Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Gåsejagt i pram. 22 feb 2017 22:35 #215

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
En sæson som har båret præg af dårlig ryg og nakke, der har begrænset jagten i prammen en del. Nogle ture er det dog blevet til.

I slutningen af september, havde jeg en aftale med en jæger som gerne ville med på vandet i pram efter gæs. Desværre måtte han melde afbud, så tog afsted alene.
Noget som ellers ikke er så glad for, vil helst være to afsted da det giver en lille sikkerhed hvis noget går galt.

Turen skulle være efter gæs, så besøgte et område hvor jeg ved der er en rimelig chance for at, se og opleve gæs. Som også kunne lokkes med kald og lokkefugle.

Jeg havde lånt 8 stk ekstra gåselokkefugle så jeg i alt havde 17 stk med. Dertil et antal svømmeande lokkere af pibeand og krikand.

Gæssene blev placere til venstre for prammen og svømmeænderne til højre og midt for prammen.

Denne opstilling skulle vise sig at være rigtig på dagen. Hvor jeg så en del gæs. Fik en lille times tid med mange gæs på træk, der var dog ingen tvivl om at, de havde en plan for dagen et andet sted en på vandet hvor jeg lå.

Det lykkedes 3 gange at, lokke flokke af gæs hvor der ikke at tvivl om at kaldet havde den afgørende effekt, til at få gæssene til at ændre retning og komme ind i lokkerne på stive vinger. Det gav mig 3 gode chancer hvor jeg udnyttede de 2 af dem og 2 grågæs kom med hjem.
Jeg dublerede ikke, da jeg helst ville undgå anskydninger.

Der er ingen tvivl om at jeg havde en meget spændende morgen, hvor pulsen i laaang tid var ret høj. Så der er ingen tvivl om at, det skal prøves flere gange i fremtiden. Denne tur var en af de mest spændende jeg har haft i lang tid i prammen.

Der skal indkøbes flere flydende lokkegæs, vil tro jeg kan have 20 stk med i prammen. og det vil også være en pæn flok til en fornuftig opsætning.

Det er mine drømme at, den næste sæson vil give nogle flere ture på vandet, hvor der vil være fokus på gåsejagten fra jafien.





Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Gåsejagt i pram. 23 feb 2017 17:15 #217

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Carsten.

Fin beretning, og SÅ skønt at læse om din iver og kriller i maven.
Det er den kriller i maven der drømme er lavet af, det er jeg ihvertfald sikker på, og de kan virkelig drive en strandjæger meget langt efter den "gode" jagt på gæs..
En fornemmelse og oplevelse der er så vildt vanedannende.
Og kan sige for mit eget vedkommende at lige meget hvor mange gæs jeg får ind på denne måde. Så bliver jeg aldrig træt af den følelse i mave og krop når man har snydt de store fugle med kald og lokkere, og de låser vingerne for stille og roligt at glide lige ind i lokkerne på de stive. Man er jo helt oppe og kører, og jo flere gange jeg oplever dette scenarie, så har "filmen" ofte kørt inde i mit hoved inden fuglene er helt inde. Og man bliver fuld af selvtillid jo flere gange man "tager gumpen" på dem. Men intet med jagt er sikkert, og der sker ofte at jeg allerede har forudset at de lander på vandet og jeg nedlægger to der, og sådan og sådan, og så lige med et ser de noget der skræmmer dem og så hersker "kaos" og man får meget travlt med at lægge en ny plan :0).

Tak for de fine billeder og jeg håber din krop arter sig byder på flere ture i den kommende sæson.
De bedste hilsner
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Gåsejagt i pram. 23 feb 2017 20:18 #218

  • Sebastian s
  • Sebastian s's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
God beretning Carsten.
Jeg prøver ofte at jage canadagæssene, fra pram af. Det er noget specielt når fuglene, bare kommer på stive vinger og vil helt ind.
Jeg havde en sjov oplevelse i december. Jeg var taget ud på et aftentræk, hvor jeg havde set en del gæs trække, jeg tog derud og lå på det knædybe vand, i stedet for et godt gåsetræk, så væltede det ind med hvinænder i en time! Jeg må have lagt mig på deres nattesæde. Næste sæson, vil jeg klart udnytte aftentrækkende noget mere
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Gåsejagt i pram. 23 feb 2017 22:24 #219

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Henrik;

Har skudt nogen gæs fra prammen efter hånden, men har ikke før taget afsted hvor det var gæssene der vat målet for dagen. Så er det jo super fedt med sådan en oplevelse. Det er bestemt noget som der skal prøves mere af i fremtiden.

Her i mit lokalområde har vi ikke så mange gæs, selv om der de sidste år er begyndt at komme flere og flere. Chancen har altid været der, men at satse på gæssene er nok noget optimistisk endnu. Så det har mere været tilfældighedernes spil, når en gås kom med hjem.

Sebastian,

Fine billeder, og ser ud til at have været en gode og spændende oplevelse med Canadierne.

Kan huske en tur hvor jeg gik efter Edderfugl, en stribe hvinænder havde dog sneget sig med og blev selvfølgelig lagt ud, når den nu var der. Det blev til 5 hvinænder og en enkelt Edderfugl den morgen... Ganske overraskende, havde ikke på forhånd troet på Hvinænderne dette sted.

Aftentræk kan være yderst givtige, har selv prøvet lignende oplevelse med Hvinænderne, forskellen var at vores tur var ganske nøje planlagt. Observationer gjorde at, vi præcis viste hvor vi skulle ligge. Og ja der kom Hvinænder, de nærmest regnede ned fra himlen. Vi lå lige der hvor de havde planlagt nattesædet, og der kom virkelig mange... mange hundrede...
Har dog tænkt over denne oplevelse mange gange, og egentlig besluttet ikke at, gå efter aften træk på Hvinænder igen. Da man laver en ret stor forstyrelse for rigtig mange fugle.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1