Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

En aftenstur i kajakken 07 nov 2021 20:41 #5342

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Torben Raunstrup skrev: Jeg har igennem årene også drevet en hel del motorbådsjagt.
Her kunne jeg ikke drømme om at skyde fuglene på vandet og mine gæster får også at vide fuglene skal op og flyve.

Det kan jo godt virke lidt dobbelt moralsk?


Ja og hvorfor egentlig?

De gange jeg formåede at komme tæt nok på, i den de går på vingerne, der nappede jeg dem på vandet eller i opfløjet/løbet.

Jeg tager til enhver tid hellere et sikkert skud, end en evt. anskydning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En aftenstur i kajakken 07 nov 2021 21:17 #5343

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
At skyde en skudstærk dykand på vandet er ikke så nemt.
Fuglene vugger op og ned i bølgerne og det gør båden også (desværre sjældent i samme takt)
Ens odds for en fornuftig afslutning er betydeligt større hvis fuglene letter.

Det samme med det liggende skud i en kravlepram.
Er der bølger eller kraftig afdrift vil jeg bestemt ikke anbefale skuddet på vandet.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En aftenstur i kajakken 08 nov 2021 18:14 #5344

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Så er vi ved at være tilbage -skyd efter forholdende. I min kommende video skyder jeg en Ederbasse på vandet, men der er stort set heller ikke nogen bølger og jeg lykkes med at komme ret tæt på ikke nok med det, jeg vælger også helt bevidst at afstå fra en ret åbenlys double netop fordi Ederfuglen er skudstærk, så jeg har 2. Skuddet klar. Det er rigtigt svært at lave klare, entydige regler for hvornår man skal/ikke skal skyde ud over dem der allerede er. Reglen må være at man afgiver skud når man er sikker og går det alligevel galt så må reglen være at man tager ved lære

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En aftenstur i kajakken 10 nov 2021 12:34 #5348

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg vil godt tilføje en tanke angående skud på vandet. (Jeg er selv opvokset i et miljø af kravlejægere, hvor man altid skyder første skud på vandet, så jeg løfter bestemt ikke en moralsk pegefinger).

Lad os forestille os at jeg kravler til to ænder i en ligge-ned pram. Jeg skyder første skud på vandet, fordi det nu engang er nemmere at ramme en and på vandet end en, der flyver. Jeg skal så springe op i knælende stilling mens jeg løfter geværet op af skærmen og får det til skulderen.

Uanset hvor hurtig jeg er, så tager det tid, og det første skud får naturligivs and nummer to til at lette. Mens jeg springer op, kan anden nemt være begyndt at flyve væk fra prammen i en skæv vinkel, hvilket giver et vanskeligt skud. Altså en god chance for at jeg skyder forbi i andet skud og kun får en enkelt and ud af chancen.

Vi har nu samme scenarie, men i stedet for at skyde på vandet, springer jeg selv op før fuglene letter. Jeg er nu lidt foran ænderne, hvilket betyder, at jeg ofte kan få skudt mens ænderne stadig stiger eller lige i det øjeblik de står stille, før de begynder at flyve vandret. Jeg får altså to gode skud i luften i stedet for et halvdårligt.

Hvis jeg er en rimelig flugtskytte, er der så ikke en bedre chance for, at jeg får to ænder i stedet for en?

Naturligivs, hvis jeg er nybegynder, er det bedre at skyde første skud på vandet fordi det psykologisk er bedre at få en enkelt and end at skyde to forbiere i luften.

Bare en tanke, som jeg må indrømme jeg ikke selv praktiserer ret tit.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2