Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Mårhund - det handler om at stå sammen! 14 aug 2020 10:49 #4095

  • DKS94
  • DKS94's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 12
En ny sæson står for døren, og jeg er ikke i tvivl om, at mange slet ikke kan vente - til dels mig selv inklusiv ;)

Men for mig har denne sommer ikke været lige som alle de andre. De foregående år har sommeren virket utrolig lang, og ventetiden har været hård... Men i år er det hele blevet afløst af regulering af mårhund!

Der viser sig desværre et billede af, at mårhunden er alt andet end under kontrol, i den jyske natur. Dette viser sig direkte, i nogle områder, på yngleresultaterne for både ænder, gæs, vadefugle osv, og i år især, har jeg indtryk af, at ynglesuccesen desværre ikke har været overvældende, i de områder jeg kommer i.

Så hermed kommer der en lille opfordring, til de af jer, som der bor i det jyske :) Til Januar, når sæsonen endnu engang går på hæld, så overvej om ikke at det var på tide at prøve en ny form for jagt (regulering). I stort set alle jyske kommuner, findes der en Facebook-gruppe, for mårhundebekæmpelsen lokalt. Meld jer ind, tilbyd jeres hjælp og se hvad det bringer med sig - forhåbentlig kan vi få bragt bestanden ned på et tåleligt niveau.

Knæk og bræk i den kommende sæson!

Mvh Daniel
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, Olddude, MGO, Lokker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mårhund - det handler om at stå sammen! 21 aug 2020 15:13 #4130

  • kristian
  • kristian's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 2
Jeg kan kun give dig ret, vil dog sige at hvis man har mulighed for at gøre noget inden januar så vil dette også være at gøre noget godt for vores natur. Jeg har desværre ikke nedlagt mårhund - endnu, har heller ikke adgang til arealer at gå på. Jeg følger dog med i den lokale fb. gruppe om mårhunde regulering som dækker 3 kommuner. Her blev der i 2019 registreret ca. 500 nedlagte mårhunde.På en tidligere arbejdsplads ( dambrug) var der en som begyndte at sidde om natten efter mårhund. på 2 måneder havde han nedlagt 12 mårhunde.
Nu er høsten ved at være kommet i hus, men vil opfordre til at prøve at lave aftaler med landmænd, om at stå for når majsen skal tages. der vil mårhund gerne være.
MVH. Kristian
Følgende bruger(e) sagde tak: DKS94, Lokker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1