Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Vægte på lodder? 13 apr 2020 17:20 #3727

  • RDS
  • RDS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hvor stor vægt har i på jeres lokkefugle når i anvender rig im right

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 14 apr 2020 10:46 #3729

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Hej RDS

Vægten på lodderne kan være svær at fastsætte, da man skal se på følgende faktorer for brug, Vind, Strøm i vandet, samt størrelsen på det der skal forankres.
Men til den enkelte lokkeand bruger jeg ca. 200 gram, er vinden og strømmen kraftig nok, benytter jeg det mindste folde anker jeg kan få i biltema, og sætter lokkerne sammen, så de ligger på linje med 4-6 stykker pr. anker.

Vælger du at lave lodderne selv, og vil du bruge bly. Så husk at dampene fra smeltet bly er meget giftige.
Store møtrikker kan med fordel benyttes!
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 14 apr 2020 18:21 #3730

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Som Søren siger, er dampene meget giftige, men det er selve blyet også.

Man skal ikke berøre bly uden handsker.

I gamle dage da telefonkabler var lavet af bly, blev telefonmontørerne advaret mod at røre ved bly med de bare hænder. Hvis det ikke kunne undgås, skulle de vaske hænder før de spiste frokost.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 15 apr 2020 09:24 #3732

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hvis du mener til Texas rigs skal du bruge større lodder på dybt vand end på lavt, større lodder i strøm end uden. På åbent vand på fjord eller hav med ca. 5 m line skal du bruge 12 oz (340 gram) - i en mose eller inde ved sivene på det lave på fjorden kan du nøjes med 2 til 4 oz (under 100 gram). Afhængig af bunden kan du slippe afsted med mindre hvis loddet har en form der holder bunden godt. Se forskellige typer her: https://rigemright.com/collections/shop-decoy-rigging-anchor-systems

Hvis du ønsker at anvende langliner vil jeg klart anbefale plovankre (bruce anker) frem for paraply. 1 kgs plovanker holder nemt 6 - 8 edderfugle i kraftig strøm. Se type her: https://smile.amazon.com/MarineNow-Galvanized-Bruce-Style-Anchor/dp/B07PGWMMP5/ - de kan være lidt svære at finde under 2 kg, men de findes, og du behøver ikke mere. De snor ikke din line/kæde som et paraplyanker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 15 apr 2020 09:41 #3734

  • Doole
  • Doole's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Jeg bruger 200 grams jernloder fra toko. De er nemme at bruge til texas rigs. Det fungere på 95% af de jagter jeg er på, Men hvis der er rigtig hård vind og bølger er det i underkanten. Det er på almindelige lokkere gråand etc.

Til f.eks. svaner der tager noget mere vind, har jeg noget mere vægt på.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 15 apr 2020 13:56 #3735

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Jeg har nogen med 200 gram blylodder på og de er lige lette nok, især i hård vind. Dem jeg normalt bruger har en vægt på 4-600 gram det fungere fint, det er nogle vægt lodder der fulde med da jeg købte prammen af stål.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 15 apr 2020 20:03 #3738

  • RDS
  • RDS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Er ny i strandjagt og ved ikke om jeg vrøvler men så vidt jeg forstår rig im right så skal der et lod på hver and og tænker 400 g på hver og så 40 lokkere så vejer prammen jo et halvt ton?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 15 apr 2020 20:26 #3739

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
340 g x 40 = 13.6 kg. Det er ikke rigtig et problem med vægten hvis du sørger for at have lokkerene i et par sække/tasker.

Igen: Hvis du dyrker jagt på åbent vand i meget vind/strøm kan du enten bruge tiden på at jage eller på at sejle efter lokkere der stikker af fordi lodderne ikke kan holde bunden; kan evt. afhjælpes med længere line, men længere line tager mere tid at arbejde med. Hvis du dyrker jagten på fladt vand kan du klare dig med under halv vægt som beskrevet her på siden.

Tror det bedste bare er at komme ud og få noget praktisk erfaring.

PS: Rig'em'Right er et brand. Selve rigget du taler om hedder Texas rig. Du kan lave dem selv eller købe dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Vægte på lodder? 15 apr 2020 21:00 #3741

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg bruger også Texas rig. jeg er super doven og bruger ikke ret meget tid på trækjagten, kravler 90 % jeg lægger dog gerne nogle få grupper ud som jeg kan kravle til. Jeg køber de færdige pakker og køber 170 grams versionen og ind til videre har jeg fået alle lokkere med hjem igen. men igen .. da jeg kravler er jeg jo heller ikke ude i særlig hård vind.. ;-) du må ud og prøve af

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vægte på lodder? 15 apr 2020 21:56 #3742

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 234
  • Modtagne Tak: 292
Blylodder til lok på søterritoriet.
All round: 350 gram til ænder.
Hvis du bruger 2mm nylon, så bor 4mm-hul (nylon udvider sig i vand). Smør spidsen af boret med lidt fedt, så borer du som var det i smør.
Bruger du mindre end 350 gram lodder, risikerer du at bruge mere tid på at hente lokænder, end på at jagte (det har jeg ikke læst i en bog, det har jeg prøvet)!
Med venlig hilsen, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1