Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 08 jan 2024 12:24 #6551

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er, efter at have besluttet mig for at give min Norddeck en ekstra chance, Jeg er blevet ret glad for det der havjagt, som jeg har gjort både med en ven og med en kutter. Men er kommet i tvivl. Det er jo altid dejlig at have nogle at dele oplevelser med med videre, men ikke altid så praktisk. Så er der andre der tager på havjagt alene og er det ok, er der nogle gode råd forbundet med det ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 08 jan 2024 15:33 #6552

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Hvor henne i landet vil dit primære jagt område være?
Der er stor forskel på størrelsen af vand, også selv om vi er et lille land.

Jeg går da ud fra at det er "acceptabelt" ellers ville de fleste af os "erfarne" være røget i skammekrogen for længe siden.

Gode råd?
Dem er der mange af (også mange forskellige).
Min liste er altid.
Ha styr på dit grej og grejets funktioner, sørg for det er vedligeholdt.
Test din båd under forhold som du ikke håber du nogensinde havner i (gør dette om sommeren med følgebåd)

Tjek vejrudsigten, er den på kanten af hvad du har lyst til, så bliv hjemme.

Fortæl dine nærmeste hvor du tager hen, ændrer du planer undervejs fortæller du om den nye plan.

Alt hvad du skal have med i båden af udstyr, det kan du læse om et andet sted herinde.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers, Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 08 jan 2024 20:36 #6553

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Jeg bor på sjælland, tæt på isefjorden, så primært isefjorden og på sigt andre steder rundt på sjælland - båden er på trailer. Men godt at høre at det er noget "man" gør. Jeg har en ekstra motor på båden, i tilfælde af den primære skulle svigte, har årer og der er mobildækning over hele fjorden. Men som med alt, så er det bare grænseoverskridene at gøre det første gang, derfor jeg tænkte om det var helt "no go" og ville tjekke ind. Tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 09 jan 2024 07:34 #6557

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Med både ekstra motor (det har jeg aldrig haft) og årer, virker det som om du har tænkt et motorstop ind i dine planer, yderst fornuftigt.
Og enig, der er fuld mobildækning i hele Isefjorden så der kan hurtigt tilkaldes hjælp.,
(Husk at ringe hjem så ingen hjemmefra, sætter hele apparatet i gang hvis din tidsplan løber)

Jeg ville ikke være nervøs i en Nordeck i Isefjorden.
Jeg har tæsket både min Mopa 2 og min Barracuda i "temmeligt dårligt vejr" i den fjord, og er her stadig.

Efter det er blevet forbudt at jagte edderfugle I hele den nordlige ende, er de farligte bølger pillet ud af ligningen.
Der kunne det virkeligt koge når vind, strøm og gamle dønninger var 3 forskellige ting.


Det kan jo være vi mødes derude, den næste tur jeg tager derop bliver nr 170 på motorbådsjagt I den fjord.

PS.
Det er kun nord for Orø der må drives motorbådsjagt og så må du heller ikke være i den østlige side af fjorden når der skydes i Jægerspris.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 10 jan 2024 11:20 #6560

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Ja man gør. Jeg tager næsten altid afsted alene.

Hvis man er ny på vandet kan jeg dog se en fordel i at være to så man løbende kan diskutere om det er på tide at afbryde jagten f.eks. hvis vejret bliver ringere, eller man begynder at blive kold og dermed får nedsat evnen til at vurdere situationen. Det kan også være lettere at søge land, hvis situationen vanskeliggør at man kan tage tilbage til udgangspunktet, når man er to om beslutningen (hellere stå på en strand end svømme i vinterkoldt vand).

Jeg bruger selv en "indre sikkerhedsdialog" som køre det meste af tiden med en løbende evaluering af vejr og min egen tilstand, samt scenarier for hvad jeg vil gøre hvis tingene bliver lidt værre.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 11 jan 2024 12:15 #6565

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Mage tak. Ja reglerne er komplicerede. Især fordi man ikke kan få et google owerlay med Natura2000 området (men man ved jo hvor det er, der er fyldt med fugle :-) )
Men jeg har været der nogle gange, uden det store held endnu, så jeg må holde på. Kunne være hyggeligt at mødes bestemt. Hvilket vejr er at foretrække, vindretning og styrke mm - hvis du kan sige noget generelt om det ? ? Hvor sejler du fra, eller er det på trailer ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 11 jan 2024 13:46 #6566

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Jeg står på trailer og har søsat fra Rørvig, Holbæk, Hammer havn, Kulhuse, Hundested.

Nu bruger jeg mest Hammer havn, da jeg er blevet hysterisk på de automatiske bomme, som ikke altid virker.

Bruger mest vestlige retninger, så behøver jeg ikke tage hensyn til skydning i Jægerspris.
Max 7 i vindstødene, alt ander bliver noget rod mht. Indsejlingen og mulige anskydninger.

Hvor er du tættest på søsætning?
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 11 jan 2024 16:53 #6567

  • Torben
  • Torben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 1
Sidste sæson havde jeg båden liggende for svaj i Vellerup Vig, i år har jeg købt kort til kulhuse, men Hammer havn er den tætteste på hvor jeg bor. i Kulhuse er det en kæde med lås. Med vestlig vind, rejser bølgerne sig så ikke en del hvis du tager ud fra de østlige kyster ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Alene på Havjagt - er det acceptabelt - gør man det 11 jan 2024 17:06 #6568

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Holder du dig til Max vindstød på de 7 er det intet problem.
Du stikker bare snuden mod vest når du er forbi Næsby rev.

Der er Kulhuse en hel anden sag i en vesten vind, der bliver det nemt vildt i Kulhuse renden.

Det tager ikke så lang tid at sejle fra Hammer havn og op nordpå til der hvor der må drives motorbådsjagt.

Det koster 80 kr pr gang at søsætte.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1