Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 19 aug 2018 13:18 #1563

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
VHF

Hej Torben.
Hat set den her, der sparer man en god sjat hos marinetorvet kontra andre steder.


Små 1300,-
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 19 aug 2018 23:26 #1564

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej gutter,

Nu vil jeg lige slå et slag for de nylon waders som i dumper. Det var tydeligt med Bertils påklædning at han var besværet med at svømme, især fordi han skulle bruge rigtig mange kræfter på at holde sig oppe. Hans beklædning bestod af pwc waders, sommertøj og hvid anorak.

Jeg var ligeledes i med min tørdragt, som også led af samme syndrom som Jakobs. Man skal huske at lukke den helt, hvis den skal være 100 % tør. :-D
Min erfaring var at der var rigtig meget luft i dragten, selvom man lukkede så meget man kunne ud inden man sprang i vandet. Dog havde jeg også "mavebælte-svømmevesten" på som gav rigtig meget opdrift. Jeg kunne godt svømme i udstyret, ikke særligt hurtigt. Jeg kæmpede dog ikke i samme grad som Bertil. Ligeledes kunne jeg også selvredde mig i både Jafien og Langelænderen. Det skal dog siges at jeg fik revet et hul på knæet på venstre ben, så jeg havde ikke lige så meget vand i det ben som Bertil. Hvorimod, hvis jeg husker korrekt, kunne Bertil kun komme op i Langelænderen over agterdækket.

Jeg ved ikke hvor meget bedre et par neopren waders havde været at svømme i, men jeg tror ikke forskellen på Bertil og mit tilfælde skyldes wadersne. Det er derimod, det så må vi alle forhåbentligt lærte, at hvis vi vil overleve når vi falder i kræver det en VEST. Hvilket Bertil fremviste til UG, at det hele bare var lidt sværere uden en!

Mavebælte-svømmevesten til dem som er interesseret hedder: Palm Glide og koster 800-900 kr.
Ligeledes vil jeg også investere i VHF til den nye sæson, så man er sikker på altid at kunne kalde på hjælp hvis uheldet skulle være ude.

Tak til alle de fremmødte, og til alle jer andre knæk & bræk i den nye sæson. Det er jo lige om lidt!

Jægerhilsner Christian Raunstrup
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 19 aug 2018 23:52 #1565

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Er nok enig med dig i det med Waders når jeg tænker det igennem.
For udfordringen ligger i de bliver fyldt med vand.
Sejlsikkert rådet er også man ikke begynde at svømme i bund og grund, men kan. Man få fat i dit fartøj er det selvfølgelig og fortrække.
Derfor igen ville jeg mene en livline kan afhjælpe utrolig meget af den problemstilling.

Ift luft i tørdragten så gør man det at du lige letter i halskraven så kommer luften ud og du få en bedre bevægelses frihed, selvfølgelig med vest på.
Det lige som når du har taget den på.
Gå i hug og let kraven i halsen og luften kommer ud og du får bedre komfort og bevægelsesfrihed.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 20 aug 2018 19:21 #1567

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Ja, der er jo anvendt nylonwaders til strandjagt i århundreder.
De har den fordel, at de ikke er så varme først på sæsonen.
Problemet med dem har jeg set og prøvet mange gange i bl.a. svømmehal:
De er normalt ikke så stramtsiddende, så der er meget luft.
De har ingen opdrift i sig selv - opdriften sidder i luften i tøjet.
Hvis man lander forkert i vandet, kan luften forblive i benene og så har man svært ved at få hovedet oven vande.

Det var meget tydeligt ved selvrednings øvelserne i havnen.
Strandjægeren i nylonwaders uden vest blev hurtigt meget tung og skulle kæmpe meget for at holde sig oppe. Selv inde ved prammen.
Strandjægeren med svømmevesten blev også meget tung, men da vesten holdt ham oppe, kunne han tage en pause og koncentrere sig om at komme op i prammen igen.
Det er rigtigt, at man skal tænke livlinen ind i udstyret. Prammen drev jo hurtigt, og så skal man til at svømme!!!
(Og det var stærke unge mennesker i sommertemperatur og i smult vande i havnen).

Jeg glæder mig til selv at prøve på lørdag.
Måske må jeg også hellere anskaffe mig en bærbar VHF.

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 20 aug 2018 20:07 #1568

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298


For første gang har jeg i denne sommer taget en livline rundt om venstre ben når jeg har været af sted i Bogøen på mine motionsture.

Hundehalsbåndet kostede 50 kr og for 15m 8mm gummisnor betalte jeg 70 kr(Jeg brugte de 2m).
Jeg har valgt gummisnor da det ikke rykker for meget i benet ved over bord fald.
Jeg har valgt at køre snoren igennem mit øje på agterdækket da jeg ikke stoler på karabinhager.
Vælger man karabinhager skal det være en model som kan låses/sikres.

Den største sikkerhed er jo at blive i båden men kikser det er det alfa omega at båden ikke driver væk.

Min dumhed/stædighed var jeg 37 sæsoner om at i indrømme, hvor længe skal i bruge??

Er det ikke først søndag du skal ud og bade i havnen John? ;-)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 21 aug 2018 08:35 #1569

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg syntes også tørdragterne afhjalp en del for dem der brugte dem og huskede at lyne dem ordentligt hehe.
Det bliver ikke en modstand når de bruges korrekt. Jakob kravlede op bage på sin langelænder på under 30 sekunder iført sin tørdragt.

Torben jeg er utrolig imponerende over dig.
Dejligt og se en med godt 40 års erfaring stadig søge ny viden og muligheder.

Jeg lavede min livline for over 5 år siden.
Og husk livliner skal helst være monteret på foran, så du ikke kommer i en situation hvor du kan blive trukket baglæns.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sikkerhedsarrangement i Roskilde Strandjagtforening 18 sep 2018 21:20 #1704

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Så kommer der lidt op på Roskilde strandjagtforenings hjemmeside ang arrangementet.

Se det her Tryk her for at se

eller bare se videoen her

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2