Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Sundby pram? 01 dec 2018 23:22 #1980

  • pharmand
  • pharmand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 3
Har købt denne her pram af en ældre jæger den passer på målene og har de 2 køle, desuden er han fra området hvor de er produceret. Han sagde en del dernede havde dem men at de sjældent var til salg, han kunne ikke huske navnet på prammen.

Låget til prammen var gået i stykker så han har selv bikset det dække sammen, man kan rulle det over sig i tilfælde af man får en regnbyge :)

Super flink gut han gav mig 15 lokke fugle med, ænder og gæs. Fik det hele for 2000,- desuden var den komplet med åre, Anker og hvad der ellers skal bruges.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram? 02 dec 2018 15:00 #1981

  • pharmand
  • pharmand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 3
Fik lige taget et billede af kølen
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af pharmand.

Sundby pram? 02 dec 2018 19:23 #1982

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hejsa.
Jeg tror det er en Sundby den du har der, jeg har en stribe pramme hvor bunden er kopieret fra min første skydepram, jeg købte den i Vordingborg sammen med en Guldborg motorpram jeg stadig har. Jeg fik at vide dengang at min var en Jan pram, har så mødt en ældre herre fra Guldborgsund som hårdnakket har påstået at min også er en sundby. Jeg har aldrig rigtig forstået det for det kunne max ha været bunden der var fra en sundby, for Sundby prammen er en kravlepram, og den jeg købte var på ingen måde en kravlepram, men en trækjagts pram med mandehullet trukket helt tilbage og forhøjet meget lidt. Den var så lav at man kun kunne ligge med bagenden mod vinden ( ligger altid med vinden i ryggen ) og der skulle næsten ikke være bølger for så slog de op i nakken på mig da bagenden lå stort set i vandoverfladen. Så jeg tror den der Jan / Sundby er udviklet over nogle gange, nogle til trækjagt, nogle til kravlejagt. Jeg ka se din bund den runder der hvor det blå farve slutter, det gør min heller ikke, den er helt lige mellem gængerne. Så det er lidt rodet at finde hoved og hale i. Dog kan jeg med sikkerhed sige at det er ubetinget den mest retningsstabile, og letteste at pagaje jeg til dato har prøvet, netop derfor jeg har beholdt bunden på mine pramme og ellers bygget overdelen om, har sågar lavet bunden om på en så den er 70mm højere, så jeg har støbeforme til min alm lave og til den der er lavet 70 mm højere. Tror du bliver rigtig glad for bunden der, de gænger er guld værd.

Mvh Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: pharmand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram.."Jan Andersen Praml 02 dec 2018 20:24 #1983

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 233
  • Modtagne Tak: 292
Denne pram er konstrueret af Jan Andersen, ca 1970.
Jan var bosiddende i Sundby pr 4800 Nykøbing F
Vi, lokale, kalder det også en "Jan Andersen pram"
Prammens ca mål
Længde 3.70 m, bredde 0.80 m, bund 0.20 m og dybgang 0.10 m.

Subjektive kommentarer:
Det er en super kravlepram. Min primære jagt på stranden er netop fra en "jan Andersen pram", dog ændret på væsentlige punkter. Kravlepram kan næppe fås nemmere at drive frem. Desuden er prammen meget retningsstabil pga de 2 lange side-køle.
Jeg har hævet bunden, hele vejen rundt, ca 5 cm og rundet dækket noget ekstra, samt gjort mandehullet mindre (1.20 cm)... Pram ender så med længdemål, agterdæk 1 m, mandehul 1.2 m og fordæk 1.5 m.
Det er en pram man bliver meget glad for, men i original udgave skal man holde sig på lavt vand pga det lave fribord og store mandehul. Ligeledes skal man tænke i lavt tyngdepunkt når man vender og drejer sig. Mvh, CPFJ
Jeg forsøger at lægge billede på. Lykkes det, så viser den min modificerede "Jan Andersen Pram" med ovennævnte mål.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: pharmand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram.."Jan Andersen Praml 02 dec 2018 21:09 #1984

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej CPJF.

1000 tak for delingen af din viden.
Det giver jo meget mere mening så t).
Og kan så forstå at vi er en del der har bygget videre på den fantastiske bund, for det er den jeg er ubeskrivelig glad for mine prammes bund. Da retningsstabiliten, at den er nem at pagaje, samt et lavt indstignings højde ved mandehullet. Syntes ikke jeg har set eller prøvet andre pramme der byder på det samme. Så jeg vil fremover kalde min pram for en Jan Andersen bund med min egen top på.
Fortsat god søndag.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram? 02 dec 2018 21:19 #1985

  • pharmand
  • pharmand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 3

Tybjerg skrev: Hejsa.
Jeg tror det er en Sundby den du har der, jeg har en stribe pramme hvor bunden er kopieret fra min første skydepram, jeg købte den i Vordingborg sammen med en Guldborg motorpram jeg stadig har. Jeg fik at vide dengang at min var en Jan pram, har så mødt en ældre herre fra Guldborgsund som hårdnakket har påstået at min også er en sundby. Jeg har aldrig rigtig forstået det for det kunne max ha været bunden der var fra en sundby, for Sundby prammen er en kravlepram, og den jeg købte var på ingen måde en kravlepram, men en trækjagts pram med mandehullet trukket helt tilbage og forhøjet meget lidt. Den var så lav at man kun kunne ligge med bagenden mod vinden ( ligger altid med vinden i ryggen ) og der skulle næsten ikke være bølger for så slog de op i nakken på mig da bagenden lå stort set i vandoverfladen. Så jeg tror den der Jan / Sundby er udviklet over nogle gange, nogle til trækjagt, nogle til kravlejagt. Jeg ka se din bund den runder der hvor det blå farve slutter, det gør min heller ikke, den er helt lige mellem gængerne. Så det er lidt rodet at finde hoved og hale i. Dog kan jeg med sikkerhed sige at det er ubetinget den mest retningsstabile, og letteste at pagaje jeg til dato har prøvet, netop derfor jeg har beholdt bunden på mine pramme og ellers bygget overdelen om, har sågar lavet bunden om på en så den er 70mm højere, så jeg har støbeforme til min alm lave og til den der er lavet 70 mm højere. Tror du bliver rigtig glad for bunden der, de gænger er guld værd.

Mvh Henrik J.


Tak for svar.
Det er min første jagtpram så jeg glæder mig rigtig meget til af få den i vandet, den kommer primært til at blive brugt i en lille bugt på lavt vand og med gode læ muligheder.

Regner med at få jagt tegn i april "hvis alt går vel" har dyrket garn og stang fiskeri i en del år fra jolle så fandt det helt naturligt at kaste mig over hav jagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram.."Jan Andersen Praml 02 dec 2018 21:21 #1986

  • pharmand
  • pharmand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 3

cpfj skrev: Denne pram er konstrueret af Jan Andersen, ca 1970.
Jan var bosiddende i Sundby pr 4800 Nykøbing F
Vi, lokale, kalder det også en "Jan Andersen pram"
Prammens ca mål
Længde 3.70 m, bredde 0.80 m, bund 0.20 m og dybgang 0.10 m.

Subjektive kommentarer:
Det er en super kravlepram. Min primære jagt på stranden er netop fra en "jan Andersen pram", dog ændret på væsentlige punkter. Kravlepram kan næppe fås nemmere at drive frem. Desuden er prammen meget retningsstabil pga de 2 lange side-køle.
Jeg har hævet bunden, hele vejen rundt, ca 5 cm og rundet dækket noget ekstra, samt gjort mandehullet mindre (1.20 cm)... Pram ender så med længdemål, agterdæk 1 m, mandehul 1.2 m og fordæk 1.5 m.
Det er en pram man bliver meget glad for, men i original udgave skal man holde sig på lavt vand pga det lave fribord og store mandehul. Ligeledes skal man tænke i lavt tyngdepunkt når man vender og drejer sig. Mvh, CPFJ
Jeg forsøger at lægge billede på. Lykkes det, så viser den min modificerede "Jan Andersen Pram" med ovennævnte mål.


Tak for svar
Hvad menes der med "Jeg har hævet bunden, hele vejen rundt, ca 5 cm" ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram.."Jan Andersen Praml 02 dec 2018 22:03 #1987

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Der menes af han har taget prammen, som meget muligt har været samlet af en bund og en top, nittet sammen med popnitter og kit. Skilt de to ad, og på bunden hele vejen rundt hævet / støbt i glasfiber 5cm højere kant så den kan tage noget mere sø uden at få vand ind over toppen da den fra start af er meget lav.

Og jeg er lidt nervøs for jeg har bragt min røv i klaskehøjde da den ældre herre jeg hentyder til tidligere er en super erfaren kravlejæger ved navn Claus From, og i min febervielse er det først gået op for mig at CPJF sagtens kunne gemme initialerne på netop denne mand B).
Og er det dig Claus har jeg jo tydeligvis ikke hørt nok efter da du var her dengang, hvis altså CPJF er Claus From. For at redde æren bare en smule håber jeg det er en anden bruger :P.
God aften.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Sundby pram.."Jan Andersen Praml 02 dec 2018 22:34 #1989

  • pharmand
  • pharmand's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 3
Kan i hvert fald se det er CPJF der har lavet den gode artikel om Sundby prammen som var den der i første omgang gav mig et prej om at de kunne være sådan en jeg havde købt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sundby pram.."Jan Andersen Praml 03 dec 2018 08:30 #1990

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Ja det er slet ikk godt :P min mavefornemmelse sir også at det er Claus der gemmer sig bag initialerne der, og så har jeg helt sikkert fået det samme at vide dengang han var her og vi sludrede om dem. Men det har bare ikke sat sig fast. Jeg må bruge mig alder som undskyldning for det ikke har sat sig t) :whistle:.

Kender i øvrigt ingen som fører en jagtjournal som Claus, den er i absolut særklasse og udført til punkt og prikke, der bliver ikke sprunget over hvor gærdet er lavest.
Jeg har set en bid af den og det er et mesterværk af detaljer.
Hvor om alting er så bliver du helt sikkert glad for den, om du så går samme vej som os andre og løfter den til noget andet vil tiden jo vise t).

Ha den bedste dag.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: pharmand

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1