Ringkøbing fjord 9. og 10. september 2003

Af: Claus Lind Christensen

Efter jeg sidste sæson oplevede Vænengen, som ligger i sydenden af Ringkøbing fjord, besluttede jeg mig for at komme igen, men denne gang skulle det være med prammen ude på fjorden.
Denne plan havde jeg luftet for Ole, som straks havde bekendtgjort at hvis der var plads, så kunne han godt tænke sig at komme med, hvilket der ikke var noget problem og det var en oplagt chance for at Ole kunne se området og prøve lidt trækjagt på svømmeænder, da han normalt er kravlejæger.

Da jeg ikke kendte området så godt, og da der var nogen transporttid forbundet med jagten, besluttede vi os for tage hjemmefra torsdag eftermiddag, for dermed at nå aftentrækket plus morgentrækket fredag.

I Bork havn blev prammen læsset af og Mopaen sat i vandet da den skulle agere base og trækdyr, ud til det område jeg havde udset os.

Turen ud over fjorden gik uden problemer, og efter en lille hav time var vi da også fremme ved bestemmelsesstedet, hvor vi også efter lidt diskussion frem og tilbage fik placeret prammene i rørskærene, hvor vi mente at chancerne var størst.

Prammen blev skubbet ind i rørene og da tiden var ved at være hen under spisetid, fandt vi gryderetten med dykand frem, så vi kunne få lidt at spise inden vi forventede at trækket begyndte. ens vi spiste så vi kun ganske få ænder men lidt var der da på vingerne ude over fjorden, så da vi havde spist ville Ole lige trække i lidt mere tøj, da temperaturen nu begyndte at falde lidt samtidig med at vinden også tog lidt til.

Bedst som Ole, der stod ved siden af prammen, var ved at sætte sig igen, kom den første flok ænder - en flok pibeænder kom direkte mod lokkerne, men Ole nåede desværre ikke på plads, så de slog af ude på 45 meter.

Herefter skulle der dog ikke gå længe inden de næste ænder indfandt sig, da en flok krikænder kom glidende op mod vinden ind over lokkerne, hvor jeg fik en af dem. Ole fik ikke skudt da vi ikke helt havde fået aftalt, hvornår vi skød på ænderne - sådan kan det gå når man ikke er vant til at gå på jagt samen. Dette skulle dog vise sig senere at kunne lykkes, for efter 5 minutter kom den næste flok krikænder hvor vi fik en hver.

Nu døde dette korte træk lidt ud, men bekkasinerne begyndte derimod at trække lidt rundt, hvilket dog også resulterede i at vi fik en hver.

Mørket faldt på og der var stadig ikke rigtig noget gang i trækket plus at der ikke var nogen skyer på himlen, kunne vi heller ikke se hvis der kom en and. Vi besluttede derfor os for at gå tilbage til Mopaen for at få en kop kaffe og gå til ro, så vi var friske til morgentrækket.

Kaffen fik vi plus chokolade og Gammeldansk var der også til, og efter et god aften, var der ikke noget galt med grundlaget for at komme til at sove. Ole der var ældst og gæsten, fik sovepladsen i Mopaen, hvor jeg selv valgte at lægge mig i Gudenåprammen hvilket ikke var noget problem, da himlen var skyfri og der var næsten ikke en vind der rørte sig plus at jeg har en ganske god sovepose. Problemfrit skulle det dog ikke være, da myggene havde frit spil i den svage vind og da vi havde lagt os helt inde ved land var der horder af myg på størrelse med gravhunde og de var tørstige!

Efter jeg havde smækket myg, i en halv time og forsøgt at beskytte mig med Ole's kasket med ansigtssløring, valgte jeg at ro lidt fra land for at ligge lidt ude og vugge i håbet om at jeg ville slippe for myggene. Det hjalp meget, men ind imellem kom der en flok på et raid, hvor der mindst var en af dem der fik ram på mig, men til sidst faldt jeg dog i søvn, hvor jeg sov godt og trygt. Om morgenen havde jeg dog en følelse af nogen havde brugt mig til nålepude.

Da det blev tid for at stå op kaldte Ole fra Mopaen at det var tid til morgenmad, her havde han sørget for det største morgenbord den nogensinde er serveret i min Mopa, da der både var yoghurt, franskbrød, kaffe og Juice, hvilket er lidt mere end mine normale klemmer.

Efter morgenmaden var indtaget, begav vi os tilbage til lokkerne der lå på fjorden fra aftenen før, for at vente på at morgentrækket skulle starte.

Trækket ville dog ikke rigtig i gang, nok fordi vinden igen var gået i øst og fordi der praktisk talt ikke var nogen vind, så ænder var ikke et vi så meget af, men til gængæld fik vi en helt fantastisk solopgang.

Tiden gik og vi havde ikke set mange ænder, men en krikand fik dog et så meget kik på lokkerne at den den tog en tur ind over lokkerne for fuld fart. Sådan en krikand, der blot fare forbi uden på 25 meter er ikke nem at ramme, i alle tilfælde så skød jeg grundig forbi.

Morgenen og formiddagen bød på lidt chancer til bekkasinerne med ikke noget vi formåede at udnytte, så dagens resultat blev at der ikke blev føjet yderligere til paraden, som blev på tre krikænder og to bekkasiner, hvilket heller ikke var så ringe.

Ud over de få ænder vi så, så vi naturligvis store mængder af vadefugle og gæs, specielt var det lidt spændende da en stor flok gæs kom helt nede ved vandet lige mod rørskærerne hvor vi sad. Flokken satte sig dog ude på det lave vand i reservatet foran os - gæs kan nu få hjertet til at opføre sig lidt anderledes end normalt.

Hen ad formiddagen besluttende vi os så for at pakke, for at igen vandre tilbage til Mopaen, for derefter at gå tilbage til Mopaen og sejle retur til Bork havn, hvor vi kunne pakke alt udstyret, og igen drage mod øst efter en god oplevelse i den danske frie natur.