Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Lokkefugle til Randers fjord 19 jan 2019 21:16 #2158

  • Invasiv art
  • Invasiv art's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Hey.

Jeg har efterhånden brugt mange timer herinde og nyt utrolig godt at alt det info der er om pram- og motorbådsjagt. Jeg skal indkøbe nogle lokkere for en forening til pramjagt i Randers fjord, og jeg har ikke selv jaget deroppe før. Så jeg vil lige spørge ind til hvilke lokkere det vil være smart at købe, samt om evt ca 4 gæs og en svane vil være en ide? Og om svanen i det hele taget har en effekt? :)
På forhånd tak.
Vh David Laursen
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle til Randers fjord 19 jan 2019 22:30 #2159

  • Invasiv art
  • Invasiv art's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Derudover har jeg tænkt på om det har betydning med fordelingen af hanner og hunner hos lokkefuglende?
Vh David Laursen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle til Randers fjord 20 jan 2019 12:34 #2160

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg har ikke jaget på Randersfjord, men tænker ikke den adskiller sig meget fra så mange andre fjorde hvor flertallet af af ænder i området er Gråand, Krikand og pibeand når vi snakker svømmeænder og mon ikke Grågåsen er almindelig gæst her også.

Til svømmeænder har jeg 13 krikænder, 17 pibeænder, 15 til 25 gråænder og 4 - 9 flydende Sædgæs med vacum bund. Har ikke under 4 gæs med. Har jeg flere gæs med, skære jeg ned på antallet af Gråandelokkere. Ellers kan jeg ikke være i prammen og ro den sikkert.

Jeg kunne sagtens finde på at have en rotorand med. Svaner har jeg aldrig haft, grunden til dette... de fylder rigtig meget... og så vil jeg hellere have flere af de andre lokkefugle med. Fordelingen af Han/hun er ca halv af hver. Har dog lidt flere gråandrikker end gråandhunner.

Jeg bruger lokkefugle fra Sports plast og er ikke hoppet på vognen med de meget dyre flotte amerikanske lokkefugle. Lokkefugle fra sportsplast holder godt både i maling og figur, meget bedre end de billige lokkefugle fra Kina. og de er ikke så følsomme som de dyre lokkefugle fra USA.

Du kan satens klare dig med færre lokkefugle end det antal jeg har med. 15 - 25 lokkefugle blandet Gråand . Krikand - pibeand evt. + 4 gæs. Jeg vil tro det også er det mest sikre. Så er der god plads i prammen for en uøvet strandjæger og det er til at overskue. Find et godt system der passer til vanddybten i Randersfjord, med det tænker jeg på snore og lodder.

Jeg kunne forestille mig at Hvinand og Troldand er dem der er flest af, når vi snakker dykænder.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle til Randers fjord 20 jan 2019 13:17 #2161

  • Invasiv art
  • Invasiv art's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Hej CHC

Mange tak for dit uddybende svar. Det svarer på mange spørgsmål. VI har to pramme til at ligge deroppe, så jeg tænker at indkøbe 40-50 lokkere i alt til dem. I forhold til rigning har jeg tænkt at lave nogle langliner med lokkerne, efter det princip med ringe og en pind til at samle dem på som er beskrevet her på siden. Umiddelbart tænker jeg at det må være nemmest at administrere?
Vh David Laursen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle til Randers fjord 20 jan 2019 13:40 #2162

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Til svømmeænder ville jeg ikke bruge langliner. Her ville jeg hellere lave det med et lod på hver and. Jeg kunne sagtens finde på at have en gråand med en andrik efter i en kort snor på et lod.

Det system du omtaler er meget brugt til dykænder på lidt dybere vand. Hvis der er lidt vind og strøm i vandet samtiddig kan et langline system volde store problemer, hvor lokkefuglene bliver presset sammen i en klump.

Men til svømmeænder på lavere vand, her kan man lave en mere naturlig opstilling med en and et lod. Og systemet gør at det ikke er så følsomt over for strøm i vandet og vind i en anden retning.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lokkefugle til Randers fjord 20 jan 2019 14:11 #2163

  • Invasiv art
  • Invasiv art's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Mange tak for svar, det er vigtig info du kommer med. Så må jeg finde en metode til en and et lod :)
Vh David Laursen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1