Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Ryglæn de la luksus :) 18 okt 2019 14:54 #2903

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hejsa.

Deler lige div billeder og forklaring til et ryglæn jeg og andre har været super glade for. Så håber andre kan komme til at ligge lækkert når man er afsted på jagten. Jeg bygger i 12mm finer, og maler efterfølgende med biltema´s emaljemaling ( art: 36-712 ) så de er vejr bestandige. Det er lidt forskelligt hvordan de ligger i prammene alt efter pramtype og højde fra bund til mandehulskanten. Men man kan som på nogle af mine første af dem sætte en klods øverst oppe i nakken som så hviler på mandehulskanten. I langelænderen laver jeg et specielt beslag da man ligger noget dybere end i mine almindelige pramme.

Skulle du have nogle spørgsmål så skriv endelig, så skal jeg nok forklare hvis noget er smuttet. Jeg har betrukket nogle med sejldug, men kan klart anbefale af finde noget der er vandfast. De nye jeg laver betrækker jeg med vådligger lagen fra JYSK sengetøj. Skummen jeg bruger er også fra JYSK, en 50mm tyk af slagsen, og så har jeg fået noget 80mm jeg bruger for neden. Til nakken bruger jeg et stykke af en murersvamp da de er faste i det uden at være for hårde, faktisk købt i Bauhaus til 5,- pr. stk., de har nogle gode tilbud engang imellem. Det er ikke gratis at lave, men jeg har ikke fortrudt på nogen måde det skillinger det har kostet, for jeg ligger fantastisk i min pram. Hynden der er fra udsalg også i JYSK, og de er også virkelig lækre, med sådan noget hvidt filt der ikke rigtig suger vand inden i. Så har sat en stor strips i toppen og hænger dem bare op efter endt jagt, kan også anbefales. Om du kan få dem i et ligeså frækt mønster som mine er nok ikke så nemt :).










God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ryglæn de la luksus :) 18 okt 2019 14:57 #2904

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Monteret med lækker skum og klar til at blive betrukket i morgen, jeg bruger alm byggesilikone til at lime skummen fast med. Og hæfte klamper med pistol når jeg betrækker.















God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven, Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ryglæn de la luksus :) 19 okt 2019 09:28 #2905

  • mora
  • mora's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 0
tak for inspiration, det ser dævleme godt ud, kunsten består så i ikke at falde i søvn :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ryglæn de la luksus :) 19 okt 2019 18:36 #2906

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Det er så lidt, har skam ved flere lejligheder ligget og blundet. Det er jo lækkert at ligge i sådan en skydepram ude på vandet, og ligger man rigtig godt er det nemt lige at lukke øjnene og tag en lyn skraver mens man ligger og venter på gæssene t).
Her er et par billeder af det nye beslag jeg har lavet som hænger på kanten af mandehullet.
Glæder som en lille dreng til jeg skal ud for første gang i den langelænder :).





God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Ryglæn de la luksus :) 20 okt 2019 14:12 #2907

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Det ser da rigtig godt ud og velegnet til dårlige kroppe og ryg.

Havde en AHA oplevelse her den 1. september, hvor en tidlig Grågås kom snigende meget lavt og skråt bag fra. Den var ikke 5 meter fra mig, inden jeg fandt ud af det var en gås og ikke en skarv som de 30 andre der var kommet, var den ude på 15 meter.

Signalet til kroppen om at rejse sig og få skulderet geværet var givet. Men der skete ikke noget. Min krop sagde nej og bange for den smerte det ville udløse med en så hurtig bevægelse uden forberedelse.

Så jeg ventede spændt på om der ikke kom en forfra som jeg havde god tid til at tænke over inden jeg skulle rejse mig for et skud. Det skete ikke så fik ikke vildt med hjem. :woohoo:

Men havde en fed dag, for jeg var der og igennem de sidste 2 år har det været uvist om jeg nogen sinde kom det igen.

Jeg samler dine billeder og tekst op her og laver en artikel med det. De samme gør jeg med dine billeder med en reol i Langelængeren

Tak for dine gode billeder og tekst. t)
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ryglæn de la luksus :) 20 okt 2019 16:38 #2908

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej ven.
Ja, ryglænet der er netop resultatet af jeg har haft bøvlet med fysikken. Så måtte lave 2-3 forskellige før jeg fik den rigtige vinkel og lige få lændestøtte og nakke støtte i den rigtige tykkelse. Men den tid man bruger på værkstedet kan nogle gange være givet virkelig godt ud. Jeg ligger simpelthen så pokkers godt i prammen.
Fed oplevelse med gåsen der, og skal det nu være at krop og sind ikke er helt enige om hvad der skal ske, kan man da om ikke andet glæde sig over man / vi har haft så mange fine fugle på tasken og oplevelser at man idag sagtens kan slå ud med armene og bare glæde sig over man fik den så tæt på. Det med at få dem tæt på er for mig mindst lige så vigtigt som at få en fugl med hjem, skulle jeg vælge ville jeg langt hellere ha dem tæt på og ingen med hjem t).

Og du gemmer bare det du har lyst til, jeg deler gerne når jeg kommer videre også med langelænderen. Er ved at få svejset 2 stk No Luck påhængsmotor beslag i syrefast rustfrit, jeg glæder mig utrolig meget til at skulle sejle den første tur i den. Har jo aldrig prøvet en langelænder på vandet, så er meget spændt på hvordan den opfører sig.

Håber du trods alt har det ok, og får kommet ud i den friske natur om det så er land eller vand er jo ikke så vigtigt. Jeg er kommet helt ud af min morfin ( 6 uger idag ) og sovepillerne er også smidt ( ca 2 uger). Og har det faktisk godt, så forventer jeg vil komme nogle ture afsted t).

Ha en dejlig søndag ven, og god bedring.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Ryglæn de la luksus :) 21 okt 2019 12:08 #2921

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Så fik jeg betrukket ryglænet til langelænderen, kan oplyse at det koster 30,-, et stykke vådliggerlagen på 60x100cm er nok. Fik også malet selve træ delen en extra gang samt malet beslaget der hviler på mandehuls kanten. Så nu er den del da klar t).



God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ryglæn de la luksus :) 22 okt 2019 11:25 #2931

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg fik den tanke igår aftes at jeg måske kunne bruge vådliggerlagen til dækken ved mandehullet. Og i den forbindelse fik jeg så testet det med min UV ravlygte, og kan på ingen måde anbefale andre at bruge det til andet end ryglæn. Det er absolut ikke UV neutralt :woohoo:. Jeg tænkte jeg lige ville dele den info så andre ikke gik i lag med et lignende projekt, altså hvis man tror på UV har en betydning for ens chancer og hvor gode / tæt på de kommer t).
Ønsker alle en god dag.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1