et enkelt år. Vores dykænder leverer de ikke for mange data på i forvejen.

Naturbasen.dk eller appen, kan bruges til at vi kan indsende de oplysninger vi ser derude. Jeg er nødt til at være villig til at oplyse lokaliteten på de edderfugle, sortænder og fløjlsænder jeg ser. De er i også nødt til. I det mindste så kun på de havdykænder i observerer, og ikke svømmeænderne. Det er jeg nødt til at ville hvis vi også skal have en chance for jagttid i fremtiden, og ligeså er i. Det vil helt sikkert gøre ondt på mange af jer når jeg siger det. Fordi det er ikke en anonym database. Vi er nødt til at ofre en smule af os selv i denne process.

Det eneste i kan gøre for at gemme jeres bedste spot er at flytte markøren midt ud i fjorden. Med en database som dette har vi både store mulighed for at pege forskerne i en retning af hvor bestandene af diverse fugle flytter sig rundt i DK, især med klimaforandringerne. Jeg håber vi får en database som meget mere præcist kortlægger de danske trækfugle bestande.

Jeg oplever eksempelvis ikke i mine områder en stor tilbagegang på fløjlsænder. Den er mange doblet på de sidste 20 år, men det står ikke i de vigtige rapporter som jagttidsforhandlingerne baseres ud fra. Det tror jeg fast ud på vi kan ændre på hvis vi som strand- og havjægere organiserer os i en struktureret database.

Stil nu endelig spørgsmål. Jeg håber i alle kan se alvoren af at vi er nødt til at organisere og bidrage der hvor vi har en viden, som andre ikke har. Det er nu vi skal rykke. Jeg vil også gerne have mulighed for at give strandjagten videre til når jeg får børn, ligesom min farfar gjorde til min far, og min far til mig.

Mvh
Strand- og havjagtskoordinator Kreds 7.

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: PeKa, Cleilers, Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Christian Raunstrup.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 10 sep 2020 19:42 #4242

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej ven.
Jeg syntes det er super skønt du har energien og tiden til at give den gas for at prøve at løfte en i mine øjne allerede tabt kamp.

Er super ked af at komme her med mit negative input. Men historikken omkring fredninger i betragtning, et omskifteligt klima, samt den ide jeg har om hvor stærke jagtmodstanderne er. Så tror jeg ganske enkelt ikke vi kan vende den udvikling. Og med den måde man tolker rødlisterne på idag, og det faktum at en egentlig indsats skal være på tværs af flere nationer for virkelig at batte noget. Tja, tænker kun det gør opgaven endnu sværere at løfte. Her til kan man så lægge muslingeskrab, alt det lort der lukkes ud i havet, flere rovfugle, fredede måger osv osv......

Jeg vil helt sikkert bidrage det jeg kan med vinger i år, de sidste par år er det ikke rigtig blevet til noget, har dog også kun jagtet meget lidt ( YES, ufattelig dårlig undskyldning ;) ). Og de få gæs jeg nedlægger batter jo ikke det vilde :).

Noget helt andet, hvorfor pokker er den app ikke lavet så man også anonymt kan indberette sine observationer? Der er da utrolig mange ( også jeg ) som har det virkelig svært med at oplyse hvad man har set, især hvis man på forhånd ved at det kan misbruges.
Hvis det er et forsker værktøj må det da kunne tilføjes at man anonymt kan indberette, nogle steder er det jo lige meget hvor i fjorden man sætter markøren, det kan stadig få betydning for ens jagt.
Husk jeg er en halv gammel pessimistisk mand :).
Håber du får den opbakning og data du skal bruge for at lykkedes med din “mission” t).

De bedste hilsner
The Old Fart ;).
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 10 sep 2020 20:46 #4243

  • 1407
  • 1407's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 3
Til at starte med bliver der mindre natur (levesteder) flere mennesker, (mere uro) jeg tænker det er flere jægere om byttet..
På vandet kan man ikke reguler hvorofte der jages, som man ville gøre på en privat jagt.
Det er min overbevisning at jægere i fremtiden bør skyde færre fugle, hvis man vil bevare jagten, det bedste ville være hvis man frivilligt kunne komme frem til nogle begrænsninger på afskydningen.
Jeg kan godt forstå at nogle vil ønsker fredninger når man ser både fyldt med rødlistet fugle. Selvom man får skudchance til 15-20 fugle, så behøver man ikke skyde til alle. Det er så nemt at give dof skylden, men nogen gange skal man bruge spejlet og ikke kikkerten. Vi kan ikke ændre på andres syn, men vi kan ændre på det de ser

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 10 sep 2020 21:33 #4244

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Fint indlæg, må jeg spørge hvilke tanker du har gjort dig om hvor mange af hvilke fugle du så mener man må nedlægge på en dag?
Nu er gæssene min passion og eneste bytte, og det er fugle hvor man har indført jagttid nu også i August, og regulering kan du få stort set hele året, afskydningen forgår for lokkefugle og i powerhunter. Altså i min optik en fugl man virkelig lægger sig i selen for at bekæmpe. Hvad er dit bud på eksempelvis gåsen?
Jeg har kun dyrket strandjagt i ca 10 år, og min beskedne erfaring har lært mig at den gennemsnitlige Strandjæger på ingen måde kommer sovende til sit bytte. Og 0 dage er der ofte mange af på en sæson. Så jeg personligt har ingen ide om hvad en amerikansk bag limet indført her i DK skal være.

Du har jo helt ret i at der bliver mindre natur, kan bare se her hvor jeg bor der forsvinder flere og flere mark skel. Da større svineproducenter opkøber de mindre gårde og tilhørende jord, og de vil ha større marker der matcher deres traktorer på larvefødder og generelt bare større og større maskiner. Jeg tænker vildtet og naturen lider ved disse udvidelser. Jo jo, jeg ved godt at penge er godt, mange penge er meget godt, men der står vel ingen steder skrevet at vi i DK skal lave svin og bacon til 4 gange befolkningens samlede konsum. Det har vel også nogle miljømæssige omkostninger at ha så mange svin.
Min forventning til den fremtidige jagt især på vandet er noget dyster, og er da lidt trist ved det. Jeg ville da ønske jeg følte mig sikker på at vores datter på 12 år ( eneste af 3 skønne unger der elsker jagt ) kunne dyrke strandjagten helt frem til hun bliver 43 år som sin far. Jeg tror desværre bare den er kvalt inden da.
Men er nysgerrig på de tanker andre jægere eller forum medlemmer herinde har gjort sig. For mere regulering og forsøg på at begrænse jagten skal der nok komme flere og flere af!
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 11 sep 2020 07:09 #4246

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Tybjerg, en ting er sikkert vi kunne i det mindste forsøge at gøre vores format bidrage med data indsamlingen. Der er ingen tvivl om at vi jægere skal være bedre til at stå sammen og arbejde i samme retning. Prøv at ar hvad dof med beskedne 16.000 medlemmer kan. Muslingeskrab ser ud til at forsvinde Nalle natura2000 områder hvis man læser basisanalyserne. Naturbasen.dk er ikke er forsker værktøj, men en database som forskerne kan tilgå ligesom DOFbasen også drives af frivilighe indberetninger. Aka citizen science. Vi har ikke tid til at vente på et anonymt værktøj.

1407,
Jeg må jo aå konkludere at jeg slet ikke er enig. Jagten på de store havdykænder er af danske forskere konkluderet bæredygtig. I en længere årrække har vi kun jagtet det han overskud der, fordi der ren skævvridning af bestandene. Fløjlsand 80 % hanner og 20 % hunner. Efter hunfredningerne har vi ikke set noget stort boom af bestandene efterfølgende selvom man burde have flere ynglende hunner.

Hvad skyldes det så? Det er jo fordi at jagten slet ikke er problemet i nedgangen af bestanden som forskningen også peger på. Afskydningen af havdykænderne i DK er dp lille at det ikke har effekt på den samlede bestand. De problemer som er årsagen til at arterne har det svært er prædatation på ynglepladser, muslingeskrab, og off-shore vindmøller.

Mvh. Christian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Christian Raunstrup.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 11 sep 2020 10:55 #4247

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg er helt enig med Christian her.

De data vi kan levere som strandjægere, vil i fremtiden kunne bruges til mange ting og give mange billeder af, hvor fuglene er og hvornår.

Det vil supplere de data der allerede indsamles, som vildtindberetninger, vingeindsamlinger, fly- og punkttællinger.

Hvad vores indberetninger kan, som ikke meget andet kan er levering af data ude fra vandet. Det betyder vi betydeligt kan styrke data hvor vi oplever fuglene.

Det kan sige noget om hvor fuglene er på forskellige tidspunkter af året. Fortsætter vi med indberetninger efter sæsonen, kan vi levere data om ynglefund som også vigtige informationer.

Har vi disse data, ja så kan vi være med til at levere data, der kan fortælle os noget om, hvad der f.eks. kan få fugle til at flytte eller ændre trækruter. Det kan der være mange årsager til. Som eksempel Muslingefiskeri, forureninger og meget mere. Det kan også være med til at sige noget om trækruter og hvilke betydning offshore vindmølleparker kan have.

Offshore vindmølleparker er noget vil komme til at se meget mere af de næste 5-10-20 år. Konsekvenserne af disse vindmølleparker kender vi ikke ret meget til på nuværende tidspunkt. Men jeg kan love jer for det er noget vi snakker rigtig meget om i trækvildtudvalget.
Det er ikke så meget Birdstrike der bekymre. men forestil jer en vindmøllepark der er 250 meter høje som står på en 5-10-15 km lang strækning og så gange det med 3 eller 5 parker på stribe. Hvilken betydning har det for trækruter ?
Flyver fuglene nu uden om, eller trækker videre, så ser vi slet ikke fuglene i mange områder. Hmmm... for mig er det en alvorlig tanke.

Derfor bakker jeg fuldstændig op om det Christian opfordre til her. Naturbasen har sine rødder i Aarhus Universitet og er i samarbejde med Naturhistorisk Museum i Aarhus. Fundamentet er Citizen Science. Altså data fra os almindelige menneskers færden i naturen.

Hvis nogen af jer har vildkameraer stående på jeres landjagt, så vil jeg da klart anbefale at indberette billeder af det I ser på dem. Data om rovpattedyr er noget vi ikke ved ret meget om og den manglende viden er med til at begrænse jagten på rovpattedyrene.

Jeg ved Danmarks Jægerforbund arbejder på en samarbejdsaftale med Naturbasen. Fordi det er en fri og uafhængig naturdatabase som understøtte naturforvaltningen og forskningen i Danmark gennem samarbejder med ministerier, nationalparker, kommuner, konsulenter mv.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 11 sep 2020 12:42 #4248

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej I 2.
Tak for jeres svar, jeg tror dog stadig det er en svær omstilling at få strand og havjægerne til at smide deres observationer ind i en offentlig tilgængelig data base. Men kan også godt se at vi på vandet kan bidrage med viden som en DOF’er på land ikke kan. Det kunne bare være super lækkert om der blev åbent for anonyme indberetninger. Så sideløbende kunne man måske arbejde på den del? Hvis værktøjet er så vigtigt burde den del vel ikke være uoverkommelig, uden jeg har noget begreb om det er muligt eller ej.
I øvrigt er jeg ikke modstander af bag limets hvis det er det der skal sikre jagten.
Jeg tror dog fuldt og fast på at jagten på de nu fredede arter desværre er tabt.
Det skal på ingen måde afholde andre i at klø på for at ændre på det. Og ønsker da af hele mit jægerhjerte at det lykkedes.
Ha den bedste weekend.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 11 sep 2020 15:15 #4249

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Christian,

jeg synes det er et rigtigt godt initiativ du tager og jeg håber du ikke lader sortseerne påvirke dig.

Siden jeg flyttede tilbage til Danmark i 2014 er jeg blevet klar over, at der er en gruppe fortrinsvis ældre jægere som har påtaget sig et meget negativt syn på jagtens nuværende muligheder og jagtens fremtid. Det virker på mig som om de ikke længere har lyst til at gå på jagt, men i stedet for at indrømme det, så skal de have det til at se så sort ud, at de har en undskyldning.

Hvadenten du og andre gør for jagtens fremtid, så vil det være bedre end kun at beklage sig.

Vi lever trods alt i et demokrati, hvor vi har visse rettigheder og friheder, der ikke sådan lige kan tages fra os.

Jeg mener selv en af vore muligheder er at argumentere for at strandjagt er mere end en hobby, men en speciel livsform, som vi har ret til at vælge. Der er en gruppe mennesker, som ikke kan acceptere vores livsform og som vil bruge ikke-demokratiske midler for at få politikerne til at forbyde den. Disse mennesker er drevet af intolerance, ja endog fanatisme og had.

Hvis vi ser på hvilke partier, der traditionelt har stemt for indskrænkning af den frie jagtret, så ser vi også, at disse partier er meget opmærksomme på at forhindre forskelsbehandling. For eksempel er de meget opmærksomme på LGTB miljøet og på at forhindre forskelsbehandling af disse mennesker med en alternativ livsstil.

Ja, men jagt er også en alternativ livsstil, og jeg mener vi kan bruge dette til at få disse partier til at tænke lidt over, hvad de egentlig gør. De kan jo ikke være imod forskelsbehandling af bøsser men samtidig tillade forskelsbehandling af bøssebærere. Vi har lige så meget ret til at vælge vores livsstil som andre mindretalsgrupper.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Jto

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 11 sep 2020 17:52 #4250

  • JB
  • JB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 12
Hej Tybjerg,
Hvad mener du fordelen ved anonymiteten ville være? omvendt hvad mener du er ulempen ved ikke at være anonym? Jeg bruger selv naturbasen flittigt, og kan ikke se problemer ved det. Hvis det er fordi du er bange for at blive overrent af andre jægere (forståeligt nok) så kan du , som Christian foreslår, placere din observation midt ude i fjorden, eller lave din radius større. Det er ingen kritik herfra, bare almen nysgerrighed da jeg har hørt argumentet nogle gange.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvordan bidrager jeg til mere jagt på søterritoriet 11 sep 2020 21:28 #4252

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej Christian og igen tak for et godt brøl. Jeg støtter klart op om naturbasen og vingeindsamlingen, og så må jeg gå på kompromis med at, jeg ikke kan være anonym på naturbasen. Dog har jeg ikke så meget imod at vise mere eller mindre præcis, hvor dykkerne ligger, for er man i motorbåd, så dækker man alligevel en ret stor radius, og er man bare lidt lokal kendt i sit farvand, så ved man godt hvor de ca. gemmer sig. Mine kravlespots blive dog ikke lige sådan præciseret, men jeg notere så nøje som muligt, hvad jeg har set og talt og så flytter jeg markøreren.

Jeg tror ikke på at det nytter noget som helst at være sortseer, for det er vores eneste chance der foreligger lige nu og her, for at bidrage med noget brugbar data, og vi har ikke tiden til at søsætte nye projekter inden de næste forhandlinger. Så mine opfordringer er de samme som Christians. Jeg vil i hvertfald ikke være passiv og sidde på sidelinien og bare vente og se hvad der sker, når jeg faktisk (og det tror jeg på) kan gøre en forskel. Men den skal løftes i flok af alle strandjægere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.
  • Side:
  • 1
  • 2