Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Nye jagttider, Få et ovreblik her 24 okt 2017 14:03 #921

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Vildforvaltningsrådet er i dag kommet med sin indstilling til ministeren for de nye jagttider.

Jeg er meget tilfreds med resultatet, som viser, at den faglige tilgang til jagttider er den rigtige. Vi har fået øget jagttid på arter, som trives, og vi har fået konverteret regulering til jagt. Specielt er jeg glad for, at vi igen kommer til at kunne jage sølvmåge og grågås, at jagttiden udvides for ringdue, og at vi fremover må skyde krager og skader før solopgang, siger Claus Lind Christensen.


Jeg ser her positivt på at, bør-reglen er blevet udfordret med jagtiden i august på Grågåsen. Det kommer dog ikke strandjægeren til gode, da jagttiden kun gælder på land hvor marker er i omdrift. Bør-reglen står i jagtloven, hvor der står at, alt jagt bør fastsættes i mellem 1.9 og 31.1

Vi får jagttiden på Sølvmågen tilbage med jagttid 1.9 til 31.1 Ærgerligt og uforståeligt at, vi ikke også fik jagttid på Sildemåge og Svartbag. Her står Danmarks Jægerforbund dog uden for den fælles indstillingen. DJ vil have jagttid på Sildemåge og Svartbag med.

Krager og Skader må skydes en time før solopgang.

Jeg ser ligeledes meget positivt på at, jagttiden på Fløjlsand han og Havlit han er blevet forsvaret. Fredningen af de to arters hunner, er som jeg ser det fornuftigt. At beskytte produktionsapparatet er i mine øjne en rigtig god ting når disse to arter er i tilbagegang.

Jeg hefter mig ved at, der her arbejdes hårdt på at indsamle mere viden om Fløjlsand og Havlit og at man arbejder på at få udarbejdet en forvaltningsplan for Fløjlsand.
Jagttiden evalueres igen om 4 år, og forhåbentlig har vi inden da, fået opdateret og færdiggjort forvaltningsplanerne og indsamlet den manglende viden.

Læs mere om den samlede indstilling til ministeren her, og se video af de enkelte arters udvikling i jagttiden


Her er 3 af de før omtalte videoer, hvor Claus Lind forklare jagtids indstillingen på Fløjlsand, Havlit og Sølvmågen.

<iframe width="560"height="315" src="
" frameborder="0" allowfullscreen>

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allowfullscreen>

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allowfullscreen>


Hvordan Vildtforvaltningsrådet har arbejdet i gennem de sidste 2 år, fortæller formanden Jan Eriksen om. Det er ganske spændende at høre om den ændrede måde at arbejde på i vildtforvaltningsrådet.

<iframe width="700" height="400" src="
" frameborder="0" allowfullscreen>
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Nye jagttider, Få et ovreblik her 24 okt 2017 15:40 #923

  • hedebonden
  • hedebonden's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 37
  • Modtagne Tak: 5
Alt i alt er det positiv Dog bliver vi udfordret på fløjls anden syns jeg men det må vi tage med

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye jagttider, Få et ovreblik her 24 okt 2017 17:07 #925

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg vurdere nu at, det er rimeligt at gå til med Fløjlsand, hunnen er noget lysere og med større lyse områder i hovedet. Og hannen er let genkendelig på den aflange hvide strej/plet under øjet og den noget sortere krop.

Vi må stramme livremmen ind, og vise at vi kan se forskel, og huske at, hvis der er tvivl så lader vi tvivlen komme vildtet til gode.;)

Jeg syntes nu udfordringen er større i mellem ung Sølvmåge ,ung Svartbag og ikke forglemme ung Sildemåge.
Her kan jeg i alle tilfælde blive udfordret.
Godt Danmarks Jægerforbund står uden for den beslutning, med fortsat fredning af Svartbag og Sildemåge.

Jeg håber inderligt at, ministeren her overtrumfer vildtforvaltningsrådet og giver jagttid på alle 3 store måger. Eller som minimum også Svartbagen.
Sildemågen trækker alle stort set væk i september, så det er ikke dem der skydes mange af.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye jagttider, Få et ovreblik her 24 okt 2017 20:13 #929

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg syntes det ser fint ud.
Opløftende at man så småt er begyndt at pakke følelserne væk og lade fakta styrer jagttiderne noget mere, for der er da ikke noget værre end følelses og politisk betonede jagttider B) .

Og det er da glædeligt at man tager hensyn til det vildt der trængt, det skal ha mulighed for at rejse sig i antal, og viser jo med tydelighed at jægerne også er villige til at give udfordrede arter den fornødne ro. Men samtid bliver der lukket op for mere jagt på andre arter, så det ikke bare er giv giv giv giv fra jægernes side. Det er ellers et af det mest brugte argumenter når jeg snakker med andre jægere og oftest argumentationen for IKKE at ville afgive noget, for man er / var næsten 100% sikker på at når en art var fredet så kommer der ALDRIG jagttid på den igen.

Noget jeg personligt godt kunne tænke mig var at man fik åbnet for jagt på gæssene de første 14 dage af februar, jeg kan virkelig ikke se hvad der skulle lige til grund for vi ikke må få den. Og der uddeles med løs hånd alligevel reguleringer i både øst og vest. Og skal jeg være helt ærlig tænker jeg man havde fået mere fugl ud af at ha fået de 14 dage frem for hele august for de har da vokset sig noget større i februar.

Well Februar jagten kommer næppe nogensinde igen, men man har da lov at håbe t)

Alt i alt ganske fint syntes jeg.

Mvh
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye jagttider, Få et ovreblik her 24 okt 2017 20:44 #933

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Med udgangspunktet i andre organisationer ville have både Fløjlsand og Havlit helt fredet. Så mener jeg dette er det rigtige kompromis for Fløjlsand og Havlit.

Den viden vi kan indsamle de næste år og specielt med de vinger og hele fugle vi kan samle sammen i denne sæson. Til projekt Fløjlsand og Havlit. Kan blive afgørende for en bevarelse af jagttiden på disse to arter.
Fredningen af hunnerne vurderes igen om 4 år.

Her skulle man gerne have udarbejdet en forvaltningsplan for Fløjlsand og have opdateret forvaltningsplanen for Havlitten.

Samtidig vil jeg slå et slag for at, man får samlet så mange observationer som muligt om hvor fuglene opholder sig. Det kan jo være at med det mildere vejr vi har at, store dele af bestanden opholder sig andre stedder end de tidligere har gjort.
Det kunne jo være længere nord på i Svenske og Norske fjorde som ikke længere fryser til.

Jagttid på Gæs i første periode Februar mener jeg er muligt, men på kant. Key Concept siger stop 1. februar mener jeg. Men man kan gå en periode længere end det. (mener en periode er 10 eller 14 dage).

Et argument der måske kan bruges for en jagttid i februar. Hvis man ønsker at reducere bestanden af Grågæs. så kan det gøres mest effektivt i februar lige op til ynglesæsonen. Her vil det være et flertal af gamle fugle man skyder. Hvor det er et flertal af unge fugle man skyder i august.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye jagttider, Få et ovreblik her 26 okt 2017 09:57 #937

  • HR
  • HR's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 2
Det store her er ikke de nye muligheder for jagt på duer, krager og gæs selvom det er rigtigt godt. Nej, det der får mig til at sige yes er at det er et opgør med mange års salamipolitik hvor jagt kun kunne indskrænkes men aldrig udvides. Hvis det her går igennem så vil jeg være meget mere åben for indskrænkninger i jagt på arter hvor der er et problem (fks edderfugl. havlit og fløjlsand), da jeg nu kan tro på at jagten kan komme igen hvis problemet bliver løst. Så helt enig med Tybjerg. Jeg letter på hatten for den indstilling!
/Hans

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1